Sònia Gómez

Coreògrafa i performer

Dansa / El Zoo de Vidre

Sònia Gómez: “M’emociona molt haver de trucar a portes, encara”

Hi va haver una època en què Sònia Gómez era la ‘reina’ de l’underground barceloní. Espectacles com ‘Mi madre y yo’ i ‘Experiències amb un desconegut’ van marcar, certament, una època. Però poc té a veure la Sònia Gómez de 2010 amb la d’ara. És una artista que, sense perdre el sentit de l’humor i un marcat gamberrisme, ha virat la nau cap a treballs més estètics, més conceptuals. I ‘The black body, the blue mind and the fluorescent guts’, que s’estrena al Mercat de les Flors, n’és la prova.

Gómez neix en un context, el de la Barcelona de tombant de mil·lenni, que bull a nivell escènic. Comença a la General Elèctrica, amb Roger Bernat, Txalo Toloza, Agnès Mateus i un llarg etcètera. Artistes, la majoria d’ells que, passats la quarentena, han aixecat una carrera molt sòlida dins el que ara se’n diu “escena híbrida”. Ells, de fet, són gairebé els seus impulsors al nostre país.

Núria Guiu, Magí Serra, Elisa Keisanen, Guillem Mont de Palol i Pere Jou són els intèrprets que ha triat Sònia Gómez per fer ' The black body, the blue mind and the fluorescent guts'. Foto: Tristan Pérez Martín
Núria Guiu, Magí Serra, Elisa Keisanen, Guillem Mont de Palol i Pere Jou són els intèrprets que ha triat Sònia Gómez per fer ‘ The black body, the blue mind and the fluorescent guts’. Foto: Tristan Pérez Martín.

La de la Sénia va tirar cap a l’autobiografia i, segons ens explica, li va anar molt bé. Diu que tenia una referent, Sophie Calle, i que és per ella que es va dedicar a les arts escèniques. Bevia de l’autobiografia. “Em vaig cansar d’estar tan oberta, tan vulnerable”, ens diu, tot recordant uns temps en què feia peces que duraven 24 hores. “Em van passar coses, que ara les miro, i em fa vergonya”, comenta.

A partir del 2013, fa un gir, amb The Inquisitive Middle, cap a treballs més estètics, més conceptuals. I d’aquí a The black body, the blue mind and the fluorescent guts, que estrena ara al Mercat de les Flors, on es pregunta què és aquesta feina, aquest ofici, després d’anys de practicar-lo: “Què passa si aquest cos, que és conceptual, vol ballar?”.

‘Experiències amb un desconegut’ (2007-2011), de Sònia Gómez, és un dels espectacles més divertits creats a Barcelona aquest segle

No passa gaire sovint que, en els espectacles de Gómez, no la veiem a ella en escena. I aquí ella és taxativa: “No tinc el nivell per fer aquest espectacle, soc massa egòtica”. Tampoc no sol passar que jugui a l’espectacle total, amb tot el que necessita una peça escenificada per desenvolupar-se. Compta fins i tot amb escenografia.

Gómez pensa que The black body… és l’obra que l’obrirà definitivament a altres camps. És curiós que mai no hagi estat a Temporada Alta, o al Teatre Lliure, per posar dos exemples. I això, en lloc de tenir-la capficada, moixa, l’esperona. “M’emociona molt haver de trucar a portes, encara”, diu. Assegura que ara és l’hora de barrejar, música electrònica i música tradicional, dansa i teatre, creadors d’aquí i creadors d’allà. Sap de què parla, perquè poca gent en aquest país té la seva curiositat a l’hora d’explorar nous universos.

Tema d’obertura: ‘Close to me’, de The Cure (versió d’El Petit de Cal Eril)

Andreu Gomila
Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques. Com a autor, ha publicat, entre d'altres, la novel·la 'La mesura de totes les coses' (Empúries, 2021), el poemari 'Felanitx' (Edicions 62, 2020) i l'assaig literari 'Un món esbucat. Joan Alcover i Mallorca' (3i4, 2019).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close