Exposicions

Aparadors per l’art – Manlleu Galeria d’Art

Manlleu converteix els aparadors d’establiments comercials sense activitat, en una galeria d’art a l’aire lliure. El projecte, liderat per l’estudi de disseny Arkham Studio, arriba a la setena edició.

Manlleu Galeria d’Art, a cura d’Arkham Studio.
Del 30 d’octubre al 10 de gener de 2021
Manlleu, diversos aparadors
Consulta al web manlleu.cat/mga/

Cada cop s’aixequen més veus que qüestionen que plataformes com Amazon o Alibaba estiguin monopolitzant la venda online. Si a finals dels 80 van proliferar els grans centres comercials, l’arribada del comerç en línia agreuja, encara més, la situació delicada del comerç local. De fet, ja fa anys que el petit comerç sobreviu gràcies a l’amabilitat i la confiança del client de tota la vida, que és conscient de la importància que tenen les botigues a l’hora d’articular la vida social d’una localitat. Tots hem estat algun cop en ciutats dormitori, on els carrers són buits, freds i més aviat foscos, per l’absència d’aparadors que els il·luminin. Urbanismes pensats com a contenidors que separen el descans de la resta d’experiències de la vida.

Si imaginéssim la ciutat ideal, seria aquella capaç d’adaptar-se de forma instantània als comportaments constants de la societat que acull. L’arquitectura d’una ciutat, però, no té la facilitat de canvi que desitjaríem –ni a nivell físic, ni a nivell administratiu–, sinó que, si  evoluciona, ho fa a partir dels nous usos que es poden donar als espais ja existents. La velocitat dels canvis en un món global i ciberconnectat fa que la lògica amb què havíem pensat l’espai públic actualment estigui en crisi.

Wall, de Ramon Surinyac, una de les obres que formen part de Manlleu Galeria d’Art. Fotografia de Blai Marginedas.

Però mirem-nos-ho de més a prop. Fem zoom fins a una ciutat petita, de poc més de vint mil habitants, i fixem-nos en un projecte que busca dinamitzar dos dels elements essencials per a la bona salut d’una comunitat: el comerç local i l’art.

Manlleu Galeria d’Art és un certament anual que busca visibilitzar locals buits amb l’exhibició d’obres d’art als seus aparadors. El projecte va iniciar-se ara fa set anys, quan l’ajuntament de Manlleu va encarregar a l’estudi de disseny Arkham Studio una campanya per dinamitzar el comerç local. La idea proposada per Arkham Studio va un pas més enllà de la premissa inicial i, no només busca revitalitzar el comerç local, sinó també acostar l’art contemporani a una població que, actualment, no té cap espai d’art en el seu municipi.

L’objectiu que té el projecte, d’utilitzar l’art per rendibilitzar els espais comercials en desús, va ser reconegut l’any 2018 amb el Premi Nacional a la Millor Gestió Pública en l’àmbit comercial.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner
Vídeo promocional de Manlleu Galeria d’Art.

Ni l’actitud, ni el perfil del vianant que es troba amb una escultura dins d’un aparador, coincideixen amb els de l’espectador més o menys actiu que visita una exposició. Per tant, aquestes característiques condicionen el tipus d’obra que busca aquest certament. L’exposició vol mostrar peces amables, que tenen la capacitat d’atreure l’atenció d’aquell que passeja, només en fer-hi un cop d’ull. Una voluntat que posa en qüestió l’hermetisme de què molt sovint abusa l’art contemporani i, que, segurament, l’allunya del públic més general.

La Gola i Vanitas III, de Josep i Pere Sanilari. Fotografia de Blai Marginedas.

