L’estiu és època de festivals de dansa. Importa poc la seva durada o recursos si les seves bases són: el compromís amb el sector; una programació pensada per a tot el públic; i la determinació per encaixar en l’entorn. I aquestes tres virtuts les té el Danseu Festival, a Les Piles (Conca de Barberà), que celebrarà novena edició del 6 al 8 d’agost. Parlem amb el seu director i ideòleg, Pau Estrem: exballarí i actualment gestor cultural. La seva feina el porta a estar en contacte amb el bo i millor de la dansa internacional. Que figures com Ivo Dimchev, Marina Mascarell o Marie Gyselbrecht visitin Les Piles dona informació molt precisa de la importància d’aquesta senzilla però potent trobada anual.
He quedat impressionat, Pau, per la nòmina d’artistes que ens visitaran.
Vam començar fa nou anys com a workshops professionals d’estiu, amb una trentena d’alumnes. Al vespre presentàvem algunes de les feines dels participants. I ens vam adonar de la necessitat real de propostes culturals a la comarca per la magnífica resposta del públic. I en aquell punt ens vam preguntar: què passaria si engeguem un procés de relació amb els veïns? I el 2016 va passar al format actual: dues setmanes de tallers de ballarins internacionals (suspesa enguany per la COVID) i el festival del cap de setmana. Jo havia girat per Europa, com a ballarí; i després en la meva experiència en la distribució i internacionalització, vaig tenir clar que a Les Piles era possible un projecte com aquest.
Amb un eslògan, enguany, molt pertinent per la situació en la qual vivim: #creíaquelosabíatodo
És una frase que diu Violeta Gil a l’espectacle que es veurà diumenge i que interpreta amb Abraham Boba: “Antes que tiréis mis cosas”. Pensa que és un municipi de 200 habitants i escaig. Així que tot ha d’estar molt mesurat, especialment en temps de pandèmia. De manera que ja l’estiu passat, que no vam suspendre edició, teníem moltes ganes d’abraçades, reencontres, de felicitat, els petons… Però encara no és el moment. Va ser un període de trànsit que ens ha permès organitzar aquest 2021 com un espai més a prop de com l’imaginem tots. És una alternativa a la pressa amb què volem la represa total en l’àmbit cultural: proposem un festival adequat als moments en què vivim, però sense cap renúncia. Amb una programació de màxima qualitat, ambiciosa.

Impulseu un programa de suport a la creació. En dieu “AL CAMP”.
Són cinc produccions. El Danseu Festival ha forjat una infraestructura, uns recursos, que han convertit Les Piles en un “poble artístic”, en la línia dels centres de creació, de residència per a artistes. Amb el seu estudi; els allotjaments; cuina; espais necessaris per acollir els creadors durant un temps perquè desenvolupin la seva feina, etc.
Marina Mascarell ha col·laborat amb el festival en les dues darreres edicions. Està desenvolupant actualment una investigació sobre les relacions entre el cos, la col·lectivitat i l’entorn: un calidoscopi social d’inadaptacions. L’espectacle sencer obrirà temporada al Mercat de les Flors; i a Les Piles presentarà un site-specific divendres, al voltant d’aquella peça: “Orthopedica Corporatio”. El mateix dia podrem veure “Scotoma”, una obra que Clémentine Télesfort i Lisard Tranis estan elaborant sobre l’atenció i l’escolta humana: una invitació a reflexionar sobre allò que atrapa i dirigeix la nostra mirada. Mentre que dissabte serà el torn de Marie Gyselbrecht amb “Nest”, plantejat des de la interrogació dels contextos de les danses urbanes; i finalment el concert del performer i ballarí Ivo Dimchev. Algú a qui he seguit des que era adolescent!
Pel que fa a diumenge, tindrem una altra de les coproduccions: “Esberlar” de la mallorquina L’atapeïda, sobre la idea de trencament. El mateix dia que Reinaldo Ribeiro començarà una experiència de la qual en veurem el fruit l’any vinent: “Cap:III (Black Through Red)”, una trobada amb 12 persones. Cada mes, durant tot un any, rebran a casa seva una postal vermella. Es tornaran a trobar la pròxima edició: quina comunicació s’haurà establert sense la mediació digital?

Tallers comunitaris, vermuts culturals, i alguns espectacles singulars, tots oberts al municipi i visitants.
Ens fa molta il·lusió presentar el “Match” entre Núria Guiu, ballarina i coreògrafa, una de les veus més sòlides de l’actual panorama; i Francesc Cuéllar, actor i dramaturg, també dels més destacats. No han treballat mai plegats i els donarem l’espai de vuit dies abans del Festival perquè generin allò que els suggereixi aquest descobriment mutu, que es veurà dissabte. Ells mateixos, en acabar la peça, proposaran els noms dels següents artistes, el 2022.
Tres intensos dies de festival. Amb un duo, “Filia et Fobia” de la companyia La Taimada, premiat al Certamen Coreogràfic de Madrid 2020. Probablement una de les millors produccions d’Olga Álvarez i Jordi Cabestany i que, de ben segur, us recordarà que aquest magnífic esforç programador de l’equip de Pau Estrem es fa en l’actual situació de pandèmia. Només per això, mereixen un enorme aplaudiment.