Arts visuals

Buscant la poètica del MACBA

Elvira Dyangani presenta el seu primer muntatge de la col·lecció i la temporada expositiva 2023, alhora que fa balanç del primer any al capdavant de la institució.

Ha passat un any des que Elvira Dyangani Ose prengués les regnes del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba) i després d’acabar amb els compromisos adquirits per l’anterior director Ferran Barenblit, ja està a punt per presentar la seva versió del MACBA. Amb una excitació i una emoció no habituals en actes d’aquest tipus, Dyangani ha inaugurat el primer muntatge de la col·lecció amb moltes de les adquisicions que el 2022 han estat especialment nombroses, ha anunciat les 8 exposicions que vertebraran la temporada que ve i algunes de les iniciatives pensades per estrènyer llaços amb el barri i la ciutadania. En el seu balanç del primer any com a directora, com era previsible, s’ha centrat en els èxits com l’augment dels visitants amb la complicitat de la recobrada normalitat sanitària, del pressupost (aquest any 12.831.366 euros, dos milions més que l’any anterior) i de les esmentades adquisicions. També ha esmentat el malestar i les protestes dels veïns del barri, ben decidits a lluitar contra l’ampliació del museu en un espai que havia estat qualificat de zona verda. Quan fa un mes els veïns van irrompre a la trobada sobre Museus i Sostenibilitat al crit de A baix especuladors i No a l’ampliació del Macba”, Dyangani va assegurar que no es tracta d’un projecte agressiu amb l’entorn, sinó que convertirà el museu en “un lloc on habitar, perllongant la plaça en l’atri al qual es podrà accedir gratuïtament. “No es pot arrabassar al barri gairebé mil metres quadrats de superfície pública”, asseguren els portaveus de la plataforma contra l’ampliació. No obstant, Dyangani garanteix que el museu no vol excloure ningú i per demostrar als veïns que les seves bones intencions no es quedaran només en intencions, al febrer posarà en marxa al Convent dels Àngels, el Jardí Ambulant, un espai per a projectes comunitaris, que comptarà amb la direcció de Recetas Urbanas, la plataforma creada per l’arquitecte Santiago Cirugeda, per curar la bretxa entre arquitectura, urbanisme i ciutadania.

Vista de l’exposició. © Miquel Coll

La col·lecció segons Dyangani

Acostumats a les grans sales diàfanes de l’edifici de Meier, l’entrada laberíntica i els passadissos estrets de les primeres sales del nou muntatge de la col·lecció, el primer signat per Dyangani amb Antònia Maria Perelló i Claudia Segura, deixen força descol·locats, sobretot les meravelloses peces de Gina Jiménez i les capses de colors d’Ignasi Aballí, confinades a una petita sala de planta infeliç. Preludi. Intenció poètica trenca amb el relat cronològic i temàtic per posar les obres al centre del discurs i permetre que parlin per si mateixes. “Més enllà dels discursos curatorials i museogràfics, reduïts a una sort d’afàsia, són elles mateixes les que articulen la seva legitimitat” assegura la directora. “Seria possible proposar la desarticulació de la dramatúrgia del museu, això que ens diu com moure’ns en uns espais, com observar les experiències artístiques que ens ofereixen i com aprehendre el coneixement que se’n desprèn?”, es pregunta Dyangani, que ha seleccionat 127 obres, moltes noves adquisicions de la Fundació Macba que aquest any ha comprat 40 peces, i 88 llibres d’artistes. Decolonial, transversal, intergeneracional i amb una presència massiva d’obres de dones, així és aquest primer muntatge de la col·lecció que durarà fins a finals de 2024 (!). Per això cada sis mesos se substituiran algunes de les obres exposades, “transformant la narració inicial i configurant una exposició viva i dinàmica”, diu la directora. També hi ha peces que demanen la interacció dels visitants com Updated de Pep Durán que es pot transitar i trepitjar en una metàfora de la necessitat que el públic intervingui en el discurs artístic i obres en procés, com el mur que Luz Broto construirà des de l’atri fins a la segona planta. Més enllà del que s’ha dit, la veritable novetat és que per primera vegada, gràcies als ajuts postcovid de l’Ajuntament, la col·lecció del museu obre les portes als joves artistes catalans (entre altres, Núria Güell, Mar Arza, Fito Conesa, Teresa Estapé, Mireia Sallarés, Tere Recarens, Joan Morey i Pedro Torres), saldant així parcialment un vell deute amb la creació local.

La temporada 2023

Per a la seva primera temporada expositiva Dyangani proposa sis projectes monogràfics dedicats a la marroquina establerta a Berlín Bouchra Khalili, la brasilera Laura Lima, la novaiorquesa Nancy Holt, l’algeriana Lydia Ourahmane i l’artista barceloní establert a Rio de Janeiro Daniel Steegmann Mangrané, a més d’un projecte cinematogràfic conjunt de Denise Ferreira da Silva i Arjuna Neuman. Completen el programa una mostra de petit format sobre la revista Visual, comissariada pel crític d’art Juan Bufill i el resultat de Creació col·lectiva, un projecte de recerca i exposició a llarg termini, en el qual Dyangani compta amb la col·laboració de María Berríos, nova responsable de recerca i conservació del MACBA. Les pràctiques decolonials també centraran la nova edició del PEI, l’elitista Programa d’Estudis Independents, que entre crítiques i polèmiques en 16 anys ha involucrat uns escassos 250 estudiants. Més inclusiva, sens dubte, la recuperació com a projecte resident d’OVNI, l’arxiu de vídeo no identificat fundat per l’artista Toni Serra, que va ser fet fora del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) el 2021 juntament amb altres col·lectius vinculats al centre des de la seva obertura el 1994.

Roberta Bosco
Periodista d'origen italià especialitzada en art contemporani i cultura digital, comissària d'exposicions i docent. https://arteedadsilicio.com

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close