Patrimoni

«Calla, home, calla! Tot això va a Barcelona!» digué Picasso al notari Noguera

Nota breu: Donació Picasso a Barcelona. 1970. II

La Donació

Picasso, a través del seu nebot, el també artista Xavier Vilató, resident a París, havia fet fotografiar, el 1959, les obres dipositades al pis del Passeig de Gràcia de Barcelona. Es tractava de gairebé un miler de fotografies, «numerades correlativament». En Vilató havia encarregat al fotògraf Francisco Melich aquell treball.

La comanda de Picasso al seu nebot, responia a la seva voluntat de posar en ordre  els seus afers patrimonials i la successió consegüent.  Picasso aleshores rondava la norantena.

En aquest context, l’artista donà poders a Noguera (8 de desembre de 1969) per a gestionar els afers relacionats amb les seves obres dipositades en el domicili familiar de Barcelona:  «[…] para entregar al MUSEO PICASSO de Barcelona en concepto de donación, la totalidad de mis obras, pinturas, dibujos y grabados que se hallan actualmente en depósito en casa de los Sres. Vilató». (FMPB/TEXT/396/12. Museu Picasso, Barcelona)

Autorització de Pablo Picasso a Raimon Noguera perquè faci les gestions de la donació d’obres. 8 de desembre del 1969. FMPB/TEXT/396/12. Museu Picasso, Barcelona.

En Noguera sol·licità una còpia de l’acta notarial, signada pel notari San Martin, el primer d’abril de 1959, on es relacionaven les obres que es guardaven a casa dels Vilató i que havien estat fotografiades. L’obtingué el febrer de 1970. Segons Noguera s’hi llegia entre altres: «havia rebut del Sr. Francesc Xavier Vilató, resident a París, accionant com a mandatari verbal del seu oncle Pablo Ruiz Picasso, 994 proves  fotogràfiques de pintures, dibuixos, etc., numerades correlativament […]».

Picasso tenia pensat què volia fer amb aquell llegat, però no ho va dir a ningú. Noguera recordava aquella grata feina d’hores i hores «inoblidables» compartides amb Picasso. Recordava també la seva gaubança en tenir a les mans les imatges que feia tants anys que no havia vist i la «continguda emoció», compulsant, «una a una amb les anotacions contingudes a l’inventari notarial.» (Raimon Noguera i de Guzman, El Museu Picasso, Barcelona, juliol de 1986, 41 p. Fons Raimon Noguera / Arxiu Nacional de Catalunya (ANC 1 – 223).

Durant aquell procés, Noguera manifestà en l’entrevista que li feu Sardà: «M’ensenyava els dibuixos que ara són al Museu, de quan ell era jove: «Mira, mira, veus, això era la riera de Sant Joan. En aquest balcó jo vaig tenir un taller, però quan van fer la reforma, van tirar aquest edifici… Mira, aquest gos, el cap és del pintor Mir. Va ser un dia que ens vam insultar, i em vaig venjar posant el seu cap al gos… Mira veus aquesta dona asseguda així d’esquena, la vaig dibuixar un dia que em van lloar en Nonell i jo vaig voler demostrar  que també en sabia… Li agradava molt que li parlés de  la gent d’aquell temps.»

Aquella fabulosa col·lecció, era gairebé desconeguda. A excepció de la família i d’algun privilegiat com el marxant Kahnweiler, gairebé ningú més l’havia vist. El maig de 1970, Gabriel Conesa, acompanyat del fotògraf Edward Quinn, entrà a la llar dels Vilató per fer un reportatge generós que es va publicar a la revista Paris Match (Paris Match, núm. 1098, 23 de maig de 1970). Poc després, les obres canviaren de domicili per integrar-se a les col·leccions del museu del carrer de Montcada.

Com hem dit, d’antuvi, Picasso no li revelà a qui volia fer donació d’aquelles obres. Paral·lelament, l’Ajuntament de Barcelona, coneixedor dels contactes de Noguera amb Picasso, instà el notari a implorar-li les obres per al museu. Noguera, a més de no considerar-ho ètic, coneixia bé l’artista i sabia que no era convenient demanar-li-ho; era reticent a les peticions, volia ser ell qui decidís.

