Dansa

Quan Giselle estima… Bathilde

Demis Volpi signa la seva coreografia de ‘Giselle’ abans de deixar el Ballet de Düsseldorf la propera temporada per succeir a John Neumeier al capdavant del Ballet d’Hamburg. Sense ser transgressor, la seva versió transposa el ballet romàntic al món de la sororitat, una visió d’un romanticisme més contemporani.

Giselle
Música: Adolphe Adam (1803-1856)
Coreografia: Demis Volpi
Direcció musical: Mark Rohde
Ballett am Rhein Düsseldorf i Düsseldorfer Symfoniker
Òpera de Düsseldorf de l’11 al 24 de juny de 2023

Giselle continua sent una obra romàntica francesa per excel·lència, però no s’ha d’oblidar l’herència russa, com tampoc la influència d’Heinrich Heine, el poeta alemany amb el qual es van inspirar Théophile Gautier i Henri de Saint-Georges, autors de l’argument. També és divertit que als passadissos Heinrich Heine que porten el nom de l’autor, el Ballet de Düsseldorf creï una nova versió d’aquest pilar del repertori. La proximitat del Rin i la figura llegendària de la Lorelei probablement no és aliena a aquest impuls romàntic.

És Demis Volpi, director de la companyia des del 2020, qui aborda aquest treball tan temptador com intimidatori. Opta pel conegut procés del teatre dins del teatre que utilitza a partir de l’obertura interpretada en la seva totalitat. La casa de pa de pessic de la Giselle, la cabana d’Hilarion, tot és allà amb els aparadors i els maquinistes en plena efervescència després de l’espectacle. Una parella de la sala s’agita en el moment de les salutacions i aquests joves ben vestits, Bathilde i Albrecht, surten entre bastidors per saludar la ballarina, intèrpret del paper de Giselle que escolta les correccions del mestre de ballet. Aleshores, Bathilde i Giselle s’enamoren i el curs del ballet es veu alterat.

Futaba Ishizaki (Giselle), Jack Bruce, Doris Becker (Bathilde), Ensemble Ballett am Rhein Düsseldorf
©Bettina Stöß

La decisió de Demis Volpi de relegar Albrecht i Hilarion a un segon pla estreny la trama a les dues protagonistes femenines. El coreògraf barreja elements clàssics de la coreografia original desviant-los del seu context. Així, Bathilde fa el paper d’Albrecht per a l’escena saborosa i commovedora de la banqueta i la margarida. La dansa té lloc la major part del temps en semi-puntes amb l’excepció de la variació de Giselle en el primer acte, però els equilibris són recolzats pels ballarins d’un “after party” una mica massa revoltós. Sense tall ni veremadors, la primera part només dura uns trenta minuts i el to estrany més aviat allunyat canvia amb l’escena de la bogeria. Aquesta confusió espantosa de Giselle s’explica pel retorn a la norma de Bathilde que entra als braços d’Albrecht. La ballarina perd el cap, llança les sabatilles de ràbia i dolor. Futaba Ishizaki, que crea el paper, pren tota la seva dimensió dramàtica i la seva desaparició a través del teló deixa un deixant d’emoció.

El segon acte té menys retallades en la partitura original. L’obertura ens submergeix de nou a l’escena del banc com un flashback amb una Bathilde interpretada per una antiga ballarina. Els motius del ballet blanc, en particular la gran diagonal, serveixen de leimotiv. No hi ha Myrtha en canvi en aquesta relectura quan aquest personatge, sense massa artificis, podria ser vist com una musa lèsbica. L’entrada de Giselle inclou el seu joc de vels però en el moment del crescendo la ballarina balla a duet amb Bathilde, la carismàtica Doris Becker. Tota aquesta transposició s’aguanta perfectament, però la màgia de l’acte blanc no funciona perquè els Willis es transformen, sigui quin sigui el seu sexe, en una caricatura de Giselle i això dóna a tot un gust caricatural a la manera dels Ballets Trockadero de Montecarlo.

Aquest muntatge té el mèrit de posar en escena tota la companyia de 44 ballarins i 3 repartiments s’alternen en les 5 actuacions amb revivals que s’esperaran en les properes temporades. D’altra banda, ens podem preguntar sobre la durabilitat d’aquesta versió més enllà del mandat de Demis Volpi.

Vincent Le Baron
Vincent Le Baron, diplômé de droit à la Sorbonne à Paris, a débuté la critique de danse il y a environ vingt ans. Formé par René Sirvin au quotidien Le Figaro, il collabora à deux revues de danse mensuelle, Danse Light et Ballet 2000. Vincent a couvert pour ces supports les saisons de l’Opéra de Paris mais également des représentations en région ainsi qu’en Europe, à New York et à Tokyo. Pendant quelques années de 2014 à 2018, Vincent collabora à altamusica, un site principalement spécialisé dans la musique mais comportant également une tribune de danse. Sa dernière collaboration fut à la prestigieuse Ballet Review qui compta de longues années les signatures prestigieuses de Clement Crisp et Clive Barnes. Occasionnellement il participa à la rédaction des programmes dont ceux du Théâtre du Châtelet à Paris.

Vincent Le Baron, llicenciat en dret per la Sorbona de París, va començar a escriure crítica de dansa fa uns vint anys. Format per René Sirvin al diari Le Figaro, va col·laborar en dues revistes mensuals de dansa, Danse Light i Ballet 2000. Per a aquests mitjans, Vincent va cobrir les temporades de l'Òpera de París però també actuacions a la regió i a Europa, a New York i Tòquio. Durant uns anys, del 2014 al 2018, Vincent va col·laborar a altamusica, un lloc principalment especialitzat en música però que també inclou un fòrum de dansa. La seva darrera col·laboració va ser amb la prestigiosa Ballet Review que durant molts anys va incloure les prestigioses signatures de Clement Crisp i Clive Barnes. De tant en tant va participar en la redacció de programes, entre ells els del Théâtre du Châtelet de París.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close