Secció: Mercat de l'art
Anàlisi a les subhastes d'art més importants del món

La primavera i el mercat artístic

Amb l’arribada de la primavera meteorològica, la llum, la temperatura, modifiquen la fisonomia del paisatge, es produeixen canvis que ens permeten sortir de l’ensopiment hivernal. El mercat artístic no és aliè a aquesta reactivació, la primavera és un dels períodes més actius i interessants de la temporada i, enguany, les notícies presagien que serà un bon any.

ARCOmadrid és una de les primeres cites que es donen en el mercat de l’art contemporani, és la fira d’art més rellevant d’Espanya i una de les més importants d’Europa. L’edició de 2019, celebrada entre el 27 de febrer i el 3 de març, ha estat definida per l’organització i els mitjans de comunicació com una de les més millors de la dècada, amb un increment tant de visitants professionals com de públic en general que ha portat a superar els 100.000 visitants al llarg dels cinc dies en què es va realitzar, amb un augment de les vendes que va rondar el 8%.

Aquestes dades estan en línia amb el pronòstic que han fet en l’informe sobre el mercat artístic realitzat per la prestigiosa economista artística Clare McAndrew, fundadora d’Arts Econòmics, que ha escrit que aquest any el mercat assolirà el seu nivell més alt en els últims deu i que al creixement del 6% que va tenir durant el 2018 es preveu que, en certs sectors, segueixi pujant.

La publicació de l’informe, a principis de març, de McAndrew que publica Art Basel, fira d’art modern i contemporani de Basilea, que se celebra en el mes de juny, coincideix en el temps amb l’altra gran fira d’Art Tefaf, que se celebra al mes de març a la ciutat holandesa de Maastrich. En aquest cas és un informe monogràfic que publiquen cada any sobre un tema del mercat de l’art i aquest any és sobre la Xina, l’ha escrit Kejia Wu, professora de l’Institut Sotheby’s de Nova York i columnista d’FTChinese. Tefaf és una fira en la qual els preus van des dels quatre als vuit dígits i on s’han venut obres com la pintura de Joseph Wright, Two Boys Fighting over a Bladder c. 1767-70, amb una estimació entre 3 i 4 milions d’euros per Lowell Libson & Jonny Yarker; Henri Fantin-Latour, Roses, 1884, oli sobre llenç amb un preu de 2, 5 milions d’euros, Hamme Galleries; un llibre d’hores realitzat per Grans Heures de Rohan al segle XV, venut per 1,85 milions d’euros per Dr. Jörn Günther Rare Books o una ceràmica de 1954 de Lucio Fontana per 650.000 € en Robilant + Voena.

'Two Boys Fighting over a Bladder', de Joseph Wright
‘Two Boys Fighting over a Bladder’, de Joseph Wright

Durant aquest període també s’han realitzat les importants subhastes d’art a Londres, Hong Kong i Nova York, on, com sempre, surten al mercat algunes de les millors obres d’art que hi ha a la venda en el món i que poden arribar a preus extraordinaris i acaben sent notícies destacades en els mitjans de comunicació com l’obra de Pablo Picasso, Dona amb boina i vestit de quadres de 1937 subhastada a Sotheby’s, Londres, per 56,7 milions d’euros, el preu més alt assolit en una venda a Europa, segons informa la casa de subhastes. L’obra de David Hockney subhastada a Christie’s Londres per 37.661.250 lliures o la pintura de Zao Wou-Ki, sense títol, a Sotheby’s Hong Kong per 115.966.000 HKD.

Però realment aquestes dades es corresponen amb la quotidianitat del mercat de l’art? Responen a criteris i situacions globals del món de l’art? La resposta és que no, en percentatge el major nombre de transaccions que es van produir en 2018 és d’obres situades en un rang de preus entre 5000 i 50000 $ un 40%, mentre que les que van superar el milió de $ es van quedar en el 3 %. Com en la societat en general el mercat de l’art també s’està produint una important bretxa que cada vegada separa més a les les diferents realitats. Les vendes dels tres més grans mercats, Estats Units, Regne Unit i la Xina van representar, sumen el 84% del mercat global, mentre que les vendes que es van fer a l’Estat espanyol van representar l’1%. Segons l’informe de Clare McAndrew hi ha grans diferències que afecten de forma desigual als diferents nivells, d’una banda els que estan a dalt de tot de la piràmide, dealers que van facturar entre 10 i 50 milions de dòlars, les vendes van pujar un 17%, mentre que els dealers que van facturar per sota dels 250 000 dòlars van baixar un 18%.

'Roses', de Henri Fantin-Latour
‘Roses’, de Henri Fantin-Latour

Una altra de les preguntes que ens hem formulat aquesta primavera és si és fortuït o respon a un canvi de tendència que a Nova York, en els museus i en algunes de les més importants galeries, fos l’abstracció, en les seves diferents modalitats, la que tingués més visibilitat, The Met Breuer, tenia una exposició de Lucio Fontana, al The Met Fifth Avenue tenen l’exposició Epic Abstraction: Pollock to Herrera i el Moma una de Joan Miró, també a alguns museus europeus com el Centre Pompidou de París hi hagi una exposició de Victor Vasarely o que la Tate Britain de Londres prepara una gran retrospectiva de Frank Bowling, pintor relacionat amb l’abstracció lírica i l’expressionisme abstracte.

També s’estan produint petits canvis en les formes de producció i difusió del art contemporani durant aquest període. Sotheby ‘s ha subhastat una peça acabada de produir, la primera obra d’art generada a través d’intel·ligència artificial, i ho ha fet per 46.450 euros. Han inaugurat The Shed, el nou gran centre artístic de Nova York, situat prop del riu Hudson i en una zona en la qual s’està expandint la ciutat, i on el sonor té una gran presència, al costat dels nous mitjans, la dansa, el teatre i les arts plàstiques. Tot això pot modificar la nostra forma d’entendre el cub blanc?.

En aquesta secció intentarem donar resposta a aquestes qüestions, no ens quedarem només amb els resultats que obtenen en subhasta les obres més rellevants, sinó que procurarem descriure les fires i dels esdeveniments més importants. A través de la informació d’actualitat nacional i internacional, de les entrevistes amb els principals actors de tots els nivells i sectors del món de l’art: galeristes, subhastadors, directors de museus, conservadors, col·leccionistes, assessors, crítics. A través, també, d’opinions i de la nostra anàlisi, amb l’objectiu d’oferir algunes de les claus que marquen l’actualitat del mercat i, així, poder tenir la informació més àmplia possible de la seva evolució.

'Dona amb boina i vestit de quadres', de Pablo Picasso, 1937, subhastada a Sotheby's, Londres, per 56,7 milions d'euros, el preu més alt assolit en una venda a Europa.
‘Dona amb boina i vestit de quadres’, de Pablo Picasso, 1937, subhastada a Sotheby’s, Londres, per 56,7 milions d’euros, el preu més alt assolit en una venda a Europa.

Juan Naranjo

Curador d'exposicions independent i galerista. Combina la investigació dels debats introduïts per les noves tecnologies en l'esfera artística i els canvis d'hàbits socials amb l'organització d'exposicions i subhastes d'art.
Avatar