Teatre

L’art de la complicitat

Mari Genestar i Damià Bosch són de Ciutadella de Menorca. Junts han creat al llarg dels anys un tàndem teatral en direcció, formació, valors i innovació a l’illa. Sens dubte han desenvolupat una metodologia de feina basada en l’honestedat i la naturalitat, tant personal com artísticament. Els espectadors de les seves propostes escèniques saben del seu segell. Es podria assegurar que aquestes propostes, creades a dues mans, són les que més exprimeixen la dramatúrgia, fan pensar i reflexionar més al públic i exploten més l’art del tracte personal amb l’equip teatral. És l’art de la complicitat.

El seu darrer treball ha estat la posada en escena l’obra “Els amants sobrehumans” de Ruth Gutiérrez Álvarez, guanyadora del XLIII Premi Born de Teatre, uns dels premis de teatre més importants actualment a nivell estatal convocat per l’entitat Cercle Artístic de Ciutadella de Menorca.

Conversem amb ells.

Quan i com us vau conèixer?

M. Vaig conèixer en Damià a través del grup de fandango Sant Miquel de Ciutadella en el que jo hi ballava i també n’ensenyava. Llavors ell era un fillet i jo una joveneta.

D. Efectivament, d’açò fa quaranta anys. Llavors era impensable imaginar que anys després es forjaria aquesta amistat teatral, però pot ser que, d’alguna manera, na Mari ja sembrés la llavor que m’ha fet estimar tant el teatre.

Com va ser això de treballar junts?

M. Vaig estar vinculada molts anys al grup de teatre Sant Miquel de Ciutadella.

D. Jo havia fet teatre a Ciutadella per la parròquia Sant Esteve, amb la companyia Delfin Serra i, abans de començar amb Sant Miquel, amb la companyia de l’Esplai amb Josep Maria Mompó.

M. Em vaig posar en contacte amb ell per representar el llop de “Na Caputxeta”. Després, el vaig convidar a ell i les seves filles a participar en un “Pastorets” i des de llavors s’ha anat forjant l’amistat. Amb el temps ens vam animar a codirigir. Connectem i ens compenetrem bastant bé.

D. En alguns aspectes potser tenim idees diferents, però en altres sembla que ens ve la mateixa inspiració a l’hora.

M. Ens respectem, els dos som generosos en el donar i el rebre, en l’escolta mútua, i açò fa que tot sumi. On no arriba un arriba l’altre.

I vau crear Cercle Teatre, grup teatral depenent de l’entitat Cercle Artístic de Ciutadella de Menorca.

M. i D. Nosaltres som dues peces més dins Cercle teatre. La idea va sorgir del nostre amic en Toni Riudavets. Primer m’ho va demanar a mi (Damià), llavors jo (Mari) encara estava vinculada al grup de teatre Sant Miquel, però vaig fer una col·laboració amb una lectura dramatitzada. Des de llavors, em vaig engrescar amb el projecte i m’hi vaig incorporar de ple amb un projecte de teatre en família. I a partir d’aquí fins avui amb diferents projectes a l’esquena.

Heu treballat en diferents gèneres teatrals. Com a equip de direcció, en quin us sentiu més còmodes?

M. Personalment amb el teatre infantil. Quan portes tants anys fent un mateix tipus de teatre costa molt el canvi. Tot i que he de dir que gràcies a en Damià se m’ha despertat el cuc per les obres de text per a adults.

D. A mi, m’agrada el teatre de text. M’agrada desgranar les obres i veure tot el que amaguen. Treballar amb na Mari em permet obrir horitzons i, a part de veure la meua visió, veure altres possibilitats. Per a mi, la visió de na Mari m’ajuda a aprofundir sobre el comportament humà i les reaccions que un mateix text pot provocar a persones diferents i amb bagatges de vida diferents.

Teniu personalitats prou diferents i valors molt similars. És una de les claus de la vostra sintonia?

M. i D. N’estem convençuts. Venim d’una generació (tot i que jo, na Mari, som un ranxo d’anys més gran que en Damià) i una educació en valors molt important. El respecte cap a l’altre, el saber escoltar, el no mantenir-nos tancats amb les nostres idees pensant que són les millors, les ganes d’aprendre un de l’altre, l’admiració que ens tenim, la capacitat de dir-nos el que pensem, la predisposició a aprendre de l’altre…  són factors claus.

