Dansa

Recerca artística des del Flamenc

Proposar altres formes de mirar i practicar el flamenc. Sense prejudicis, superant els estereotips i amb voluntat de trencar barreres i d’anar tan lluny com es pugui. Aquestes serien les principals raons que van fer néixer el Projecte-Laboratori de Recerca des del Flamenc, una iniciativa creada l’any 2017 en el context del Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona. Es tracta d’un projecte de recerca i investigació que està en constant creixement i que ha comptat amb la participació de prop d’un centenar de persones d’àmbits diversos que comparteixen l’interès de voler mirar i practicar el flamenc des de perspectives contemporànies. Tot plegat, amb esperit crític i innovador, i amb el ferm propòsit de compartir les investigacions fetes, ja sigui a través de ponències, articles o espectacles. La darrera proposta escènica oberta al públic va ser Filmoteca en Dansa, una activitat basada en la unió entre dansa i cinema que es va dur a terme el gener passat a la Filmoteca de Catalunya.

El Projecte-Laboratori de Recerca des del Flamenc es va posar en marxa amb l’objectiu de crear una xarxa que posés en contacte persones interessades a generar un marc de recerca teoricopràctica en l’àmbit del flamenc. És, per tant, un projecte de cohesió que busca agrupar i visibilitzar el teixit acadèmic i artístic creixent a Catalunya que té l’interès comú de desenvolupar aspectes vinculats a la recerca i la innovació en el flamenc.

En aquest sentit, el Projecte-Laboratori promou la trobada dues vegades al mes dels seus integrants a les aules de l’Institut del Teatre, un grup que aplega una vintena de persones com a nucli fort i estable, al qual s’hi sumen col·laboradors puntuals que són convidats en funció dels aspectes que es vagin a tractar. En aquestes sessions de treball hi ha alumnes i docents de pedagogia, coreografia i interpretació de la dansa; creadors i investigadors escènics; així com artistes nacionals i internacionals de diversos àmbits.

Sessió en línia del Projecte-Laboratori realitzada el 23 de maig de 2019. Foto de Juan Carlos Lérida.

La finalitat d’aquestes trobades és definir i desenvolupar línies de recerca en el flamenc des del pensament i la pràctica contemporània. Es planteja una mirada híbrida a partir del flamenc i es desplega en múltiples projectes per a nodrir tant l’àmbit investigador local com l’escena nacional i internacional. Tot, amb l’objectiu de proposar una pràctica i una acció crítiques sobre el flamenc en diferents àmbits socioculturals, i estimular així noves propostes artístiques i pedagògiques.

Línies de recerca

Cadascuna de les sessions del Laboratori aprofundeix en algun aspecte relacionat amb la mirada contemporània sobre el flamenc que defineix la naturalesa del projecte. Per mirada contemporània s’entén una revisió crítica dels codis estètics i extraestètics que possibiliten o obstaculitzen l’articulació contemporània del flamenc, tant en l’àmbit artístic com a nivell pedagògic. Es tracta, per tant, de recerques corporals, musicals i dramatúrgiques que permeten indagar en les possibilitats del flamenc com a vehicle d’acció i reflexió contemporània, com a via d’accés a altres llenguatges corporals i poètics.

Alguns dels aspectes que han anat configurant les línies de recerca són: el text i les estructures (rítmica, harmònica, espacial i textual); les lletres i el discurs (qüestions de gènere, violència masclista, ideologia i imaginari flamenc), així com aspectes sobre la identitat geogràfica o cultural, la relació amb el cant, el toc, el ball, el compàs i els pals flamencs, o la improvisació, entre d’altres.

Laboratori Flamenc Solar. Solar de la Puri, 22 de juny de 2019. Fotos de Juan del los Heros

Sessions públiques i projectes relacionats

Malgrat que el treball que es fa a les trobades quinzenals a les aules de l’Institut del Teatre és a porta tancada i de caire més o menys íntim, el cert és que els resultats de les investigacions així com les metodologies desenvolupades des del Projecte-Laboratori s’han compartit en diverses ponències performatives dins de congressos de recerca en dansa, música i teatre.