En l’edició d’enguany, la tria és eclèctica, amb propostes que volen incorporar des de l’escultura, la pintura o el gravat fins a la performance amb format audiovisual. Com ja hem dit, les peces busquen cridar l’atenció. Una part important d’aquesta mostra és la capacitat de reunir treballs d’artistes consolidats. Un exemple en són els germans Sanilari, els quals ens presenten dos quadres que provenen del projecte Vanitas. Les vanitas eren un tipus de natures mortes de caràcter religiós, molt practicades durant el barroc, que buscaven contraposar, a partir d’una composició d’objectes, la insignificança dels plaers terrenals amb la certesa de la mort. Conscients del seu estil clàssic de pintura, els germans Sanilari innoven la simbologia de les vanitas i les fan contemporànies. Les seves composicions, sense obviar la imatge del crani –leitmotiv d’aquest tipus de pintura–, incorporen elements del nostre temps, com claus de cotxe, etiquetes de codi de barres o monedes d’euro.

Un altre dels artistes de qui ben segur que reconeixerem el treball és Samuel Salcedo. L’artista ens porta l’escultura World Leaders, composta per una parella de personatges –fets de resina de poliuretà policromada– lleugerament obesos, completament nus i que només porten barrets ridículs. La peça vol ser un comentari sobre el tipus de líders polítics que ens dirigeixen. A partir de la burla, Salcedo ens mostra dos individus amb un posat de poca serietat o, fins i tot, d’estupidesa, que vol evidenciar la falta de preparació i la manca de rigorositat per afrontar la tasca que se’ls ha encomanat.

A part d’aquests artistes més consagrats, a Manlleu Galeria d’Art també trobem el treball d’artistes joves, com l’escultora i restauradora Anna Viñas. A Fonemes [n] [m] [b] [f], Viñas ens presenta la representació escultòrica d’un fonema a partir de la posició dels llavis. Cada una de les quatre peces que conformen la col·lecció ens mostra, de forma precisa i subtil, com col·loquem la boca per emetre fonemes que sonen completament diferents. Part de la recerca iniciada en aquest treball prové de l’observació de fotogrames congelats, en què la posició d’una part del cos –per exemple, un ull tancat– desencadena el conjunt de moviments dels músculs del cos que acaben constituint l’expressió general de la cara. Però en aquest cas, Viñas augmenta l’escala dels llavis i ens els presenta aïllats de la resta l’expressió facial. D’aquesta manera, sembla que les peces ens vulguin parlar a cau d’orella, cosa que ens anima a imaginar-nos l’expressió que s’amaga més enllà.

Fonemes [n] [m] [b] [f], d’Anna Viñas. Fotografia de Blai Marginedas.

A més de les peces que veiem als aparadors, la gran novetat d’enguany han estat les peces en format digital. En anteriors edicions, des de Manlleu Galeria d’Art havien intentat programar performances i obra audiovisual, sense que cap d’aquests formats acabes d’acomplir els objectius que es proposaven des de la mostra. Per aquest motiu, en aquesta edició, han decidit incorporar un espai virtual que ens permet, a partir d’un codi QR, descobrir tres treballs de performance audiovisual.

Una de les sorpreses que ens trobem un cop accedim a l’espai digital, és descobrir l’obra d’una companyia de dansa. La Intrusa ens presenta De farol, una peça de vídeo dansa, en què se’ns mostra la tensió que es viu en una partida salvatge d’strip pòquer.

En l’apartat online també trobarem la que segurament és la peça més experimental de tot el certament, Sentient Ocean. En aquesta obra, Sabrina Rodríguez juga amb el format audiovisual propi dels dispositius mòbil, tant per la qualitat de la imatge, com pel fet que estigui gravada en vertical. A l’inici del vídeo, l’artista apareix coberta amb una vel que li cobreix el cap, del qual es va desprenent al llarg de la peça. A partir del moviment, l’artista vol evocar la fragilitat i la vulnerabilitat que pateixen els nostres cossos en ser exposats a la xarxa.

Finalment, cal indicar que totes les obres presentades a Manlleu Galeria d’Art estan a la venda, com també els espais que ocupen. En el web del certament, es poden veure entrevistes a la desena d’artistes que formen part de la mostra d’enguany i també la localització dels espais que ocupen.

Mickey Mouse in Love, de Hök és una de les obres que han trobat comprador en aquesta setena edició.
Fotografia de Blai Marginedas.

Blai Marginedas

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close