Fotografia
El llibre 'Photobolsillo' recull una setantena de les millors fotografies de l'artista

Jean Marie del Moral, tantes coses per mirar

Quan mira la realitat amb l’ànim o el propòsit de fotografiar-la, Jean Marie del Moral no estableix jerarquies. Ni d’importància, ni de bellesa, ni de categoria intel·lectual o ètica: gairebé qualsevol element, situació o escena de la realitat és susceptible de ser capturat per la càmera. Per això la immensa –per qualitat i per quantitat– obra fotogràfica de Del Moral és tan heterogènia i, alhora, tan unitària o, millor, tan coherent.


Photobolsillo, de Jean Marie del Moral
La Fábrica. Madrid, 2018
79 pàgines


El seu ventall temàtic i de gèneres és amplíssim: ha fet retrats de personatges cèlebres i de persones anònimes, s’ha interessat tant per paisatges urbans com naturals, ha captat amb precisió microscòpica detalls concretíssims d’un indret (un pot de pinzells dins un taller d’artista, una cadira de plàstic sota un arbre de Conca…) i ha vorejat l’abstracció (fixant-se en cables de telèfon retallats contra cels ennuvolats o límpids, o bé en parets que un joc d’ombres i llums converteix en una mena de llenç)…

Imatge inclosa a 'Photobolsillo', de Jean Marie del Moral
Imatge inclosa a ‘Photobolsillo’, de Jean Marie del Moral

Sigui el que sigui allò que fotografia, cada una de les seves imatges té un segell propi i inconfusible. Aquest segell propi es caracteritza per una diguem-ne empatia o calidesa existencial que l’allunya de la frivolitat, de la vulgaritat, de l’estridència i del sentit més banal de l’espectacle; per una complexitat formal que, de tan depurada com es presenta, s’imposa als ulls de l’espectador amb una naturalitat que sembla senzilla; i, last but not least, per una concepció de la tradició cultural –la fotografia, la literatura, el cinema, la pintura– com a bagatge íntim, no com a pretext per a l’exhibició culturalista.

Fill de republicans espanyols exiliats a França a les acaballes de la guerra civil –el seu pare era un andalús de Jaén i la seva mare una catalana de La Granja d’Escarp–, Jean Marie del Moral va començar a fer fotografies a l’adolescència. Des d’aleshores, ha fet tots els papers de l’auca. Va ser fotògraf esportiu per a diferents diaris locals parisencs, va treballar per a L’Humanité durant els anys calents de les vagues i les manifestacions obreres dels 70, va guanyar-se la vida en el món de la fotografia industrial treballant al Canadà i als EUA… A partir de principis dels 80, ha combinat la seva tasca de fotògraf comercial i de premsa (fent temes d’interiorisme, d’arquitectura, d’art, de gastronomia, de publicitat…) amb el desenvolupament d’una obra més personal, en la qual destaquen les fotografies fetes viatjant arreu del planeta (de la Xina a Nova York, de l’Àfrica al Japó, de Mèxic a Rússia) i les d’artistes plàstics i els seus tallers.

Imatge inclosa a 'Photobolsillo', de Jean Marie del Moral
Imatge inclosa a ‘Photobolsillo’, de Jean Marie del Moral

Per conèixer l’obra de Jean Marie del Moral, autor de centenars de reportatges en diaris i revistes i d’una cinquantena de llibres sobre temes tan variats com Miquel Barceló, els palaus russos d’origen bizantí i els cítrics de Còrsega, els lectors i espectadors disposen des de fa setmanes d’una obra imprescindible: un exquisit PhotoBolsillo publicat per La Fábrica a la seva col·lecció de fotògrafs espanyols. A més d’una instructiva i acurada introducció de Biel Mesquida, d’una breu cronologia i d’una selecta bibliografia, el llibre conté una setantena de fotos que permeten fer-se una idea, alhora panoràmica i específica, de la riquesa i la magnitud de l’obra de Del Moral.

Són fotos fetes al llarg de més de quaranta anys –la més antiga data del 1975 i la més recent és d’aquest mateix 2018–, però totes tenen en comú una gracilitat compositiva formidable, una força expressiva més insinuant que contundent, i un afecte genuí per les coses i els personatges més dispars. El llibre inclou, com és lògic, una gran abundància de fotos d’artistes i de tallers, el tema que més fama i prestigi ha donat a Del Moral, i el que ell ha treballat d’una manera més constant i completa.

