La casualitat ha volgut que dues mostres experiencials, amb un extraordinari paper central de les noves tecnologies i de diferents recursos digitals, audiovisuals i virtuals de primer nivell, coincideix a Barcelona en aquest inici de temporada d’exposicions primaveral.
Symphony, un viatge virtual al cor de la música
Espai permanent de Caixa Fòrum Barcelona
Klimt: l’experiència immersiva
A partir del 16 d’abril del 2021.
Ideal Centre d’Arts Digitals de Barcelona
C. del Dr. Trueta, 196 – 198. Barcelona
Integrades, també les dues, en dos grans centres culturals, sumen elements contemporanis, digitals, virtuals i audiovisuals -alguns d’un nivell superb- per recrear espais reals i crear espais onírics. Unes eines que hem d’entendre com bitllets per iniciar-nos en un viatge per les diferents dimensions de la música i la pintura.
La primera, obria les seves portes el passat 10 d’abril a CaixaForum Barcelona. El centre inaugurava la instal·lació permanent del projecte Symphony, que proposa als espectadors viure i gaudir de la música d’una forma revolucionaria -gràcies a la tecnologia de realitat virtual (VR)-, i els convida a sentir-se com un membre més dins de l’orquestra.
Aprofitant un antic magatzem de la fàbrica modernista Casaramona, seu de l’equipament barceloní, s’ha dissenyat un espai ex professo pensat per acollir un veritable auditori. On s’ha pretès, aprofitant tots els recursos i mitjans tècnics possibles, dur la música a la seva màxima esplendor i expressió.
Amb dos àmbits, la instal·lació, primer, ofereix una pel·lícula panoràmica que introdueix els espectadors en un viatge, ideat com una celebració de la vida, guiant-los només a partir dels sons i les imatges rodades a Colòmbia, Nova York i a la costa mediterrània. En el segon, al fons de la mostra, està dedicat a la vivència de l’experiència de realitat virtual introduint l’espectador dins de l’orquestra.
A la tecnologia desenvolupada per HP i el treball realitzat per Igor Cortadellas -i tot l’equip tècnic del projecte-, s’ha de sumar a la genialitat de Gustavo Dudamel i la Mhaler Chamber Orchestra -integrada per més de 100 músics- que interpreten peces de Beethoven, Mahler i Berstein a l’escenari del Gran Teatre del Liceu de Barcelona.
El concepte visual d’aquesta experiència, en realitat virtual, combina la imatge real filmada en 360º (live action) amb la imatge generada per ordinador (CGI) i efectes visuals creats a través de (VFX), que recreen universos onírics que també troben inspiració en la natura per completar la bellesa de l’experiència.
La seu catalana és la primera estada permanent del projecte, ja que fins al moment el concepte restava limitat a la itinerància per diferents ciutats espanyoles com: Santander, Valladolid, Madrid, Granada o Màlaga.
Symphony comparteix alguns recursos virtuals, digitals, tècnics i audiovisuals amb Klimt: experiència immersiva d’Ideal Centre d’Arts Digitals de Barcelona, en col·laboració amb altres estudis i artistes locals i internacionals.
La mostra, que vol ser un híbrid entre l’experiència digital i la presentació d’elements físics -com una selecció d’elements prestats pel Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa-, vol vincular la figura de l’artista austríac a la representació i presentació de la dona al món de l’art europeu al tombant dels segles XIX i XX. Un paral·lelisme entre la Secessió de Viena i el Modernisme català que apropa aquestes dues realitats compatibles i contemporànies.
Amb aquesta exposició sobre Klimt, Ideal estrena una nova sala presidida per una pantalla gegant de 180º que, gràcies a diferents recursos gràfics, tècnics i digitals, permet la interacció de l’espectador -i les seves creacions- amb les obres de l’artista austríac. Una zona que s’ha complementat amb diferents interpretacions, variacions i videoinstal·lacions sobre el “petó” -l’obra més coneguda de l’artista-.
El punt àlgid de l’experiència, com en les altres produccions del centre, és la gran sala amb les projeccions en 360º a l’enorme espai de més de 1000 metres quadrats. Al llarg de trenta-cinc minuts, el visitant s’endinsa en un recorregut per la producció del creador amb accés als murals del Kunsthistorisches Museum i als del Pavelló de la Secessió, alguns dels seus paisatges o, directament, a obres com Judit i Holofernes, Vida i Mort, Danae o el retrat Adele Bloch-Bauer, entre moltes d’altres.
Una experiència amb ulleres de realitat virtual centra la part final del recorregut. La constel·lació virtual i física, conjuntada amb una reconeguda i reconeixible producció del pintor vienès, conformen una proposta cultural ambiciosa i espectacular per a tots els públics que permet a l’espectador sentir-se dins de les pintures, creacions i conjunts murals que Klimt va crear.
Aquestes dues exposicions no només coincideixen en la presència, superlativa, de diferents recursos digitals o virtuals sinó que també comparteixen la celebració de la genialitat -col·lectiva o individual-. Un fet, el genial, que s’expandeix cap a l’evolució tecnològica actual i l’experimentació que en realitza -i realitzarà- el públic d’aquestes experiències.