Tot i això, des de l’Ajuntament no deixaven d’insistir. Argumentaven que, almenys, li demanés el llenç El passeig de Colom, perquè era una panoràmica barcelonina molt emblemàtica.

Malgrat els raonaments de Noguera, a Barcelona no es parava d’insistir que, almenys, li demanés aquesta obra. Al mateix temps, en Joan Miró, li encomanà també sol·licitar a Picasso el seu llenç Autoretrat de 1919. El pintor català feia anys que l’hi havia regalat i, en aquells moments, li feia il·lusió recuperar-lo per dipositar-lo en la Fundació Miró que s’estava  gestant. Miró li oferí canviar-lo per les obres que desitgés.

Després de repassar les fotografies, tête à tête, amb Picasso, Noguera s’atreví a transmetre la petició del consistori barceloní. Picasso, eufòric, li contestà: «Calla, home, calla! Tot això va a Barcelona!»

Cal afegir, quant a la petició de l’autoretrat de Miró, que Picasso es va fer el longuis i, amb el temps, el superb llenç s’integrà a les col·leccions del Musée Picasso de París.

Així mateix, volem posar en valor la donació del mateix notari Noguera a Barcelona, l’any 1985. Es tracta de quatre llibres il·lustrats i un catàleg d’exposició, tots trufats per l’artista, i la magnífica litografia, L’amazona, datada el 21-22 d’abril de 1960.

L’any 1968, Picasso havia mostrat la seva estima i respecte al seu gran amic i secretari Jaume Sabartés fent donació a la ciutat de Barcelona, en memòria seva, de la sèrie de Las Meninas, el Retrat blau de Sabartés i el compromís de donar una de cadascuna de les estampes de la seva obra gràfica que fes des d’aleshores fins a la seva pròpia mort. Una donació que convertirà el museu en l’únic al món en aixoplugar una de les grans sèries interpretatives sencera i, també, el convertirà en un dels museus més importants d’obra gràfica de l’artista.

Obres de rehabilitació del Palau Baró de Castellet. Barcelona, 2 de novembre de 1970. CRO/A/6/0227 Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Ramon Calvet.

Dos anys després d’aquella donació històrica, el 23 de febrer de 1970, Picasso va signar, a Mougins, un document de donació d’obres a la ciutat de Barcelona. Un cop més ho va fer a la memòria de Sabartés. Noguera redactà, a Barcelona, el maig d’aquell mateix any, l’acta de donació amb la relació de les obres. (Acta de Donación otorgada por don pablo ruiz picasso a la ciudad de barcelona. AMCB. Projectes culturals, Museu Picasso, exp. 8-5-1970).

Atorgament de donació de Pablo Picasso a la ciutat de Barcelona. 23 de febrer del 1970. FMPB/TEXT/396/22 Museu Picasso, Barcelona.

El conjunt d’obres entrà al museu posant en valor, un cop més, «L’afecte  que, després de tants anys, aquell home  guardava  per la Barcelona.» Per a exposar-les es rehabilità en Palau Baró de Castellet, edifici contigu al Palau Berenguer d’Aguilar, seu del museu. S’inaugurà el dia 18 de desembre d’aquell mateix any. Per voluntat de Picasso no hi van assistir les autoritats. Era la seva protesta davant les penes de mort dictades en acabar el consell de guerra portat a terme a Burgos (3 al 9 de desembre de 1970) contra 16 persones acusades de pertànyer a ETA.

Les donacions al Museu Picasso no s’aturaren. Aquell mateix any 1970 s’anotaren en el llibre de Registre d’entrades d’obres, 133 estampes. Quatre –dues no eren obra del mateix Picasso- ingressaren amb la donació que tractem; 119 eren també donació de l’artista segons el compromís assumit a la mort de Sabartés. Formen part de la Suite 347. Aquestes foren entregades per  la Galeria Louise Leiris (editora de les dues darreres grans sèries de gravats de Picasso la Suite 347 i la Suite 156). La voluntat de l’artista, el seu compromís amb la ciutat, fou respectat pels seus hereus i per la mateixa galeria. Les donacions de Picasso d’obra gràfica continuaran arribant al Museu després de la seva mort. Sempre es mantingué la memòria de Sabartés, sempre fou donació a la ciutat de Barcelona. 

Claustre Rafart i Planas

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close