Imatge inclosa a 'Photobolsillo', de Jean Marie del Moral
Imatge inclosa a ‘Photobolsillo’, de Jean Marie del Moral

Només representen un petit tast de tot el conjunt de la seva obra dedicada al tema, però la tria de retrats d’artistes que hi ha al llibre és francament impressionant: l’elegància severa i estilitzadament tenebrista d’Antonio Saura, l’actitud introspectiva i geomètrica de Pablo Palazuelo, Miquel Barceló assegut davant la seva casa de Mali amb l’actitud d’un Rimbaud ja consolidat, Miguel Ángel Campano assaltant la tela blanca empunyant el pinzell amb l’energia d’un guerrer de la pintura, Pierre Alechinsky gimnàsticament abocat damunt el llenç, Joan Mitchell posant burleta i desafiadora davant d’una de les seves abstraccions ferotges, Andreu Alfaro a punt de convertir-se en una escultura d’ell mateix… La feina que ha fet Del Moral sobre artistes i els seus tallers (també hi ha figures de tan renom com Ai Weiwei i Alex Katz, i gegants com Robert Motherwell) és una fita de la fotografia contemporània.

Imatge inclosa a 'Photobolsillo', de Jean Marie del Moral
Imatge inclosa a ‘Photobolsillo’, de Jean Marie del Moral

No és, però, l’única faceta de valor de l’obra fotogràfica de Del Moral. El PhotoBolsillo serveix, en aquest sentit, perquè els lectors/espectadors descobreixin que, més enllà del retratista d’artistes i de l’explorador dels tallers com a espai mental dels creadors, hi ha altres Del Morals. Hi ha el Del Moral juganer que fotografia dos penjadors de roba que sembla que s’abracen sobre una paret de pedra blanca, i un cel ennuvolat sota el qual hi ha una paret on hi ha inscrita la paraula “relámpago”, i un llit amb una flassada on hi ha estampada una dona nua… I també hi ha el Del Moral íntim i líric, que troba poesia en un banc sota el calabruix, i en la cinta negra d’un capell de palla –la cua d’un estel– que hi ha a l’estudi de Miró a Mont-Roig, i en tres maniquins negres, despullats i mutilats que semblen éssers humans oblidats i desvalguts… I també hi ha el Del Moral profund i humanista, que fotografia amb proximitat fraternal (però mai sentimental o edulcorada) una família pobra de Roubaix, o un recepcionista d’un hostal modestíssim de Turquia, o un grup de famílies que estan de pícnic en un llac del Canadà, o un home que té pressa mig caminant mig corrent pel carrer d’una ciutat de Mèxic.

Andreu Alfaro, retratat per Jean Marie del Moral
Andreu Alfaro, retratat per Jean Marie del Moral

Elegants i substancioses, intel·ligents i delicades, de vegades un punt iròniques i sovint precioses d’una manera que no és òbvia ni fàcil ni banal, les fotografies de Jean Marie del Moral donen als espectadors allò que només saben donar-los els millors fotògrafs. Els donen maneres noves, diferents, enriquides, singularment perspicaces i sensibles de mirar el món.

Imatge inclosa a 'Photobolsillo', de Jean Marie del Moral
Imatge inclosa a ‘Photobolsillo’, de Jean Marie del Moral

Pere Antoni Pons

Pere Antoni Pons (Campanet, Mallorca, 1980). Periodista i escriptor. Ha publicat, entre altres, els reculls de poemes 'El fibló i la festa' (2003), 'Fervor tan fosc' (2006), 'Aquí, on passa tot' (2017) i 'Canvi de guàrdia' (2019), els llibres entrevista 'La vida, el temps, el món: sis dies de conversa amb Joan Francesc Mira' (2009), 'Guillem Frontera. Paisatge canviant amb figura inquieta' i 'Conversaciones con Jean Marie del Moral' (2018), les novel·les 'La felicitat dels dies tristos' (2010), 'Tots els dimonis són aquí' (2011) i 'Si t’hi atreveixes' (2014) i el llibre de perfils 'Un arxipèlag radiant' (2019). Col·labora regularment en premsa fent entrevistes, articles d’opinió, crítica literària i d’art, i reportatges i cròniques de temàtica cultural i sociopolítica.
Pere Antoni Pons