El tracte personal i familiar amb l’equip de feina és també una de les claus per assolir els objectius que us proposeu. Es treballa millor així per trobar els personatges amb els respectius actors? Com ho viu l’equip?

M. i D. Creiem en el treball d’equip com a eina essencial per arribar a què tota la companyia se senti responsable del que crearem juntes i junts. Tenir cura de les persones amb les quals durem a terme un muntatge és primordial. Creiem que els dos tenim clar que dirigir no és voler que l’actriu o l’actor faci el que noltros li diem sinó que valorem molt les seves aportacions, els  acompanyem, intentem trobar allò que tenen dins i encara no coneixen d’ells i elles mateixos. Construïm conjuntament, encara que també és cert que nosaltres som els que tenim la idea general de cap a on anirà la producció.

El repartiment de l’obra “Els amants sobrehumans”. Fotografia d’Isidoro Caballero

El passat octubre vau estrenar durant la gala del Premi Born de Teatre 2021 al Teatre des Born de Ciutadella de Menorca l’obra “Els amants sobrehumans” de Ruth Gutíérrez Álvarez, guanyadora del XLIII Premi Born de Teatre el 2018. Què ens podeu explicar sobre el contingut d’aquesta obra?

M. i D. El jurat la va definir com un Romeu i Julieta disfuncional. Una obra per a reflexionar sobre la violència i l’horror.

Creiem que la van definir molt bé. Aquesta obra no deixa ningú indiferent, siguis actor, director, espectador, etc. Remou i commou fins al punt de despertar sentiments molt profunds que ens han condicionat durant el procés. En algun moment, també influïa en l’evolució d’algun personatge. No havíem dirigit una obra tan naturalista com aquesta, en què la veritat i l’autenticitat esdevenen claus de volta per arribar a desgranar-ne tot el contingut.

Seqüència de l’obra “Els amants sobrehumans”. Fotografia d’Isidoro Caballero

La dificultat de creació de diferents espais escènics segurament ha estat un dels reptes, també la complexitat dels personatges?

M. i D. Els grups de teatre amateur no comptem amb els recursos necessaris per dur a terme una producció com la de “Els amants sobrehumans”. Per començar, assajar en un espai sense llum ja ens dona una idea prou clara. Aquest fet, i no poder comptar amb la figura d’un(a) escenògraf(a) és un pes afegit. Malgrat que els dos teníem molt clar què volíem, fins a la setmana de l’estrena, que és quan vam poder entrar al Teatre des Born de Ciutadella, no vam poder saber realment com quedaria. Res sortia com havíem planificat… Vam haver de capgirar coses que durant tot el procés de creació havíem retingut en el nostre imaginari. Per sort vam tenir la predisposició del tècnic de llums del teatre i del tramoista, dues persones amb qui ja havíem treballat en altres produccions i amb les que ens entenem molt bé i han sabut acompanyar-nos fins el desenvolupament final de la producció.

Per una altra banda, la complexitat dels personatges requeria d’un repartiment molt preparat. A Menorca és difícil trobar actrius i actors d’una certa qualitat interpretativa, de 25, 30, 40 anys… que vulguin arriscar-se a treballar de manera amateur.

Ser dues persones codirigint alleugera la pressió quan les coses no surten com havíem previst.

Quines són les dates i llocs on podreu exhibir l’obra?

De moment, tenim concretat a Menorca el 12 de març del 2022 a Ferreries i la possibilitat d’anar a l’Orfeó Maonès.

Teniu algun projecte més en conjunt?

El següent serà l’obra costumista “Foc i Fum” que es representa cada any amb motiu de les festes de Sant Joan a Ciutadella de Menorca i que després de molts anys torna al Teatre des Born. 

Siscu Riudavets
Agent cultural. Participa activament en l’actualitat cultural de Menorca. Com a productor ha desenvolupat diferents projectes musicals, teatrals, formació, fires. Com a cantant baríton ha pres part en diversos espectacles lírics.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close