Dansa

Som a “La Boîte de les Flors”

És antiga la pregunta al voltant de la relació entre dansa i música. Són arts bessones, però no idèntiques. I si bé en una certa tradició històrica, la dansa serviria per representar els sentiments que suggereixen les composicions sonores; des de l’aparició de la dansa moderna (i en especial la contemporània) la relació acabarà sent inversa: el coreògraf o els intèrprets escullen una sonoritat o una altra per completar les emocions més íntimes. Just el contrari d’allò que passa a la discoteca: balles, mai no controles quina cançó, però molt sovint representa a la perfecció el teu estat anímic en aquell moment. Un altre dels misteris del moviment.

El coreògraf Toni Mira ha muntat una boîte al Mercat de les Flors, amb set joves ballarins fins al 14 de gener. Ara feia temps que no podíem veure una peça que no fos d’encàrrec d’un artista que és baula fonamental per entendre la dansa contemporània a casa nostra de les darreres dècades. Des de la seva antiga companyia, Nats Nuts, amb una reflexió constant sobre la condició humana; fins a altres intervencions més de caràcter teatral, o els mapatges en façanes, i el seu darrer i recordat solo (Monòlit, del 2014) amb el qual va tancar la seva carrera pròpiament com a ballarí. Ara, darrere l’escenari, es fa la pregunta de quina manera la música afecta l’individu que balla, fins al punt de condicionar els seus moviments.

Guillem Batlle, Laura Feliu, Vlad Ion, Xián Martínez, Júlia Miralles, Lila Ribera i Miriam Salvador són una excel·lent nòmina per posar la maquinària en marxa i imaginar què passa. Perquè pertanyen a aquell grup d’intèrprets altament preparats que s’estan obrint pas en el panorama de la dansa. També per la seva connexió amb la proposta i el coreògraf. Però sobretot per un entusiasme que contagien de manera ineludible: ballen com si aquella fos la darrera nit.

Felicitat, rauxa, introspecció, soledat i companyia, tristor i resistència són algunes de les moltes experiències que és possible veure a Tempo de Toni Mira. Humà, extraordinàriament humà com exclamava Nietzsche, a qui devem en el seu famós tractat El naixement de la tragèdia (intitulat originalment “en l’esperit de la música” —Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik—) l’anàlisi més filosòfica sobre aquestes qüestions que aquí ens ocupen. Persones impulsades pel moviment de les emocions. No altra cosa que som.

Felicitat, rauxa, introspecció, soledat i companyia, tristor i resistència són algunes de les moltes experiències que és possible veure a “Tempo” de Toni Mira. Foto: © Toni Mira

Tot explicat amb una extraordinària senzillesa i, alhora, encarnat en l’essència dels cossos que es deixen arrossegar per aquelles experiències primàries. Unes cadires, un escenari buit amb fons negre, i una banda sonora meravellosa que arrossega aquí i allà en l’àmbit de la memòria i els records: també els del públic de totes les edats, a qui s’adrecen. I és que unes sonoritats jazzístiques, un vals, un bolero o un tango són tot el que necessitem per confirmar que som allà on tocava: a la sala de festes de la vida.

Així es desplega la resposta a una de les més antigues i fonamentals preguntes en la història de les arts: què va ser abans? La música o la dansa? Apol·lo o Dionís? Com si fos necessari escollir entre els dos, sembla respondre Toni Mira. Perquè en la seva essència, en el gaudi de l’experiència que és allà on acostuma a posar l’accent aquest creador, l’important és de quina manera es conjuguen les mil maneres d’afectació que una o altra generen en la persona humana. I aquí rau la seva grandesa: en la generació d’espontaneïtat.

Jordi Sora
Crític de dansa. Ressegueixo per les platees aquelles propostes que tenen el moviment com a centre de l’experiència perquè sempre és un repte radical parlar-ne. No el tradueixo en paraules: reinvento el seu significat i el comparteixo amb públic i artistes.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close