Dansa

El Dansàneu s’enforteix

S’ha desenvolupat la 31a edició del Festival de les cultures del Pirineu, superades les restriccions de la pandèmia, i amb l’horitzó del 40è aniversari del Consell Cultural de les Valls d’Àneu, el 2023, organitzador d’aquesta imprescindible trobada entre dansa, música, patrimoni i memòria democràtica. Vuit dies que s’encarreguen de demostrar que els projectes culturals depenen d’una sòlida mirada de direcció artística, aquí de la mà de Rut Martínez i Ribot; i una decidida empenta col·lectiva: amb un grup humà organitzador sempre amatent a la resposta del públic, a qui cada any ofereixen un programa singular i altament competitiu. Un Festival que no té res a envejar a altres certàmens d’estiu i sí molt a ensenyar.

Primera de les coses a aprendre de Dansàneu: fa molt de temps que l’aficionat a la dansa reclama propostes amb música en directe. Una ullada ràpida a l’oferta dels grans teatres confirma aquesta necessitat: s’imposa de manera aclaparadora el so enllaunat. Fet i fet no costa tant, ve a demostrar el Festival de les Valls d’Àneu. Un piano o unes percussions i un encontre, en diàleg obert entre músics i ballarins. En l’edició del 2022, el Festival ha continuat treballant en un dels seus projectes estrelles: les Trobades (im)possibles, amb espectacles de petit format, aptes per a ser replicats en qualsevol espai escènic o singular del país.

Un d’aquests encontres va tenir una extraordinària acollida, entre el pianista Francesco Tristano i els ballarins Iratxe Ansa i Igor Bacovich. Música d’inspiració barroca i ballet neoclàssic, en l’incomparable marc de l’Església de Santa Maria d’Àneu (Escalarre – la Guingueta d’Àneu). De fons, una recerca sobre l’espai i els serafins d’aquella església (actualment al MNAC) i les infinites possibilitats d’omplir aquell buit a través de la remembrança i l’espiritualitat de la música de Bach.

Xavi Torres, piano i Karen Lugo, bailaora van protagonitzar una vetllada jazzística de flamenc a l’Església dels sants Just i Pastor (Son, Alt Àneu). Una de les peces més ben valorades pel públic del Festival Dansàneu 2022. Foto: Rut Solé.

Una altra d’aquestes connexions especials es va produir entre el pianista de jazz Xavi Torres i la bailaora de flamenc Karen Lugo a l’Església dels sants Just i Pastor (Son, Alt Àneu). Caràcter i expressivitat, ell a la recerca de variacions al voltant de la música popular. Ella, amb una destacable presència escènica, un precís taconeig i una figura que contornejava amb elegant joc de braços.

Finalment, el diàleg entre la percussionista Núria Andorrà i el ballarí Julyen Hamilton, una referència en l’àmbit de la improvisació, que es va traslladar de la plaça Major d’Isavarre a l’interior de Santa Maria i que va obligar l’organització a improvisar un cercle amb els bancs de l’església. Malgrat tot, l’espectacle no va quallar com s’esperava. Impressionant el joc que amb qualsevol mena d’instruments generava amb el gran tambor fix amb el qual tant rodolava unes bales, com percudia amb bols de ceràmica. Més discutible el discurs de l’absurd que Hamilton escampa allà i aquí, compassat de moviments sobtats i decisions aleatòries que res aportaven a la peça.

“Re-” és un espectacle que es presentarà oficialment a Fira Mediterrània del mes d’octubre. Una investigació en curs al voltant de la música i la dansa tradicionals i la seva possible connexió amb l’era digital. Foto: Rut Solé.

La presència de la dansa encara ha quedat més enfortida -si això fos possible- en l’edició 2022, amb el treball habitual de suport a la creació. Segona gran lliçó del Dansàneu: la col·laboració amb altres certàmens. Es preestrena “Re-“ del músic Adrià Grandia, amb la ballarina Anna Romaní i Carlos Martorell a l’electrònica, al Firal d’Esterri. Es tracta d’una peça amb un fortíssim component conceptual que convida a un viatge des de la música i la dansa tradicionals, cap a un futur (potser més pròxim que no pas ens pensem) on tot d’eines digitals ens acompanyaran.

A l’espera de la versió definitiva a Fira Mediterrània de Manresa, a l’octubre i a manera de tast inicial, cal destacar la robustesa de la proposta pel que fa al seu sentit. Però encara queda camí per recórrer en l’àmbit coreogràfic, amb una necessària major presència d’una veu experta en dansa tradicional com és Anna Romaní. Això permetrà un encaix més fluid entre les diverses parts en les quals està dividida. I així visualitzar millor el fil conductor d’una proposta que té un aire retrofuturista i que farà les delícies dels amants de les conjectures distòpiques.

Dansàneu, en aquesta edició, ha escampat el moviment per més espais que mai. Núria Guiu ha arribat a la plaça d’Isil amb el seu original espectacle sobre tiktokers. Un capítol més de la seva investigació antropològica, en aquesta ocasió deixant el protagonisme a cinc joves influenciadors d’aquella popular xarxa social. Aprofita per posar en evidència com està canviant la cultura popular, i particularment on ballen i què els joves actuals; alhora que no evita fer-ne una crítica constructiva.

També ha actuat Aina Alegre, dins del concert de Marc Parrot. És una sort que el Festival aposti per atansar al públic pirinenc aquesta ballarina jovial i de transparència gestual, amb una exitosa carrera entre París, Vilafranca i Barcelona. Esperem, en un futur ben pròxim, poder gaudir d’algunes de les seves peces en aquest incomparable marc del Festival Dansàneu.

Jordi Sora
Crític de dansa. Ressegueixo per les platees aquelles propostes que tenen el moviment com a centre de l’experiència perquè sempre és un repte radical parlar-ne. No el tradueixo en paraules: reinvento el seu significat i el comparteixo amb públic i artistes.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close