La novena edició del certamen organitzat per Art Barcelona aplega una cinquantena d’artistes joves i és el primer esdeveniment col·lectiu en la fase de represa. El programa inclou exposicions, activitats paral·leles de diferents formats i visites guiades a galeries, espais, tallers i centres de producció.
Després d’uns mesos d’aturada provocada per la COVID-19, Art Nou 2020 esdevé un espai de retrobament de l’art. El certamen, organitzat per novena vegada per l’Associació Art Barcelona i que s’ha consolidat com un dispositiu per a l’activació de l’escena artística emergent de Catalunya, proposa exposicions d’una cinquantena d’artistes menors de 35 anys a dinou galeries de Barcelona i L’Hospitalet; dues ciutats que fins el 10 de setembre són l’epicentre de l’art jove català. Aquest esdeveniment va néixer per la necessitat d’incentivar les relacions entre artistes que treballen a l’àmbit local i les galeries per connectar-los amb el mercat de l’art. Igualment, un dels objectius és també impulsar el col·leccionisme pel seu caràcter estratègic tant per a les galeries com per als artistes.
La conjuntura en què se celebra enguany el certamen de l’Art Nou marca alguns trets diferencials respecte d’edicions anteriors: ha volgut incorporar la crisi com a eix central del seu discurs per reflexionar d’una forma crítica sobre algunes de les qüestions que aquesta pandèmia ha posat de relleu respecte a l’estructura i funcionament del nostre món i a la desigualtat de la societat contemporània. Reconeixent l’art com un potencial especialment transformador, arrenca just després d’aquest temps de confinament, i per tant serà una prova de retrobament de forma col·lectiva de l’art i de l’escena emergent.
A més, una de les grans novetats d’enguany és un programa que té com a objectiu detectar i visibilitzar maneres de fer en l’art com ara la nova plataforma online de continguts digitals p4stura (www.p4stura.net) que tracta de repensar noves formes de difondre continguts artístics a internet. La proposta de Daniel i Miguel Moreno Roldán acull projectes que no es poden desenvolupar en format presencial. Recuperen l’esperit del primer internet, en què el ritme més lent oferia als usuaris la possibilitat de reflexió. Acull activitats deslocalitzades, entre les quals destaca el projecte d’exposició narrada d’Alexandra Laudo [Heroínas de la Cultura] , Repenjar-se en un raig de sol oblic; una proposta curatorial-literària que s’anirà desenvolupant per capítols. D’una manera lliure, a través de textos, imatges i altres elements audiovisuals, el relat anirà relacionant diferents obres, documents i materials de les exposicions, posant èmfasi en detalls aparentment anecdòtics i en aspectes colaterals. Cada divendres a l’hora de la sortida del sol hi haurà una nova entrega que serà consultable al llarg del dia, però que desapareixerà quan el sol es pongui. També, el col·lectiu Larre – que s’auto-defineix com una força propositiva de caràcter feminista- presenta el taller Times New Normal ¿Esto lo cambia todo? que treballa sobre la qüestió de les bones pràctiques en art a partir d’aquesta ”nova normalitat”.
L’Art Nou és també una oportunitat per innovar en els formats expositius: els espais Fase i Dràcula presentaran l’11 de juliol un joc de rol a través del qual els participants, que interpretaran un personatge, descobriran una exposició amb una vintena d’artistes.
La majoria dels creadors/res s’han involucrat amb les problemàtiques actuals més que en d’altres ocasions, com per exemple alguns dels que comentem. Sara Agudo Millán a Chiquita Room planteja el tema de l’emergència climàtica i la urgència per equilibrar el nostre vincle amb la natura. Anna Irina Russell amb Una luz cegadora proposa una instal·lació específica per a l’espai de Bombon Projects on juga amb la llum com a matèria transformadora i alhora transformada. Un conjunt de vibracions lumíniques i sonores a l’espai apel·len a la distorsió de formes de comunicació i de percepció de la realitat que ens evoquen la catàstrofe. Pel que fa a la proposta de Nogueras Blanchard, es tracta d’un treball de fotografia analògica de Rafa Castells que ofereix noves visions del barri de l’Hospitalet on viu, connectant anomalies de l’entorn i activitats que s’hi desenvolupen. Guanyadora de la IV edició d’Art Photo Bcn, Gema Polanco és una autora interdisciplinària que tracta el tema de la família des d’un punt de vista activista i crític. Como Dios manda, que presenta Alalimón Galeria, parteix de les relacions d’opressió que es produeixen entre dones de classe mitjana i d’un mateix àmbit familiar per mantenir la imatge exposada al que diran.
