Fotografia
El CCCB acull una mostra dedicada al cineasta, amb audiovisuals, objectes i materials inèdits

Stanley Kubrick, tots els angles del geni metòdic

Hi ha casos dignes d’estudi. Stanley Kubrick (1928-1999) és un d’aquells noms a la llista obscura de l’oblit dels premis de l’Acadèmia de Hollywood, els Oscar, tan avesada a premiar el foc d’artifici i a bandejar el talent que escapa d’allò previsible o edulcorat. Kubrick, en un descuit difícilment explicable, mai no va aconseguir l’estatueta, mai, passant a formar part del grup selecte on també hi ha Orson Welles, Alfred Hitchcock, Robert Altman, Luis Buñuel, Ingmar Bergman, Federico Fellini o Charles Chaplin. Un Olimp de genis no celebrats pels lluentons de l’stablishment.


Stanley Kubrick
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB)
Del 24 octubre de 2018 al 31 de març de 2019


Lluny de disputes i premis, el llegat, l’obra i la feina de Kubrick demostren que va ser “un geni absolut”, com explica el crític i comissari Jordi Costa en una de les visites guiades que aquests dies fa per l’exposició, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). I Stanley Kubrick –l’exposició, no el cineasta– és a l’alçada del mite, de l’obsessió mil·limètrica i malaltissa, de totes les maneres de reinventar l’art, de sublimar els gèneres, d’aportar noves coordenades i obrir camins per on ningú havia gosat –o tingut la perícia de– passar. És, en tota l’amplitud del terme, un gran espectacle.

Sala dedicada a 'Lolita' en l'exposició 'Stanley Kubrick' | CCCB
Sala dedicada a ‘Lolita’ en l’exposició ‘Stanley Kubrick’ | CCCB

Des dels anys com a fotògraf precoç a la revista Look, passant per cada detall de la seva prodigiosa filmografia –12 llargmetratges que són història del cinema, sense oblidar els curtmetratges documentals de l’inici–, la mostra repassa la trajectòria creativa del director novaiorquès, amb espai també per als projectes inèdits, aquells que van quedar incomplets i que han estat finalitzats gràcies a l’entusiasme d’altres cineastes, com és el cas de Steven Spielberg, encarregat de dirigir A.I. Artificial Intelligence (2001) i, ara, productor d’una sèrie sobre Napoleó, el gran projecte que Kubrick mai no va poder culminar, amb negativa d’Audrey Hepburn inclosa.

Kubrick, durant el rodatge de '2001: una odissea de l'espai' | Warner Bros. Entertainment Inc.
Kubrick, durant el rodatge de ‘2001: una odissea de l’espai’ | Warner Bros. Entertainment Inc.

Materials inèdits exclusius per a Barcelona

La mostra, en el seu format original comissariada per Hans-Peter Reichmann, Tim Heptner i el Deutsches Filminstitut, arriba a Barcelona sota el pupil·latge del crític i escriptor Jordi Costa, qui ha fet una feina formidable que encara dota de més valor l’excepcionalitat del material que, per se, l’ha fet reeixir arreu on ha arribat.

Els cartells de la filmografia de Kubrick, a l'inici de l'exposició | CCCB
Els cartells de la filmografia de Kubrick, a l’inici de l’exposició | CCCB

Al CCCB, l’exposició incorpora continguts inèdits com nous materials del film 2001: una odissea de l’espai (1968), de la qual enguany celebrem el cinquantè aniversari –i que ha estat motiu central del darrer Festival de Sitges-, storyboards de Barry Lyndon, entrevistes inèdites a actors i directors col·laboradors de Kubrick o una instal·lació audiovisual biogràfica, signada per Manuel Huerga, i que es pot veure a l’inici del recorregut, just després dels cartells de la seva filmografia que precedeixen al recorregut cronològic per una obra que descobrim plena de singularitats.

La màquina d'escriure de 'The Shining', a Barcelona | CCCB
La màquina d’escriure de ‘The Shining’, a Barcelona | CCCB

Més enllà d’aquests elements específics que es poden gaudir a Barcelona, Stanley Kubrick presenta més de sis-cents ítems, amb uns quaranta audiovisuals, objectes i materials procedents dels arxius personals del director (documents de recerca i producció, guions, fotos fixes, utillatge, vestuari, maquetes, càmeres, objectius), i també part de la correspondència que el cineasta va mantenir amb d’altres artistes o creadors.

Entre d’altres, trobarem peces icòniques, vestuari i utillatge original de les pel·lícules, com ara l’Star Child, la disfressa d’home-simi de 2001: una odissea de l’espai, els vestits de les germanes bessones, la màquina d’escriure i la destral de Jack Torrance de The Shining, el casc amb el lema “Born to Kill” de Full Metal Jacket (1986) o les màscares d’Eyes Wide Shut.

Kubrick, amb Tom Cruisa i Nicole Kidman durant el rodatge d''Eyes Wide Shut' | Warner Bros. Entertainment Inc.
Kubrick, amb Tom Cruisa i Nicole Kidman durant el rodatge d”Eyes Wide Shut’ | Warner Bros. Entertainment Inc.

Tot això fa de Stanley Kubrick una exposició extraordinària. Amb una disposició didàctica, audiovisual i rigorosa, ideal per copsar el geni metòdic del cineasta, la seva obsessió compulsiva per tots els detalls, per controlar l’obra d’art en globalitat. Amb la precisió del jugador d’escacs, amb la composició artística del pintor, amb la mirada del fotògraf que entén els camins de la llum.

Una mostra lúdica, que ens endinsa a l’interior –en pla detall– de la creativitat i l’obra del geni, ideal pel fan i també apta per a qui “només” sigui admirador d’alguna de les pel·lícules que va fer. Magistrals totes; fundacionals, la majoria. A l’alçada d’un geni metòdic, obsessiu i únic.

Kubrick, amb Jack Nicholson en una pausa del rodatge de 'The Shining' | Warner Bros.
Kubrick, amb Jack Nicholson en una pausa del rodatge de ‘The Shining’ | Warner Bros.

Esteve Plantada

Granollers, 1979. És poeta, periodista cultural, crític de cinema i professor del Màster de Periodisme Literari de la UAB i de l'Escola d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès. Ha estat coordinador d'"El Temps de les Arts" i col·labora regularment a "El Temps", a "Els Matins" de TV3, a l'"Àrtic" de Betevé i al "Catalunya Migdia" de Catalunya Ràdio.
Esteve Plantada

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca