Teatre

És més perillós anar al teatre que anar al barri del Raval

Des dels Tres Tombs, aquella cafeteria i restaurant que hi ha davant del Mercat de Sant Antoni, pots ficar-te pel carrer Sant Antoni Abad i endinsar-te al bosc urbà del Raval. Un barri que desperta sentiments oposats, que o bé t’atrau o bé t’enutja, per la barreja de dignitat i de misèria que hi habita, per ser canalla i alhora d’una humilitat digna de compassió. A cent metres de la quadrícul·la civilitzada de l’Eixample, quan ja comences a flairar tota mena d’olors i de colors exòtics, et topes amb el Teatre del Raval. És un teatre parroquial, amb poc més de cent localitats, envarnissat de la pàtina d’una altra època, de quasi tot el segle XX, que et trasllada a temps preolímpics, protodigitals.

Testimoni de càrrec
Teatre del Raval
Fins al 1 de Desembre 2019
Autor: Agatha Christie
Direcció: Pepa Calvo
Intèrprets: Jordi Coromina, Empar López, Carlos Briones, Muntsa Tur, Lluís Altés, Enric Cervera, Gerard Clavell, Montse Miralles, Sergio Alfonso, Berton Fernández i Laia Serra.

Des de fa més de deu anys, el Teatre del Raval defensa una programació feta a mida que té la vocació de voler fer bon teatre per a tothom. Un teatre que sigui pròxim, quilòmetre 0, com ara es diria si fos un restaurant. Hi ha espectacles per a diversos tipus de públic, per al juvenil, com el de la sessió més noctàmbula, o per a totes les edats, com les obres de tarda i vespre. Aquest és el cas de “Testimoni de càrrec”, un dels títols més cèlebres de la reina del suspens, Agatha Christie, el que Bill Wilder i Charles Laughton van immortalitzar a la gran pantalla quan encara era en blanc i negre.

I, precisament, amb aquesta qualitat de blanc i negre, que tant apreciem en els millors clàssics de Hollywood dels anys cinquanta, s’ha fet aquesta producció de “Testimoni de càrrec,” que repeteix èxit després de quatre anys de la seva estrena al Teatre del Raval. El cas de l’assassinat de la senyoreta Frange centra tota la trama que recau principalment en el personatge de l’advocat Sir Wilfred Roberts, que prefereix renunciar a la convalescència d’un infart i afrontar una defensa que posa a prova la seva salut i també el seu prestigi. L’actor Jordi Coromina, convertit en un Laughton català, en fa una recreació d’alçada que juga amb el caràcter indomable d’aquest personatge, el qual acapara els quasi 140 minuts que dura l’obra. Al seu costat, el personatge femení de Romain Helms/Vole, que fa Ampar López, actriu i directora del Teatre del Raval, és un contrapunt exacte de feminitat i subtilesa al pes pesant del vell advocat. I qui tanca el triangle és el principal sospitós de l’assassinat, el jove Leonard Vole -en l’actor Oscar Briones-, el marit de l’alemanya Romain, que s’hi va casar per salvar-la de la guerra i endur-se-la a Londres. Tots tres aniran alimentant el suspens d’aquesta obra al costat de nou personatges més que no per secundaris són menys importants, com són l’enfermera, el policía, el jutge, el fiscal i la minyona. Fins i tot, una part del públic del Teatre del Raval pot ser actor per un dia fent de jurat i convidat a pujar a l’escenari en algunes de les escenes per viure l’obra des de dins, disfressats sota l’enlluernament dels focus.

El fum d’un cigar s’enfila per la platea mentre el so d’un saxo ens transporta a un imaginari de cinema negre, de barrets d’ala ample i abrics llargs, glamour d’un temps que cada vegada s’allunya més de la pressa del nostre, però que alhora el retenim idealitzat com un dels episodis de la història moderna més emocionants. No us perdeu aquesta oportunitat de veure teatre en blanc i negre, de llums i ombres, de suspens i finals inesperats que ens fan adonar que hi ha més perill a dalt de l’escenari que a fora als carrers del Raval.

Mònica Pagès
És periodista i s’ha especialitzat en temes culturals, especialment en l’àmbit de la música clàssica i de les arts plàstiques, col·laborant en diversos mitjans de comunicación, com l’emissora Catalunya Música (Catalunya Ràdio), Revista Musical Catalana, Opera Actual, Ritmo, Serra d’Or o L’Avenç, i en projectes culturals diversos com el centenari de l’Acadèmia Granados-Marshall (2001), el cicle 30 Minuts de Música de la Fundació Mas i Mas (2007-2008) o el Festival de Pasqua de Cervera (2010-2016). A més, és la responsable de coordinar els actes de la Fundació Catalunya Cultura.
Ha comissariat les exposicions “Conxita Badia. Vine tu i les cançons” (Biblioteca de Catalunya, 1998), “Centenari de l’Acadèmia Granados-Marshall” (Palau de la Música Catalana i Oficina de la Generalitat a Lleida, 2001), “Cuixart” (MACUF, A Coruña, 2003), “Baldomer Gili i Roig, l’objectiu del pinzell” (Museu Morera de Lleida, 2007), “Els Nin, l’arrel de l’art” (Palau Moja de Barcelona, 2008), “Alicia de Larrocha” (Palau de la Música Catalana, 2009). I ha col·laborat en l’exposició “Contrapunt: Enric Granados-Pau Casals” de la Fundació Pau Casals (Museu Vil·la Casals, 2005; Museu de la Música de Barcelona, 2008; El Vendrell 2016).
Ha publicat el següents llibres: Conxita Badia. 1897-1997. Centenari del seu naixament (Institut Català de la Dona, 1997, i Infiesta Editor-Col. Gent Nostra, Barcelona, 2000); Gaspar Cassadó, la veu del violoncel (edicions catalana i castellana, Editorial Amalgama, Berga, 2000); Acadèmia Granados-Marshall, cent d’anys d’escola pianística a Barcelona (Acadèmia Marshall, Barcelona 2001); la primera biografia sobre el pintor Modest Cuixart, Modest Cuixart, biografia inacabada (Edicions Parsifal, 2003). També ha traduït al català i al castellà la novel·la de John W. Milton, El rossinyol abatut. La vida apassionada d’Enric Granados (Pagès Editors, 2005, 2008). El 2016 també ha publicat la biografia Alicia de Larrocha, notas para un genio (Alba Editorial) i Granados, el so de la mirada (Pagès Editors, 2016).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close