Sense categoria
Carolina Desel és l’actual directora del Museu de Menorca

“M’agrada definir-me com a una defensora del públic”

Entrem a un edifici del segle XVIII per parlar d’un museu del segle XXI. Aquest estiu, finalment, es va inaugurar la darrera reforma del Museu de Menorca amb el ferm objectiu d’arrelar-lo en el present i projectar-lo al futur. Quan l’actual directora, Carolina Desel, se’n va fer càrrec, el Govern va dir que presentava un projecte “modernitzador” i ara ja el podem visitar i gaudir-ne.

La història del Museu de Menorca va arrencar com a “Museo Municipal” i ha patit, com tants d’altres, aquell afany col·leccionista i acumulador d’objectes. Quines són les eines i els plantejaments per superar el concepte museu = contenidor?

Jo, personalment com a museòloga, no he tingut mai aquest concepte, però entenc aquelles persones que encara el conserven i fan oferiments que has de rebre amb molt de respecte, ser molt amable. Davant això, has de tenir molt clara la teva política d’adquisicions, quin museu ets, les teves possibilitats d’espai i conservació, i la teva política d’exposicions. En funció d’això determinem els ítems que cal conservar i que marcaran la personalitat del museu. Fet això, podem derivar peces cap a altres entitats més especialitzades.

Conservadora amb públic | Mercè Orleans
Conservadora amb públic | Mercè Orleans

Què vol dir establir un discurs per al museu?

Abans el museu era més generalista i quan vols pensar què vols ser, has de triar una línia que tal vegada no agradarà a tothom. Nosaltres vam decidir que volíem ser el Museu d’Història de Menorca, i el que deixem d’explicar queda per a les exposicions temporals i les activitats que complementen el discurs. Els equips que envolten els diferents directors (historiadors, arqueòlegs, museòlegs) treballen per marcar una línia. Nosaltres ens vam estimar més seleccionar per aprofundir i deixar que determinats objectes ens parlin.

El seu projecte presentava el públic com a la cúspide de la piràmide de tots els elements que el configuren. Com es pot establir el diàleg entre la societat i el seu patrimoni?

M’agrada definir-me com a una defensora del públic. Tota la inversió de conservació dels museus té com a objectiu últim el públic, els investigadors només són un percentatge molt petit. Volem creure que les activitats que programem fan reflexionar els visitants. Volem estimular-los per tal que es facin preguntes, incentivar-los a pensar què és Menorca, què ha estat i què vol ser. Potenciar el debat i la didàctica perquè el públic no surti igual que com ha entrat. I la resposta després d’aquest estiu és prou positiva: hem passat d’un 2% de públic visitant menorquí a un 24%.

Un dels espais del Museu de Menorca | Mercè Orleans
Un dels espais del Museu de Menorca | Mercè Orleans

La comunicació i les xarxes socials són fonamentals. També ens poden ajudar a aconseguir peces per completar exposicions?

Nosaltres som presents a Instagram i a Facebook. No només pengem imatges del museu sinó que volem fer entendre la feina que fem, què és un museu i la filosofia del nostre. De cara a l’any vinent tenim intenció de potenciar la nostra presència a les xarxes. I sí, poden ser una bona manera de crear consciència sobre la necessitat de conservació i col·laboració. En el nostre cas necessitàvem un tipus concret d’àmfora, sabedors que aquí és freqüent que la gent en tingui a casa, ho vam publicar i el nostre arqueòleg va quedar ben sorprès quan van venir a portar-nos-la, i estava perfecta!

Un tipus d’exposicions poc conegudes són les que es deriven de les anomenades excavacions d’urgència (per estudiar-ne les troballes fetes durant obres). Quina acceptació tenen per part del públic? Se senten compensats els veïns després dels inconvenients patits al seu portal?

El dia 12 de gener inaugurarem una exposició amb el nom d’ “Arqueologia Urbana” per mostrar la feina feta quan es troben tombes i tot s’ha d’aturar. Són excavacions fetes en sòl urbà. Les nostres arqueòlogues reben el feedback en aquest tipus de treball de camp i expliquen com en un principi els veïns es queixen, però acaben fent la bereneta i celebrant la troballa junts. I aquesta exposició, que després també anirà a la sala del Roser de Ciutadella, s’organitza per donar les gràcies a tots els veïns i promotors que han hagut de patir el retard en les obres, i mostrar totes les peces que han passat a enriquir el patrimoni de l’illa. L’exposició és fruit de la col·laboració entre el Consell Insular de Menorca, l’Ajuntament de Ciutadella, el Museu de Ciutadella i el Museu de Menorca.

El Museu de Menorca | Mercè Orleans
El Museu de Menorca | Mercè Orleans

Comencen les celebracions del bicentenari del Museo del Prado sota l’slògan “Un lugar de memoria”, però no una memòria estàtica sinó presentada com a centre d’interpretació. Els museus avui en dia són actius?

Ho han ser al 100%. Si la seva raó de ser és el públic, tot museu ha de ser actiu. Ha de saber apropar-se al públic, reinventar-se, procurar connectar amb aquella part del públic que no hi va. Si no ve, analitzar-ne els motius. Saber interpel·lar i emocionar. Una de les darreres exposicions, sobre Pasqual Calbó, ho va procurar tant amb el video mapping, que resultava molt didàctic, com amb el disseny de l’espai i la gràfica que ha guanyat un premi Laus d’aquesta darrera convocatòria. I parlant del bicentenari del Museo de Prado, una de les activitats és “De gira por España”, que porta una peça de la exposició permanent a cada comunitat autònoma i hem estat seleccionats. El mes de juliol rebrem un La Tour.

França i Itàlia tenen un conflicte a compte del cinquè centenari de la mort de Leonardo. El turisme està influint en el disseny de les exposicions?

La major part del nostre públic són turistes però hi ha elements que sempre ens uneixen i hem de facilitar-hi l’accés a tothom. A més de les carteles en les tres llengües -català, castellà i anglès-, estem preparant fulls de sala en altres llengües. Però entenc que les visites no poden ser pensades per un sol grup, siguin turistes o nacionals. Tanmateix, sí que hem de tenir els contactes necessaris amb els tour operadors que ens aportaran públic interessat en les visites guiades en anglès. De la mateixa manera, hem de tenir obert el museu quan arriben creuers al port de Maó. També invertim en promoció i publicitat als hotels, així com en publicacions dirigides al públic britànic resident a l’illa.

Una de les activitats del Museu de Menorca | Mercè Orleans
Una de les activitats del Museu de Menorca | Mercè Orleans