Teatre

Una unió d’Estats moguts pels seus interessos

La Unió Europea (UE) es troba en un atzucac. En lloc de vetllar per les persones i els pobles, es mou pels interessos dels Estats membres. Recentment, el plet dels catalans l’ha posada en una cruïlla àlgida, perquè l’Estat espanyol ha vulnerat els drets civils i polítics de ciutadans europeus i ha activat la repressió, la lawfare i la censura per neutralitzar la dissidència política. En comptes d’aturar-ho, els capitostos de la UE encobreixen aquesta actuació —més pròpia de Turquia— i, per sistema, ho releguen a un “afer intern”.

Europa bull
Dramatúrgia i direcció: Jordi Oriol
TNC, Sala Petita,
11 de desembre 2019

Escrita i dirigida per Jordi Oriol, Europa bull és una sàtira de la burocratització de la UE i la seva dèria economicista. Parodia les reunions de la Comissió de Cultura d’aquest organisme internacional com a paradigma de la incapacitat dels representants estatals d’entendre’s mútuament. Moguts pels seus interessos, només arriben a l’acord —mentre sona l’himne europeu— de commemorar el naixement de l’euro, símbol de la unió econòmica dels Estats.

Escena de l’espectacle Europa Bull. Imatge: Sílvia Poch.

Amb al·lusions superficials al Brexit, les migracions, l’independentisme català o l’ex-Iugoslàvia, Europa bull vol evidenciar les dificultats de funcionament d’una UE encarcarada, lenta de reflexos, mancada d’idees i rutinària fins al tedi, en què els Estats només pensen a beneficiar-se’n o sortir-ne indemnes. Dels representants estatals, que són satiritzats a partir dels trets més tòpics, l’espanyol esdevé el més apàtic, tardaner i bromista de tots, sempre disposat a organitzar una festa.

Desinhibit i jocund, el muntatge d’Oriol entrellaça —en un crescendo còmic— escenes i esquetxos que s’encadenen a un ritme accelerat, excepte en l’acte solemne de commemoració institucional dedicat a la memòria històrica. Alguns passatges recorden El Tricicle o els Monty Python. Entremig de les reunions dels delegats de Cultura, s’hi entrecreuen les accions o les converses quotidianes del personal de servei i, com a contrapunt, la recreació de figures mítiques d’Europa: Joana d’Arc, Robespierre, Napoleó, Karl Marx

Escena de l’espectacle Europa Bull. Imatge: Mary Circus/ TNC.

De la interpretació, són destacables tant els diversos papers que assumeix amb notable vis còmica Joan Carreras com el virtuosisme musical de la resta d’intèrprets, capaços de tocar, cantar i ballar de música barroca a cançons com l’antifeixista Bella Ciao o populars tiroleses i balcàniques. En un excel·lent treball de conjunt, els actors xalen interpretant nombrosos personatges grotescos amb un transformisme trepidant.

L’espai escènic consisteix en una gran taula circular on seuen els delegats de la Comissió de Cultura, acompanyats cadascun de la minibandereta del seu país. La cadira presidencial, que ocupa amb politesse la representació francesa, se situa al bell mig. Al fons de la sala una renglera de banderes dels Estats de la UE. Un panell projecta la traducció dels diàlegs que s’entaulen en francès, alemany, eslovac, polonès o danès.

Tou i desllorigat, Europa bull cau en un totum revolutum que n’atenua la càrrega crítica. Pel camí, s’han perdut referències directes, que conté el text editat, als esdeveniments polítics que han remogut Catalunya. Potser ja és hora que la dramatúrgia d’aquí s’estalviï les ambigüitats i gracietes fàcils i denunciï amb contundència la greu situació que viu Europa, on un dels seus Estats, l’espanyol, perverteix la democràcia, actua amb autoritarisme i blanqueja el feixisme. El teatre no pot mirar cap a una altra banda.

Francesc Foguet
És professor de literatura catalana i del Màster Universitari en Estudis Teatrals (UAB, IT, UPF i UPC). Entre altres llibres, ha publicat Teatre, guerra i revolució. Barcelona, 1936-1939 (2005), El teatro catalán en el exilio republicano de 1939 (2016) i Maria Aurèlia Capmany, escriptora compromesa (1963-1977) (2018). Com a crític teatral, ha col·laborat a l'Avui (1999-2003), Assaig de Teatre (2004-2009), el "Quadern" d'El País (2007-2017) i El Temps (des del 2015).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close