Foto:

Carme Portaceli

Directora d'escena

Teatre / El Zoo de Vidre

Carme Portaceli: “A Catalunya fa falta una mica d’il·lusió”

Si m’atrevís a definir qui és Carme Portaceli, diria que és una supervivent, una dona que, contra i vent i marea, ha pogut dedicar tota la seva vida al teatre. Passats els seixanta anys, assumeix el repte de ser la primera dona que dirigeix el Teatre Nacional de Catalunya i ho fa amb una il·lusió fora mida… A finals de setembre, hi estrenarà ‘La Víctor C.’, una peça basada en textos de Víctor Català. Tota una declaració d’intencions. Però, com serà aquest TNC? Quin segell li imprimirà? Deixarà de ser el Teatre Nacional de Barcelona?

L'equip artístic que farà possible 'La Víctor C.' al TNC. Foto: May Zircus/TNC
L’equip artístic que farà possible La Víctor C. al TNC. Foto: May Zircus/TNC.

Fins ara, Portaceli no s’ha destacat per ser una gran defensora del patrimoni teatral català. Però ara, al TNC, li toca fer-ho. I s’ho creu. Que comenci amb Víctor Català ens ofereix pistes de cap a on anirà la seva feina. “Un dels nostres eixos és la recerca del patrimoni i, sobretot, la lectura respectuosa des del segle XXI”, afirma. I afegeix: “Crec que Víctor Català és una dona que no ha estat suficientment valorada, com tantes i tantes dones, com el que realment era”.

La Víctor C. està basada en els Drames rurals, alguns contes i elements de la seva vida, que ara acaba de publicar Club Editor amb el títol de Mosaic. Portaceli ha quedat captivada per la poètica de l’empordanesa i no s’està de comparar-la amb Lorca.

Al desembre, vindrà al TNC la 'Mrs. Dalloway' de Carme Portaceli, estrenada a l'Español
Portaceli va dirigir Mrs. Dalloway, estrenada a l’Español i al KVS de Brussel·les, al TNC. Foto: Sergio Parra.

I ho diu ella que ha estat una gran exploradora del teatre contemporani, que ha muntat clàssics, sí, de Brecht a Shakespeare, però que també ha investigat a Polònia, Israel, el Regne Unit, a Alemanya, allà on fos. D’aquí que, vist el que ha programat aquesta primera temporada, tenim clar que el contemporani tindrà un pes al Nacional que no havia tingut mai fins ara, cosa que és de celebrar.

Portaceli té un somni: “El meu somni és el que TNC sigui el teatre de referència del sud d’Europa”. Ho té claríssim. I ja s’ha posat mans a l’obra teixint aliances amb altres teatres. Necessitarà més diners i creu que els tindrà. Diu que no cal passar dels 13 als 50 milions d’euros, que només els cal una mica més de pressupost. Sobretot, “per poder sortir”.

Carme Portaceli va dirigir el 2012 'Els baixos fons' de Gorki al TNC. Foto: David Ruano
Carme Portaceli va dirigir el 2012 Els baixos fons de Gorki al TNC. Foto: David Ruano.

Viu una segona joventut? Ella diu que és jove. “Soc una entusiasta de la meva feina”, afirma. Un entusiasme que ha intentat transmetre a tots els llocs que ha trepitjat. I sap, com assegura, que “Barcelona és una ciutat que ha ensopit”. I que, al país, en general li fa falta alguna cosa. “A Catalunya fa falta una mica d’il·lusió”, diu.

Com a dona, sap que se la juga més, però que té gravat a la pell l’esperit de risc. “Les dones, com que tenim menys a perdre, som més arriscades”, afirma.

Tema d’obertura: ‘Cumpleaños total’ de Los Planetas

Andreu Gomila
Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques. Com a autor, ha publicat, entre d'altres, la novel·la 'La mesura de totes les coses' (Empúries, 2021), el poemari 'Felanitx' (Edicions 62, 2020) i l'assaig literari 'Un món esbucat. Joan Alcover i Mallorca' (3i4, 2019).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close