Arts visuals / Exposicions

Bégué i Lagar a Catalunya

El mes de maig del 2018, la Generalitat de Catalunya adquiria, en destinació al Museu d’Art de Girona, una tela de Celso Lagar titulada “Girona. Torre y absis de Sant Pere de Galligans”. Aquest era el punt d’inici des d’on el museu gironí encetava el procés -amb una pandèmia inclosa- per crear l’actual exposició dedicada a l’artista salmantí i Hortense Bégué, especialment dedicada als anys (1915 – 1918) que van desenvolupar la seva carrera artística per diversos punts de la geografia catalana.

Celso Lagar i Hortense Bégué. Els anys catalans (1915-1918)
Comissariat: Mª Lluïsa Faxedas Brujats/ Comissariat i recerca sobre Hortense Bégué: María José González Madrid
Museu d’Art de Girona, pujada de la catedral, 12. 17004 Girona
Fins al 6 de març de 2022

Més de tres anys de feina, des del 2018 i fins a l’octubre del 2021, han centrat part de l’activitat científica i de recerca del Museu d’Art de Girona. Una tasca que compleix el compromís adquirit d’exposar i presentar, a través d’una mostra, els anys catalans (1915 – 1918) de la parella formada per l’escultora francesa Hortense Bégué (Cauvòs, 1890 – París, 1957) i l’artista castellà Celso Lagar (Ciudad Rodrigo, 1891 – Sevilla, 1966). Dividida geogràficament, l’exposició repassa les estades i relacions dels artistes amb Barcelona, Girona, Blanes, Madrid, Bilbao i París.

La mostra vol narrar, a través d’una extensa selecció d’obres procedents de col·leccions, públiques i privades, nacionals, estatals i estrangeres, no només els anys que Lagar va passar a Catalunya foren molt importants en el seu desenvolupament personal i artístic, sinó que també esdevingué una figura significativa en l’entorn cultural del país, mantenint contactes amb figures clau de l’avantguardisme català com Rafael Barradas, Joaquim Torres García o Joan Salvat-Papasseit, mantenint el contacte amb els noucentismes.

És en aquest ambient és on Lagar planteja el seu propi isme, “el planisme”, que pot considerar-se com el primer moviment d’avantguarda creat per un artista espanyol (amb l’excepció del cubisme picassià), i que tingué ressò en el treball dels seus contemporanis, inclòs personalitats artístiques com Joan Miró. Una importància, personal, temporal i tècnica, que contrasta amb l’escàs coneixement, per part del gran públic, del corpus de l’artista -encara sense un catàleg raonat- i la seva biografia.

Espai de la mostra Celso Lagar i Hortense Bégué. Els anys catalans. Museu d’Art de Girona

Per tal d’esmenar-ho la mostra del Museu d’Art de Girona presenta unes 80 obres, entre pintures i dibuixos, amb una especial atenció a aquestes relacions que va establir amb l’ambient artístic català. Però sobretot amb la seva recepció a Girona i en els vincles que va poder establir amb alguns artistes de la ciutat, principalment amb l’escultor Fidel Aguilar, també un altre immens artista per descobrir.

Malgrat tot, la gran força reivindicativa de la mostra la representa la descoberta, aquesta sí total, de l’escultora Hortense Bégué. Qui fou parella, de vida, creació i exposició -algunes a Girona i Barcelona- de Lagar, formada com escultora a París –ciutat on van coincidir els dos creadors-. Una opció minoritària entre les artistes que es formaven amb voluntat de professionalització. Tot i que en els seus inicis va treballar la figura humana, aviat es va especialitzar en la temàtica animalista, per la qual seria reconeguda al llarg de tota la seva trajectòria.

A banda, per la dedicació a l’escultura eren necessaris, a més de la formació, uns mitjans (taller, eines, materials, models…) que requerien més disponibilitat econòmica, fet que encara dificultava més l’accés a la professió. Potser per això resulta tan excepcional l’obra de Bégué, caracteritzada per escultures de petites o mitjanes dimensions, treballades amb tècniques com el modelatge, la talla, la fosa amb el procediment de la cera perduda i amb materials variats com l’argila, el guix, la fusta, la pedra i el bronze.

Per primera vegada s’ha presentat la pràctica totalitat de les obres localitzades d’entre la producció que l’escultora va dur a terme al llarg de tota la seva carrera. Si bé és difícil reconstruir la seva biografia i la cronologia de la seva obra, els anys que va passar entre Barcelona, Girona i Madrid són els més documentats de la seva carrera, ja que es va vincular —sobretot a Barcelona i junt amb Lagar— als espais fonamentals en què es va desenvolupar l’avantguarda artística del moment.

Presentació del conjunt d’escultures d’Hortense Bégué. Museu d’Art de Girona

L’exposició es complementa amb l’edició d’un catàleg trilingüe (català-castellà-anglès), que compta amb una presentació per part de Carme Clusellas, directora del Museu d’Art de Girona; i articles de M. Lluïsa Faxedas Brujats, comissària; María José González Madrid, Eva Vàzquez, Begoña Farré, i Isabel García García. Un catàleg que recull les obres exposades així com la relació d’exposicions conjuntes de Celso Lagar i Hortense Bégué.

Amb aquesta exposició, i el seu catàleg, el Museu d’Art de Girona compleix amb el seu compromís amb la societat però també amb els propis valors de les institucions museogràfiques i patrimonials de Catalunya, especialment amb la incorporació als seus discursos, permanents i temporals, d’obres realitzades per dones creadores i la seva (re)descoberta.

Damià Amorós Albareda
Historiador de l'art i museòleg, format a la Universitat de Barcelona i Universitat de Girona a més de la Real Acadèmia de Bellas Artes de San Fernado. Membre de la junta de l'Associació de Museòlegs de Catalunya i delegat territorial de l'AMC a la demarcació de Tarragona. He escrit a l'Ara, Diari de Tarragona, Nova Conca i la Segarrra, a més faig coses a l’Espluga FM Radio.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close