Teatre

Joves, aquest festival és vostre

Fa anys que és evident que el sector teatral perd públic jove. La periodista i gestora cultural Carme Tierz va començar a donar-hi voltes fa temps, va pensar un projecte específic per revertir aquesta realitat, sense pressa i amb mirada a llarg termini. Ara fa tres anys que capitaneja la direcció artística del RBLS, el festival per a públic jove que tindrà lloc del 4 al 9 de novembre.

Festival RBLS
Del 4 al 9 de novembre
Tantarantana Teatre, Teatre del CCCB, Nau Ivanow, CC Cotxeres Borrell
http://www.rbls.cat/

Tierz explica que els joves «després d’anar amb els pares a veure teatre familiar, o amb l’escola a obres relacionades amb assignatures, abandonen les arts escèniques. Moltes vegades els queda el prejudici que el teatre és avorrit o és per nens, quan en realitat hi ha propostes que els podrien interessar molt. Però no els arriben perquè d’entrada estan una mica tancats, pesa el prejudici, i es busquen altres opcions d’oci. Jo volia fer una petita aportació per canviar això, una cosa modesta evidentment». La fórmula de festival és la que li va semblar més adient perquè en pocs dies es pot concentrar una programació específica que «pel format, pel llenguatge escènic innovador o per les temàtiques que aborda els pot interpel·lar directament. Es tracta de que visquin una experiència que els impacti i els generi la necessitat de tornar. Per això busco obres que els puguin sorprendre».

L’espectacle inaugural resumeix molt bé les intencions del certamen. Nadia, de la companyia La Conquesta del Pol Sud és un espectacle avalat pel públic i la crítica des del punt de vista de l’aposta estètica -barreja de paraula, audiovisual i música-, com pel seu contingut. Teatre documental, testimoni de la nena que va ser greument ferida a la guerra de Kabul i es va fer passar per nen per poder sobreviure. Nadia Ghulam en parla a escena en primera persona i remou als espectadors, perquè és inevitable pensar en allò que qualsevol podria ser ella, només depèn de l’atzar del lloc on s’ha nascut. L’altra aposta d’èxit és Fairfly de La Calòrica, una comèdia crítica amb el concepte d’emprenedoria, amb el sistema laboral imperant que devora els treballadors, especialment als més idealistes.

Nadia, de La Conquesta del Pol Sud, inaugurarà el RBLS d'enguany
Nadia, de La Conquesta del Pol Sud, inaugurarà el RBLS d’enguany

A aquests dos espectacles ja consolidats i que el festival permet recuperar, s’hi uneixen propostes menys vistes com My Low Cost Revolution de Fundación Agrupación Colectiva (FAC) o estrenes com La Festa de Mambo Project i Helena de Clara Moraleda. També es representarà Oi Néoi (Els Nous), d’Albert Tola i Constanza Brncíc que es va estrenar aquest Grec. Aquesta obra és fruit del projecte de teatre comunitari del Tantarantanta Teatre amb adolescents, avis i àvies i veïns i veïnes acabats d’arribar que conviuen al barri del Raval i s’interroguen sobre la identitat.

Observar, i també participar
RBLS, però, no es vol quedar només amb l’exhibició, per això cada any ofereix algun taller gratuït adreçat sobretot a adolescents: «Tenim el convenciment que el teatre és una eina de desenvolupament, no només cultural, sinó també social i personal. Entenem que els joves tenen un perfil d’espectador actiu, necessiten alguna cosa més que seure, mirar i marxar. D’aquí que els volem oferir l’oportunitat d’accedir a la pràctica teatral».

Enguany la companyia Sienta la Cabeza imparteix el taller Imatge Performativa per qüestionar l’ideal de bellesa i animar a jugar amb la pròpia imatge o inventar-ne una de nova. L’altre taller, dirigit pel dramaturg i director Antonio Morcillo, està centrat en diverses qüestions i esdeveniments d’actualitat recent al voltant de l’apoderament i el gènere. Aquest projecte es desenvolupa amb la Fundació Pare Manel i el Kasal de Joves Roquetes. Una altra de les activitats per despertar la participació i la creació de comunitat escènica és la sessió de la youtuber Leopolda Olda (Clara Moraleda) per donar eines i treure partit de les xarxes com a influencer del món de l’espectacle.

Clara Moraleda, alter ego de la youtuber Leopolda Olda

Cita per a professionals
El teatre comunitari serà l’eix temàtic d’una jornada on es presentaran i debatran experiències creatives amb la intenció de fer visible el benefici que aquesta pràctica escènica dona al jovent. L’eix professional del festival s’enfoca sobretot des d’una vessant pràctica. «L’any passat vam fer una taula de treball d’on va sorgir la idea de crear un circuit de teatre jove arreu de Catalunya. Va tenir molt bona acollida, en va sortir un grup impulsor que vam fer una feina prèvia, però encara no s’ha pogut desenvolupar. De moment vam traslladar la necessitat i tota la documentació recollida i s’ha inclòs al Pla Integral de Teatre». Mentre el circuit no es fa realitat s’ha optat per organitzar la I Fira de Teatre Jove. Les quinze companyies escollides tindran cinc minuts per presentar els seus projectes escènics per adolescents i joves a una cinquantena de programadors de festivals i equipaments d’arreu de Catalunya.

Una escena de Oi Néoi (Els Nous), el projecte de teatre comunitari del Tantarantana

Respecte a la recepció per part del sector, la directora creu que cada cop es té més present el públic jove i valora molt positivament l’assistència de professionals al festival i la seva resposta des del primer any. En general, la impressió de Tierz és que estem en un moment de canvi de sensibilitat. «Falta molta feina per fer, però les institucions cada cop es preocupen més per aquest tema i això és important».

Teresa Ferré
Llicenciada en Periodisme i DEA en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora associada d’Història del Periodisme a la UAB.
Va començar a escriure sobre teatre l’any 2000 fent entrevistes i reportatges per a la revista d’arts escèniques Artez. Entre el 2003 i el 2005 va col·laborar amb la revista teatral.net i a partir del 2006 fins al 2009 va fer crítica teatral al diari El Punt. Ha format part de la secció de teatre de la revista Butxaca des del 2014 fins al seu tancament el 2017. Forma part del col·lectiu recomana.cat

Articles relacionats amb CC Cotxeres Borrell

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close