Secció: Disrupcions
Dues propostes expositives amb la cuina com a eix central

L’art i les formes d’acostar-nos al menjar

Les innovacions tecnològiques que hi ha hagut en les tres últimes dècades ens han fet passar de la cultura analògica a la digital, un canvi que ha afectat tots els àmbits de la societat, que ha possibilitat noves relacions entre ciència i art, que ha afavorit l’expansió del virtual, i que ha modificat les formes de transport i de comunicació, reduint la distància del planeta i augmentant, de manera exponencial, la mobilitat i el procés de globalització que es va iniciar al segle XIX.

La globalització, la digitalització i la democratització han produït importants canvis d’hàbits, una pèrdua de la identitat i de la singularitat. Hem entrat en un període marcat per la diversitat homogènia, però també han possibilitat el sorgiment de projectes experimentals i innovadors que s’escapen d’aquest procés d’homogeneïtzació i del seu temps.

En aquesta secció, Disrupcions, donarem visibilitat a propostes i a projectes que no formen part dels debats centrals de l’art o de la cultura, però que són interessants, que proposen noves vies, temes i acostaments que els connecten als corrents de pensament més innovadors.

El sorgiment d’un nou concepte de cuina i la preocupació per l’alimentació han augmentat el prestigi social i cultural dels cuiners, han fet que, en l’última dècada, tingui un gran protagonisme en els mitjans de comunicació. La proposta que els oferim s’allunya del soroll mediàtic, hem agafat dos exemples que parteixen de punts de vista diametralment oposats per parlar del menjar: un ens ofereix una visió històrica relacionada amb l’esfera artística i l’altra part de propostes radicals en què analitzen quin pot ser el futur de l’alimentació. Aquestes exposicions ens apropen a la relació del menjar amb l’art, un tema que comença a tenir visibilitat en alguns dels sectors més avançats, que comença a ser objecte d’estudi i que està present en aquesta secció.

Una de les obres de l'exposició 'Feast for the Eyes, the history of food in photography'
Una de les obres de l’exposició ‘Feast for the Eyes, the history of food in photography’

A l’exposició Feast for the Eyes, the history of food in photography, comissariada per Susan Bright i Denise Wolff, organitzada per Aperture Foundation i presentada al FOAM d’Amsterdam,  parteixen d’una àmplia perspectiva en la qual estan presents les fotografies preses amb finalitats artístiques, comercials, científiques i el fotoperiodisme. Amb la selecció, il·lustren l’evolució de la fotografia d’aliments des del segle XIX fins a l’actualitat. La mostra l’han organitzat a través de tres àmbits temàtics en què mostren el seu punt de vista de com es representa el menjar i quin és el seu significat: Still Life, on prenen com a punt de partida un dels gèneres de la pintura; Al voltant de la taula, que mostra els rituals que es donen entorn al menjar; i la identitat cultural a Jugant amb el menjar, on es mostra la relació de l’humor i la ironia amb el menjar.

Entre els fotògrafs seleccionats es troben Araki, Guy Bourdin, Roe Ethridge, Marion Faller i Hollis Frampton, Roger Fenton, Peter Fischli and David Weiss, Nan Goldin, Vik Muniz, Nickolas Muray, Martin Parr, Martha Rosler, Ed Ruscha, Cindy Sherman, Stephen Shore, Edward Steichen, Wolfgang Tillmans, Lorenzo Vitturi, Tim Walker, Andy Warhol, Weegee i molts altres.

Food revolution 5.0., Design for Tomorrow ‘s Society és una exposició realitzada en col·laboració entre el Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg i el Gewerbemuseum de Winterthur, on es pot veure actualment. Ha estat comissariada per la Dra. Claudia Banz. Durant la seva itinerància per Hamburg, Berlín i Winterthur, han presentat prop de 50 projectes que han realitzat un grup internacional d’investigadors de diferents àmbits, que proposa nous models conceptuals i pràctics per abordar el futur del menjar, de la vida.

'Food revolution 5.0., Design for Tomorrow 's Society'
‘Food revolution 5.0., Design for Tomorrow ‘s Society’

Allò lúdic i ètic es barregen en el context actual en què es relaciona el menjar. D’una banda, té una gran visibilitat pública i prestigi social, està associada a nous conceptes i estils de vida, ha esdevingut un símbol de la llar, forma part de l’oci, de la identitat cultural i l’estatus social. Però, d’altra banda, el procés d’industrialització global dels aliments que hi ha hagut al segle XX ha tingut un impacte decisiu en el desenvolupament de la nutrició, en què els productes alimentaris s’han convertit en articles de producció massiva que han tingut un gran impacte ambiental a causa de l’alta l’emissió de gasos d’efecte hivernacle, cosa que, al costat del gran creixement de la població, l’escassetat de recursos i els desafiaments associats en termes de salut, higiene i geopolítica, ha fet que l’alimentació també esdevingués una gran preocupació. El plantejament de nous reptes i desafiaments ha portat els organitzadors del projecte a plantejar-se la pregunta: com volem consumir i produir o què hem d’eliminar en el futur?

A partir de temes com la granja, el mercat, la cuina, la taula, el disseny, la ciutat i les experimentacions, l’exposició–publicació planteja qüestions, o bé especula o dóna resposta a aquestes preguntes, a través de les propostes de dissenyadors, científics i artistes com Miho Aikawa, Bernd Grundmann, Johanna Schmeer, Paul Gong, Chloé Rutzerveld, Ina Turinsky, Andreas Wagner, Burton Nitta, Tom Mannion, Klaus Pichler, Carolin Schulze, Austin Stewart, Carolien Nieblin, Noël Hochuli, o el barceloní Martí Guixé, entre molts d’altres.

Feast for the Eyes, the history of food in photography i Food revolution 5.0, Design for Tomorrow ‘s Society són dos plantejaments molt diferents que ens acosten a altres vies d’analitzar el menjar. Com a projectes expositius estan a punt de finalitzar, però tenen dues bones publicacions que ens permeten apropar-nos a un dels temes actuals.

Food revolution 5.0., Design for Tomorrow 's Society
Food revolution 5.0., Design for Tomorrow ‘s Society

Juan Naranjo

Curador d'exposicions independent i galerista. Combina la investigació dels debats introduïts per les noves tecnologies en l'esfera artística i els canvis d'hàbits socials amb l'organització d'exposicions i subhastes d'art.
Avatar