La instal·lació Palpitar palpar que Laura Llaneli exhibeix a ADN analitza l’impacte del mateix estímul sonor en diferents materials que funcionen i interactuen a nivell al·legòric com una comunitat i la seva repercussió. Per la seva banda, Irene Solà a Àngels Barcelona explora històries que comparteixen un mateix imaginari iconogràfic que ha sobreviscut al llarg de la història per incidir en el tema de gènere i com sobreviuen els relats al llarg del temps. Amb la instal·lació Lo necesario, Lluc Baños posa en diàleg una sèrie d’objecte quotidians, realitzats en marbre a escala real, juntament amb peces que representen objectes tècnics, per enfrontar la societat de consum amb la del coneixement. Amb dibuixos al carbó, El retorn a Ripollet que Marcel Rubio Juliana mostra a la Galeria Joan Prats (Espai Poblenou) teixeix una història d’un personatge singular que experimenta una deriva interna. Cows Twombly d’Oscar Holloway formula una fantasia gràfica entre els grafismes característics de l’artista Cy Twombly (1928-2011) amb un seguit de representacions gràfiques de bòvids, que daten de la segona meitat del segle XIX per assenyalar les alteracions genètiques a través dels creuament selectiu d’espècimens.
Com en d’altres edicions, també s’organitzen visites per a professionals a centres de residència i de producció artística com Hangar i La Escocesa, així com visites guiades a les exposicions dirigides al públic general. També es compta amb el suport de La Capella, que un cop més atorga el Premi Art Nou a la millor exposició, que enguany serà seleccionada per un Jurat format per l’artista David Bestué, la comissària i crítica d’art Carolina Jiménez, i l’artista guanyador de la darrera edició, Alán Carrasco.
Art Nou 2020. Associació Art Barcelona. juny-setembre. Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat
ESPAIS: 17m2, ADN Galeria, Alalimón Galeria, Ana Mas Projects, àngels barcelona, Bombon Projects, Centre Cívic Can Felipa, Chiquita Room, FASE + Dràcul•la, Galeria H2O, Galeria Senda, Galeria Uxval Gochez, Hangar, Homesession, Joan Prats Warehouse, La Capella, La Escocesa, Lab 36 de la Galeria Senda, NoguerasBlanchard, Sala Parés, Tangent Projects, Víctor Lope Arte Contemporáneo.
ARTISTES: Sara Agudo Millán, Amanda Alba, Serafín Álvarez, Adelaida Antúnez, Alexander Arilla, Zigor Azkargorta, Marion Balac, Lluc Baños, Paula Bruna, Laia Caballero (KANNO), Stephane Carpinelli, Carla Cascales, Rafa Castells, Paco Chanivet, Gisela Chillida, Margot Cuevas, Cuina.li (Jaume Clotet i Pol Olivé), Bernat Daviu, Genís de Diego, Anna Dot i Palma Lombardo, Gorka García Herrera, Esther Gatón, Albert Gironès, Carlos González Boy, Gracias por su visita (Pol Ricart Herms i Sjors Bindels), Katharina Hetzeneder, Oscar Holloway, Larre, Alexandra Laudo, Laura Llaneli, Emma Llorente Palacio, Violeta Mayoral, Jan Monclús, Daniel Moreno Roldán, Miguel Moreno Roldán, Massimiliano Moro, Toni Navarro (La Plebeya), Tirso Orive, Ricardo Padín, Àlex Palacín, Mònica Planes, Gema Polanco, Pablo del Pozo, Marina R. Colás, Marcel Rubio Juliana, Anna Irina Russell, Arnau Sala, Juan Serlo, Irene Solà, Àlex Solé, Carla Souto, Cristina Spinelli, Cayetano Truyols, Marianne Vieulès