Arts visuals

Art als aparadors!

Les ciutats són éssers vius formats per òrgans i cèl·lules que les habiten i que tenen els seus propis cicles. En les relacions entre aquests és on rau la vida de la ciutat. De tant en tant, l’organisme-ciutat muta, creix; empès pels individus que s’hi relacionen, hi podem trobar manifestacions, passejades o, com en el cas que ens ocupa, una iniciativa que posa l’art entre comerciants i passejants.

Fins al 31 de març el centre de Barcelona acull una intervenció anomenada Aparadors Artístics, impulsada per Hänsel i Gretel en col·laboració amb Barna Centre i la Regidoria d’Indústries Culturals i Turisme de Barcelona i que porta obres de tretze artistes provinents de disciplines molt diverses – des del cinema a la pintura, passant per les arts escèniques i les arts visuals – a aparadors de comerços històrics i galeries situats als carrers del Pi, Petritxol i de la Palla, així com en alguns carrers adjacents.

Dominika Berge a la Sala Parés

Aquesta insòlita acció troba el seu fonament en una de les obres més conegudes de la literatura catalana de principis del segle XX: l’Auca del Senyor Esteve de Santiago Rusiñol. L’auca narra la història de tres generacions de la família del senyor Esteve, botiguer, que s’enfronta al seu fill, en Ramonet, que és artista bohemi.  Malgrat les desavinences i les diferències, finalment es guanyen el reconeixement recíproc, i l’acció que podem veure als carrers del voltant de la plaça del Pi cerca aprofundir en aquesta relació de llarga tradició barcelonina. El crític d’art Daniel Giralt-Miracle, al text que acompanya aquest projecte, justament incideix en la trajectòria del botiguisme a la capital catalana: “els pares de Joan Miró tenien la joieria al carrer Princesa, a prop del passatge de la Concepció, on va néixer. Al carrer Princesa és on neix el botiguisme, van pujant per passeig de gràcia i arriben Rambla Catalunya. I aquest recorregut serà el que dona esplendor a Barcelona. Això va ser el centre del que podríem dir el traspàs del segle, però després alguns com en Joan Prats salten cap amunt i marxen cap al Passeig de Gràcia i la rambla de Catalunya […] amb el maragallisme de la nova Barcelona se’n va cap a la Diagonal. Totes les botigues de renom voldran anar a la Diagonal cap amunt de Francesc Macià fins al Passeig de Sant Joan.”

Gino Rubert a Antiguitats Olga de Sandoval Sarrias

Cal no oblidar, però, que l’Auca no era només literatura escrita, també va ser una representació teatral i, per descomptat, un seguit d’il·lustracions fetes pel mateix Santiago Rusiñol. Per a complementar l’acció d’Aparadors Artístics s’ha convidat a la il·lustradora i artista Rebecca Morgan a recrear un dels dibuixos que Rusiñol va fer per l’Auca. En aquesta escena, Morgan ha reinterpretat els dos personatges originals – botiguers – per proposar un diàleg conciliador entre una artista i un comerciant que sostenen un fil que els vincula.

Lara Fluxà a la Joieria Sant

Lara Fluxà, que enguany representarà Catalunya a la Biennal de Venècia, ha col·laborat amb la Joieria Sant infiltrant les seves obres entre les joies de l’aparador, mentre que Sok Kan Lai, artista nascuda a Hong Kong i resident a Barcelona des de l’any 1981, ha unit forces amb Marcs Petritxol. La mítica Sala Parés, la galeria més antiga de Barcelona, ha acollit obra de Marcos Palazzi i Dominika Berger; mentre que Yellowkorner, galeria especialitzada en fotografia d’autor, mostra les fotografies d’arquitectura d’Ari Gardiazabal. L’altra galeria participant, Villa del Arte, ha col·laborat amb l’escultor Miquel Aparici i la pintora Montse Valdés i l’artista digital Albert Espona.

Miquel Aparici a la Galeria Villa del Arte

La Papereria Conesa, negoci que porta en marxa des de 1959, per la seva banda, ha propiciat un espai per a una peça audiovisual d’Alicia Kopf, igual que Albert Serra, que ha presentat un film quasi inèdit – només vist anteriorment a la Filmoteca- a l’aparador d’Accent Created Diamonds. El pintor Gino Rubert, en canvi, ha optat per emplaçar la seva obra a l’aparador d’Antiguitats Olga de Sandoval, i fins i tot s’ha valgut dels objectes que s’hi trobaven per convertir-los en part de la instal·lació. La Xocolateria Fargas, una de les més històriques de Barcelona – de 1827- ha col·laborat amb el teòric de la imatge i fotògraf Joan Fontcuberta. Jaime Serra, al seu torn, ha travessat les vidrieres de la Joieria Petritxol.

Aparadors Artístics és doncs una iniciativa que clava les arrels en la tradició barcelonina – des de Tàpies a Miró, passant per tota l’etapa de Vinçon – que busca (i aconsegueix) retornar a l’organisme viu que és la ciutat allò que el turisme de masses li ha xuclat amb els anys: l’ànima.

Jordi Garrido
Historiador i crític d’art. Escriu habitualment a diversos mitjans i ha participat en publicacions i llibres sobre art contemporani i segones avantguardes. Actualment és curador independent i col·laborador del Districte Cultural de l’Hospitalet i la Fundació Arranz-Bravo.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close