Foto:

Victoria Szpunberg

Dramaturga

Teatre / El Zoo de Vidre

Victoria Szpunberg: “L’autoficció hauria de ser un mitjà, un recurs”

El pes d’un cos, de Victoria Szpunberg, és una d’aquelles obres que deixaran petjada, que no oblidarem. Perquè la seva autora s’hi ha deixat la pell per recordar els anys que va passar cuidant del seu pare, l’important poeta i activista argentí Alberto Szpunberg. Hi ha dolor i aventura, música i Txékhov, a El pes d’un cos, que arriba al Nacional a mitjans de maig després d’una intensa gira pel país.

El pes d’un cos comença amb una cita brutal: “No m’hauria imaginat mai desitjant-li la mort a algú, menys encara al meu pare”. I és que l’obra surt de la pròpia experiència personal de l’autora. Amb metàfores i recreacions pel mig, però fruit de la seva biografia. No hi està avesada, diu, a això del que avui dia s’anomena autoficció. Assegura, de fet, que no li agrada com a gènere.

Laia Marull protagonitza 'El pes d'un cos', de Victoria Szpunberg. Foto: David Ruano/TNC
Laia Marull protagonitza ‘El pes d’un cos’, de Victoria Szpunberg. Foto: David Ruano/TNC

“Tinc molta admiració per la tècnica i la tradició perquè soc molt respectuosa amb l’ofici”, assegura Szpunberg, que creu que “fer una vomitada dels meus problemes em sembla un insult a l’espectador”. I això que ella té una biografia familiar si més no interessant. Nascuda a Buenos Aires, exiliada al Masnou de ben petita arran del cop d’estat sanguinari de Jorge Vidal, amb un pare que ara és premi nacional de les lletres argentines, amic de Julio Cortázar i a qui Ricardo Piglia cita constantment als extraordinaris Diarios de Emilio Renzi. Poca broma.

Tanmateix, creu que “l’autoficció hauria de ser un mitjà, un recurs”, no una entitat en ella mateixa. Creu que es fruit del narcisisme dels nostres dies i pensa que ha arribat l’hora de “transcendir la identitat”, una qüestió que veu més pròpia de l’adolescència que de la maduresa.

A 'El pes d'un cos', hi ha música en directe i una història brutal. Foto: David Ruano/TNC
A ‘El pes d’un cos’, hi ha música en directe i una història brutal. Foto: David Ruano/TNC

El pes d’un cos també és una versió molt lliure de Les tres germanes de Txékhov. L’autora agafa el nom de l’Olga, la germana gran. I fa sortir la Maixa i la Irina. L’actriu protagonista és Laia Marull i l’acompanyen Carles Pedragosa, Quim Àvila i Sabina Witt. Que hagi triat el clàssic rus per explicar-se no té cap raó “súper argumentada” al darrere. Va ser un impuls.

Però que ella mateixa en sigui la directora sí que és totalment conscient. No volia posar el seu text en mans d’un estrany. I més quan pensa que els directors de la seva generació no han tingut gaires oportunitats de desenvolupar-se. També hi ha una raó econòmica al darrere: “En aquest país, el director encara cobra quatre o cinc vegades més que l’autor. I l’autor, que és qui posa la llavor, qui és qui està construint el món dramatúrgic, cobra poquíssim. Sembla un acudit, però és així”.

Jordi Andújar, Marc Rosich i Vanessa Segura fan 'La màquina de parlar' a la Sala Beckett. Foto: Kiku Piñol
Jordi Andújar, Marc Rosich i Vanessa Segura fan ‘La màquina de parlar’ a la Sala Beckett. Foto: Kiku Piñol

A banda d’El pes d’un cos, Szpunberg té en cartell a la Sala Beckett La màquina de parlar, una peça amb més de deu anys d’història que torna als escenaris per quarta vegada. Són dues obres que semblen als antípodes, però que l’autora no veu tan llunyanes, per la seva “llibertat expressiva” i perquè “l’humor sempre m’acompanya”.

Tema de portada: ‘Un lloc que no recordi’, de Mishima

Andreu Gomila
Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques. Com a autor, ha publicat, entre d'altres, la novel·la 'La mesura de totes les coses' (Empúries, 2021), el poemari 'Felanitx' (Edicions 62, 2020) i l'assaig literari 'Un món esbucat. Joan Alcover i Mallorca' (3i4, 2019).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close