Després d’un període d’indefinició i virtualitat les fires d’art comencen a retornar a la normalitat. Arts Libris, Barcelona ha estat una de les primeres que ha tornat a ser presencial, per a aquesta edició ha canviat d’ubicació i de dates, s’ha celebrat els dies 18,19 i 20 de juny, a l’Espai Fossat del Mercat de Sant Antoni, un espai que s’adapta millor a les noves condicions, a les mesures i protocols de seguretat sanitària.
ArtsLibris en l’última dècada s’ha convertit en la fira de llibres d’artista més important de la península. La seva associació a Arco li ha permès expandir la seva activitat a Madrid i Lisboa, on fa ja uns anys que comparteixen espai amb la prestigiosa fira. Enguany ArtsLibris Arco Madrid, se celebra entre el 7 i l’11 de juliol i ArtsLibris Arco Lisboa, entre el 16 i 19 de setembre.

L’organizació de la fira ha comentat que aquesta edició ha estat un èxit d’assistència que han passat més de 10.000 visitants per la fira i que les vendes han superat les expectatives dels participants, que en aquesta ocasió eren vuitanta-set, entre editors, artistes i institucions. ArtsLibris ha continuat amb la seva vocació internacional i, malgrat les restriccions que continuen havent-hi en el moviment, han fet que, en molts casos, els editors, llibreters o galeristes no s’hagin pogut desplaçar, sí que ho han fet les seves publicacions per a ser presents. En la fira, hi ha hagut presència internacional com la de la galeria llibreria Écho 119, París; Replika, Berlin i Tremolors Publicacions, Ciutat de Mèxic; RV Cultura e Arte, Salvador de Bahia. També hi ha hagut una bona representació d’editors de fora de Barcelona, que han constituït prop del quaranta per cent dels participants.
ArtsLibris és un projecte que va més enllà de presentar una bona selecció d’edicions en les quals el visual, el textual i el sonor estan presents. També s’ha convertit en una plataforma de reflexió i debat sobre l’edició i la creació contemporània. Han organitzat diferents activitats paral·leles com el Seminari Internacional, els Speakers’ Room i Speakers’ Corner que han tingut un alt nivell d’assistència.

Com cada edició, també han atorgat el premi Arts Libris-Fundació Banc de Sabadell a la millor edició que enguany li han donat al llibre Sota la llum de la mar, un assaig fotogràfic d’Espe Pons, en què parteix d’una investigació biogràfica a través de documents d’època que li porten als espais per on van passar els darrers moments de la seva vida Tomàs Pons Albesa, un familiar de l’autora, que va ser detingut per les seves idees i afusellat al Camp de la Bota, el 1941, pel règim feixista. A partir de les seves fotografies, Espe Pons crea una nova història que recorda un passat present del paisatge, però també de les seves llums i ombres, transmetent la seva càrrega emocional. El llibre es complementa amb els textos de Cynthia Young i Vicenç Altaió.

En Arts Libris també s’han pogut veure interessants propostes relacionades amb la fotografia com la que ha fet la llibreria i galeria Écho 119, París, que ha presentat una interessant selecció de llibres de fotògrafs japonesos, nous i de col·leccionista, entre els quals estaven els de Daido Moriyama, Araki Nobuyoshi o el facsímil de la revista Provoke, entre molts altres. Editorials com RM, Barcelona i Ciutat de Mèxic, en el seu espai hi havia llibres premiats com el de Juan Valvuena, Por dónde doblan los mapas, premi al millor “fotolibro nacional” en l’edició de PhotoEspaña, 2021 i novetats com Kintsugi, de Joan Fontcuberta, i el Secret Sarayaku de Misha Vallejo. Ediciones Anómalas oferia llibres com Ghost Stories de Federico Clavarino; La casa de piedra de Marta Sellarés o Contravisiones de Joan Fontcuberta, editats el 2021. Ca l’Isidret, Barcelona, mostrava una selecció de les seves publicacions, entre els quals estaven Roma de Roger Gaus i Hinterlands d’Aleix Plademunt i Edicions Possibles, Barcelona, Mi tía Ana María, d’Héctor Mediavilla i Not About Lockdown d’Àlex Llovet, 2021 al costat d’altres llibres del fons de l’editorial, també estaven presents els llibres de Muga Editorial, Gijón especialitzada en fotografía i en cultura visual.
L’Editorial Concreta de València ha portat els números que encara estan disponibles de la seva revista i una selecció de les seves publicacions. Tinta Invisible oferia novetats com l’edició especial de Carlos Pazos, Filigranes i Trompades, una selecció de la revista L’Estació, amb números dedicats a Alfredo Jaar, Carles Santos, Jerome Rothenberg, William Kentridge Perejaume, Frederic Amat, Joan Fontcuberta, entre altres. Chiquita Room, De la Pulcra Ceniza també ha ofert una selecció de les seves publicacions.
En aquesta edició, l’organització ha reforçat les activitats en línia, en les xarxes socials per a estar més prop dels que no han pogut assistir en persona. Però com s’ha pogut comprovar per l’alta participació, l’activitat presencial contínua sent fonamental per al bon funcionament del mercat de l’art, per a acostar els continguts i novetats als crítics, comissaris, col·leccionistes, creadors i al públic en general.