Dansa

Àfrica en dansa al Grec

Dos espectacles de dansa interessats en una temàtica similar han coincidit en la segona setmana del Festival Grec 2021. Són dues obres seleccionades per Africa Moment, l’associació que vetlla des de fa quatre anys per apropar al públic barceloní la producció d’aquell continent o dels seus descendents. En ambdós casos, la qüestió gira al voltant de la insignificança humana davant dels grans interrogants de la vida. La resposta, diferent segons quin sigui el context cultural des del qual s’enfronta. De vegades amb plantejaments oposats, com divers és aquell món dels sentits que els ulls eurocèntrics no aconsegueixen ni a entreveure.

Una alerta prèvia: l’absència de referents per entendre bé el que s’ha vist aquests dies al Festival. “Re:incarnation” de Qudus Onikeku, presentada al Mercat de les Flors, n’és el màxim exponent. La peça tracta la mort i l’adveniment d’una nova vida. La mirada la posa el poble ioruba (Nigèria i Benín), basada en creences religioses sobre l’existència cíclica. Un elenc de joves menors de vint-i-cinc anys, la companyia The People Centre creada pel coreògraf. L’entrada a l’obra no podria ser més fàcil per al públic europeu: afrobeat, dancehall i una mica del funky house. Tots els tòpics. Per endinsar-se, en les següents escenes, en la connexió amb la tradició dels esperits òrìṣà, responsables de la humanitat i la reencarnació, a conseqüència del seu destí.

La companyia nigeriana The People Centre protagonitza l’obra “Re:incarnation”. Foto: ©Herve Veronese Centre Pompidou

L’altre avís: sobre el cànon de construcció creativa, estructura fixada en l’imaginari espectador occidental. Fulminada aquí a causa d’aquell sentit circular. Excepció feta, naturalment, de la crítica a l’etapa colonial que pretenia desfer les connexions ancestrals amb el nou món de resultes. Aquí contemporani és mot que significa una altra cosa, perquè relliga els cossos amb un fil invisible entre totes les tradicions. Exemplificades amb el caos, l’energia grupal: coreografia sincrètica i empoderament. Amb la guitarra electrònica d’Olatunde Obajeun, amb un solo antològic; i un parell d’execucions individuals de ballarins d’excel·lència. Arribats a aquest punt, l’espectacle ja és una festa compartida amb el públic, que l’ovaciona. Probablement sense entendre’l del tot i sorprès pel seu fil argumental; però convençuts de l’experiència singular viscuda.

Rokhaya Thioune i Amie Mbye protagonitzen “2 de noviembre: el quitador de miedos” d’Aïda Colmenero DÏaz. Foto: Edgar Melo

Un altre to completament diferent té “2 de noviembre: el quitador de miedos” d’Aïda Colmenero Dïaz i la ballarina senegalesa Rokhaya Thioune i la gambiana-noruega Amie Mbye, obra presentada al SAT Teatre. També sobre els ancestres, però en aquesta ocasió com a companyia espiritual en un plànol invisible. Així comença: amb dos solos, consecutius, que serveixen per copsar la qualitat de les seves intèrprets, amb la sorra i l’aigua com a elements centrals. Dues presències, meitat absents: corpografia present. Dibuixa la peça una estructura lineal, amb apunts hermètics, al voltant d’aquelles figures femenines. En la referència, un poema de la xilena Stella Díaz Varín. Una de les creacions amb què Colmenero treballa en el seu projecte multidisciplinari “Ella Poema”. En la meitat final interpreten un duet d’extrema qualitat i fragilitat expressiva, de connexió especial, per a retratar els grans moments singulars de la vida: el naixement i la mort. Qüestions igualment impossibles de resoldre, des de la perspectiva de qualsevol cultura: per què això, i no més aviat res?, en termes filosòfics.

Jordi Sora
Crític de dansa. Ressegueixo per les platees aquelles propostes que tenen el moviment com a centre de l’experiència perquè sempre és un repte radical parlar-ne. No el tradueixo en paraules: reinvento el seu significat i el comparteixo amb públic i artistes.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close