D’altra banda, la transdisciplinarietat del projecte està aprofundint en les tendències d’hibridació entre l’acadèmic i l’artístic detectades en les noves pràctiques artístiques contemporànies. En conseqüència, el Laboratori ha sortit fora de les parets de l’Institut del Teatre en projectes com Laboratorio Flamenco Solar, una sessió de recerca al costat de veïns i veïnes del barri de Poble Sec que es va fer el juny de 2019 en el Solar de la Puri, espai ocupat i autogestionat del barri que es troba d’esquena a l’Institut del Teatre.

Laboratori Flamenc Solar. Solar de la Puri, 22 de juny de 2019. Foto de Juan del los Heros.

També s’han desenvolupat accions performatives itinerants com Mundos Paralelos, una ruta flamenca pel Paral·lel presentada dins del programa Creuem el Paral·lel del Teatre Arnau Itinerant, duta a terme el desembre de 2019. Aquesta experiència va consistir en una ruta pels llocs del Paral·lel barceloní i el seu entorn on el flamenc ha habitat, a partir d’una doble lectura: la mirada històrica de la investigadora Montse Madridejos i la reinterpretació performativa des del flamenc contemporani del Projecte-Laboratori de Recerca des del Flamenc.

I la última intervenció realitzada ha estat Filmoteca en Dansa, una activitat que es va fer el 29 de gener gràcies a l’oferiment de Juan de los Heros, projeccionista de la Filmoteca de Catalunya. L’acció va proposar el diàleg entre la projecció d’imatges d’arxiu de la Filmoteca i l’acció performativa en directe. Entre les imatges, hi havia fragments de més d’una desena de pel·lícules, com ara obres del director Segundo de Chomón (1871-1929) en les que apareix la ballarina Loïe Fuller, molt coneguda a la Belle Èpoque pels seus espectacles de cabaret o varietats en els quals movia grans mocadors i creava efectes de llum. També gravacions de balls de societat, pel·lícules on apareixien danses andaluses, boleres i folklore de finals del segle XIX a mitjans del XX, filmacions de danses ètniques del món, postals flamenques inèdites de gitanos de Granada, imatges de Carmen Amaya i l’emblemàtic documental «Lejos de los árboles», de Jacinto Esteva rodat el 1963, a més d’alguns curts experimentals amb formes abstractes de la dansa. La iniciativa es va poder fer gràcies a la invitació de Juan de los Heros, projeccionista de la Filmoteca.

Filmoteca en dansa, activitat realitzada a la Filmoteca de Catalunya el 29 de gener de 2021. Foto de Adrián Vega.

Així mateix, les línies de recerca desenvolupades en el Laboratori també s’estan desplegant fora d’ell a través de projectes artístics i pedagògics vinculats a artistes com Pol Jiménez, Karen Mora, Carmen Muñoz, Andrea Jiménez o al col·lectiu d’artistes Lxs Empíricxs, entre d’altres.

El Laboratori planteja el flamenc com a esdeveniment social, com a trobada artística, sentint la necessitat de redissenyar al seu torn els espais públics i privats. Recórrer des de la recerca el camí de la intimitat al públic, de la individualitat a la col·lectivitat, per a descobrir aquesta nova adaptació del flamenc, de la dansa, de les arts vives a la nova normalitat.

Juan Carlos Lérida
Format en dansa flamenc a Sevilla, el 1997 es trasllada a Barcelona per investigar sobre la relació del flamenc i altres branques artístiques. Llicenciat en coreografia i tècniques d'interpretació. Premi extraordinari 2007 de l’Institut del Teatre de Barcelona. Docent del Institut del Teatre des de 2004 i actual comissari del festival flamenc Tanzhaus (Dusseldorf). Crea i dirigeix el Laboratori de Recerca des del Flamenc.
Salvador S. Sánchez
Llicenciat en Dramatúrgia i Direcció escènica per l'Institut del Teatre de Barcelona i en Comunicació Audiovisual per la Universitat Autònoma de Barcelona. Màster Universitari en Estudis Teatrals, actualment cursa el Doctorat en Estudis Teatrals de la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​on duu a terme una recerca sobre noves dramatúrgies des del flamenc a l'escena catalana.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close