Arts visuals

Antoni Muntadas torna a Ars Electronica amb el tigre de Tasmània

L’artista presenta el seu últim projecte, entre mite i realitat, sobre el misteriós animal que es va considerar definitivament extint el 1936 i que la ciència està intentant reviure amb tècniques de bioenginyeria.

“Un animal s’extingeix irremeiablement només quan desapareix de la imaginació col·lectiva”. Ho afirma Antoni Muntadas, el cèlebre artista català establert a Nova York, que torna al festival Ars Electronica de Linz (Àustria), la més important cita mundial dedicada a la cruïlla entre art, ciència, tecnologia i societat, per estrenar la seva darrera obra Tasmanian Tiger: case study of the Museum of Extinction. Muntadas, pioner de les instal·lacions multimèdia i l’ús de la tecnologia per a la creació artística, en el llunyà 1995 va ser el primer català (i espanyol) a accedir al palmarès dels prestigiosos Prix Ars Elctronica amb un projecte que ja ha passat a formar part de la història de l’art multimèdia i del net.art (art per a Internet), The File Room, un arxiu col·laboratiu en línia sobre la censura cultural al món, que ara pertany al New Museum de Nova York. Conegut pels seus projectes de tall polític i social, que plantegen problemàtiques candents amb una mirada fortament crítica, però també irònica i provocadora, Muntadas presenta a Ars Electronica 2022 (del 7 a l’11 de setembre) una peça especialment necessària i pertinent en la situació actual, en què el món s’enfronta a una emergència ecològica sense comparació i el conflicte d’Ucraïna deixa presagiar les guerres pels recursos naturals que ens aguaiten.

Antoni Muntadas © Foto: Consuelo Bautista

Tasmanian Tiger, una producció de la NewArtCollection (abans Col·lecció Beep d’Art Electrònic) és l’estrella de la participació catalana, aquest any especialment destacada i en sintonia amb la temàtica del festival que té com a lema Benvingut al Planeta B: una vida diferent és possible! Amb el títol Ecosistemes col·laboratius per a un món sostenible, l’Institut Ramon Llull juntament amb Hac Te, el nou hub d’art, ciència i tecnologia de Barcelona, reuneix sis projectes fruit de les convocatòries de producció realitzades els dos anys de pandèmia per als Ars Electronica Garden, el nou format virtual i descentralitzat, en un centenar de ciutats del món, adoptat pel festival el 2020 i al 2021.

Fidel al seu llenguatge personal, aliè a qualsevol corrent i etiqueta, en el context hipertecnològic d’Ars Electronica, Muntadas presenta un projecte sobre un animal extint, el Tigre de Tasmània, i ho fa amb una tecnologia en via d’extinció, l’holografia, i una instal·lació totalment estranya a l’estètica high tech, que més aviat evoca l’encant dels antics museus de ciències naturals. L’obra planteja el debat sobre l’obsolescència i l’eterna carrera per crear noves i sofisticades tecnologies, que finalment generen una bretxa social cada vegada més profunda.

Thylacine & Quoll – Litografia Karl Joseph Brodtmann (1787 – 1862)

“Ha estat molt difícil trobar un laboratori on produir una holografia d’1,50 x 70 centímetres, perquè n’hi ha pocs i solen treballar en petit format. Finalment, en trobem un a Vilnius, la capital de la Lituània”, explica Muntadas, que va trobar les vitrines vintage en un poble entre Huelva i Badajoz. La imatge del curiós predador marsupial, semblant a un gos esvelt, amb el pelatge groc a ratlles negres i la cua rígida de cangur, el nom oficial del qual és Tilacino, es va realitzar amb un modelatge 3D partint de zero, si bé a Madrid hi ha un exemplar dissecat que un ciutadà va comprar a Londres a principis del 1900 i posteriorment va donar al Museu de Ciències Naturals. “Ja no queda ningú que hagi vist un Tigre de Tasmània i encara que hi ha fotografies fetes amb raigs infrarojos la seva veracitat no està comprovada. La veritat és que va ser caçat massivament i que el 1936 l’últim exemplar va morir de fred al zoo de Hobart, la capital de la Tasmània, per la incúria del seu cuidador”, explica Muntadas.

Tasmanian Tiger Instal·lació Muntadas

El 1993 l’artista estava realitzant una residència artística a la Universitat de Western Sydney, quan bevent una cervesa de la marca Cascade, la imatge gràfica de la qual és precisament el misteriós animal, es va adonar que el Tigre de Tasmània continua viu en la imaginació col·lectiva i en la cultura popular, plasmant-se en multitud d’objectes, com samarretes, joguines, posagots i fins i tot encenedors. “D’allà la idea de fer una obra protagonitzada pel Tigre de Tasmània va continuar rondant-me pel cap i mai no vaig deixar d’investigar i recollir documentació sobre aquest tema, que s’ha convertit en un mite entre realitat i ficció”, afirma l’artista, que dedica una vitrina al DNA i al material més pròpiament científic, fruit de la col·laboració amb l’Institut de Ciències i Tecnologia de Barcelona i l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya. “És d’aquest estiu la notícia que les investigacions sobre el genoma de l’animal conservat a la Universitat de Melbourne acaben de rebre un nou impuls gràcies a una donació de 5 milions de dòlars d’un multimilionari que vol ressuscitar l’animal i reintroduir-lo a la natura”, relata Muntadas. La idea és fer servir una altra espècie marsupial viva que tingui un ADN similar i després amb la tecnologia d’edició de gens reviure l’espècie extinta. A l’operació està implicada també l’empresa nord-americana Colossal, que ja va intentar, sense èxit, tornar la vida al mamut llanut.

Aquesta tardor Muntadas participa també a la Biennal d’Istanbul amb Açik Radyo (Myths & Stereotypes), que forma part de la seva sèrie de sobre comunicació, cultura i el paper de l’art i l’artista a la vida contemporània. “Açik Radyo és una estació de ràdio alternativa i independent que transmet a tota l’àrea metropolitana de la capital turca. És una interfície entre la ciutat i jo, que em permet dialogar amb l’objectiu de qüestionar i analitzar la representació d’Istanbul”, explica Muntadas i conclou “com en el cas del Tigre de Tasmània, el mite es construeix des de dins mentre que l’estereotip es crea des de fora”.

Imatge d’epoca d’un caçador
Roberta Bosco
Periodista d'origen italià especialitzada en art contemporani i cultura digital, comissària d'exposicions i docent. https://arteedadsilicio.com

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close