Arts visuals / Exposicions

Caminar de mar a mar

Actualment caminem, caminem per plaer. Esperem frisant el cap de setmana per poder escapolir-nos a un pam de natura que ens quedi relativament a prop i caminar. Quan estem emboirats, caminar ens desvetlla, ens aguditza. Tanmateix, fins que els romàntics del segle XIX no van dotar-lo de prestigi, el viatge a peu havia estat sinònim de pobresa i necessitat. Avançar caminant vol dir fer evident la fragilitat humana i exposar-se a les inclemències del temps o als atzucacs del camí, per exemple. Abans que Friedrich pintés el seu caminant d’esquena, observant la boira, els qui es movien caminant ho feien perquè no tenien cap altre mitjà i eren dues tipologies de persones qui, bàsicament, practicaven aquesta mobilitat: els exploradors i els peregrins. Aventura i misticisme.

De mar a mar. Pelegrinatge i postmodernitat
Comissària: Elisabeth Pertegàs
Museu Etnològic i de Cultures del Món de Barcelona
fins al 23 de febrer de 2020

A partir del segle XIX, doncs, es redescobreixen les virtuts de caminar i s’entén el que els peregrins ja sabien, caminar és un mètode de transformació interior. Anar a peu durant molt de temps suposa imposar-se a un mateix la pròpia companyia. Cosa ben estranya en els dies en què vivim i en un món com el nostre on constantment parlem cap enfora i on trobar espais per parlar-nos cap endins no és habitual. Potser és aquesta la raó per la qual rutes com el camí de Sant Jaume segueixin vigents i cada any centenars de milers de persones emprenen el trajecte cap a Santiago de Compostela. De vegades sense cap motivació religiosa, simplement com a fórmula per al retrobament interior. No en va, com afirma el filòsof francès Frédéric Gros, quan es camina molta estona, el cos adopta un cert automatisme i el pensament queda alliberat.

Paisatge de vinyes. Font: ARUIZHU

El viatge a peu transforma com es transforma el paisatge pel qual es transita i l’acte de caminar és la màxima expressió d’una vida en llibertat tal com escriví Henry David Thoreau, fa més d’un segle.
De camí, caminar i llibertat en sap prou l’antropòloga barcelonina Elisabeth Pertegàs qui durant dos mesos llargs de l’any 2017 va recórrer els més de 1.200 quilòmetres que separen el Port de la Selva i Finisterre seguint el camí de Sant Jaume. O dit d’altra forma, va connectar amb les seves passes el mar Mediterrani i l’oceà Atlàntic. Un viatge vivencial per una de les rutes de pelegrinatge més importants del món, per explorar les vinculacions entre viatge i llibertat tot trepitjant el canviant paisatge de la península Ibèrica. Una forma d’introspecció i d’endreçar el pensament fent camí per dins i per fora.

Motxilles de caminants del camí de Sant Jaume. Font: Miguel Ángel Pérez

De tot plegat n’ha resultat De mar a mar. Pelegrinatge i postmodernitat, una mostra temporal que a partir del 24 d’octubre i fins al 23 de febrer del 2020 es podrà visitar a la vitrina del Museu Etnològic i de Cultures del Món, a la seu del carrer Montcada de Barcelona. Una exposició que es pregunta perquè encara avui són tan necessàries vies com el camí de Sant Jaume i perquè tanta gent segueix fent-lo triant la forma més humil de totes per desplaçar-se, caminar. De fet, l’exposició no ve de nou al Museu Etnològic, ja que durant tot el trajecte, Pertegàs, va anar narrant-lo a través del blog La mirada del viatger, també vinculat al museu. Entre les moltes entrades d’aquest quadern de viatge virtual s’hi descriuen les sensacions i emocions que ara el visitant podrà copsar a l’exposició.
En definitiva, De mar a mar. Pelegrinatge i postmodernitat és el final d’un viatge a peu, el de l’Elisabeth, que alhora pot esdevenir l’impuls per moltes altres caminades.

Àlex Rebollo Sánchez
És historiador, museòleg i té un postgrau en gestió de patrimoni immaterial. Ha treballat en museus com el Museu de la Vida Rural o en la posada en marxa del Museu Casteller de Catalunya. També en institucions culturals com la Biblioteca de Catalunya.
Actualment treballa com a autònom en la creació i gestió cultural i patrimonial. A més, forma part del col·lectiu Factoria Bram.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close