Arts visuals

Can Manyé o com ensorrar un equipament cultural

Cultura i política, malauradament un binomi que sovint no es relaciona bé. Etimològicament, la paraula ‘cultura’ ve de «cultivar» i la paraula política del grec ‘polis’ i fa referència a l’administració dels afers de la ciutat. En un món ideal es podria fer un vincle per unir els dos conceptes proposant la utopia que la cultura cultiva els esperits i la política els administra per al bé del ciutadà.

Però en el nostre món canviant res és el que sembla i la distorsió cap a la superficialitat ha anat ocupant tots els terrenys del nostre entorn. Ja no interessa tant poder fer que els ciutadans puguin «cultivar» els seus esperits i es treballi per gestionar aquest aprofundiment dels coneixements, ara només interessa gestionar un dia a dia que permeti al governant mantenir-se en el poder.

Si aquest ciutadà no té angles de visió diferents que li facin qüestionar el relat que li arriba, si no pot aprofundir en les reflexions del desenvolupament de les qüestions que l’afecten, si s’acontenta amb el «pa i circ» esdevé un governat molt còmode que facilita molt la feina al governant.

Un recorregut per als equipaments del nostre país, ens posa davant una evidència ferotge sobre aquesta actitud de mantenir a la gent en la màxima superficialitat possible. No parlem només de la migradesa econòmica, prou greu, que arrela amb força en tot el circuit cultural, sinó també de la manca d’interès absoluta dels nostres responsables polítics per tot allò que s’acosta a una cultura reflexiva, la qual segurament no esdevindrà massiva, però que resulta vital per plantar petites llavors que ens facin créixer com a individus i com a societat.

Can Manyé

Aquest desinterès per una cultura que ens faci avançar és sense dubte un dels problemes que afecta molts dels equipaments de les nostres ciutats. Això fa que només aquells centres, museus o entitats que compten amb una persona ( dues com a molt) que s’impliquen per treballar fins allà on sigui necessari per tirar endavant les propostes d’interès, siguin el que destaquin en un panorama que destaca per una grisor i un desencís força generalitzat.

La crisi actual que s’ha fet pública sobre el futur de Can Manyé n’és un clar exemple. Un centre amb un pressupost minvat, amb un equip mínim i que malgrat això ha fet propostes interessants per complir els seus objectius de «desenvolupar programes de recerca, producció i exhibició de projectes artístics contemporanis duts a terme per creadors professionals», acollint a artistes reconeguts i altres d’emergents, un equipament que ha establert vincles amb les escoles, ha creat espais de poesia, s’ha vinculat amb altres espais i centres del territori, ha desenvolupat vincles amb la història del municipi, en resum ha creat des de l’any 2009 una línia de treball que ha merescut un reconeixement en el conjunt del món cultural.

Malauradament, aquest centre es veu ara amenaçat per una proposta d’eliminació d’un responsable potent que pugui ser garantia que el projecte tirar endavant. Però tot això no té cap valor per als responsables polítics que han posat en marxa tot un procés burocràtic sense cap requisit que fes possible assegurar una especialització que garantís una continuïtat en la trajectòria de l’equipament. La manca de sensibilitat cap a la feina feta és destacable, el desinterès cultural de l’administració fa mal, però el pitjor es veurà com una vegada més sembla que només queda que protestar, ja que la maquinària administrativa s’ha posat en marxa i no hi ha possibilitat d’aturar-la.

Can Manyé

I en aquest punt caldria plantejar-se si el món cultural no s’hauria d’imposar i fer un pas cap al qüestionament d’aquest sistema de funcionament que deixa en mans de responsables polítics i administratius, sense gens d’interès ni cap coneixement cultural, els equipaments de les nostres ciutats. Perquè hi ha dues realitats que s’imposen, la primera és la importància de fer arribar els projectes culturals als diversos racons del nostre país per possibilitar que tothom pugui gaudir d’una cultura amb contingut i l’altra és la necessitat de fugir d’aquesta burocratització ingent i paralitzadora que va guanyant terreny en els diferents àmbits culturals.

Per avançar s’ha d’evolucionar i estem en un moment que tenalla qualsevol possible pas endavant. La burocratització s’està menjant les iniciatives i propostes culturals i caldria superar aquest moment de concursos sense objectius o fets a mida, de pressupostos retallats, d’equips minoritzats… i d’ofegament de les propostes, i encara pitjor, de tots aquells professionals que les volen tirar endavant.

Una ciutadania que es pugui engrescar en les propostes culturals necessita tot el contrari, gent especialitzada, entusiasta que pugui tirar endavant les accions amb agilitat i sense entrebancs que no depengui únicament d’una administració que la ignora i que la vol emmudir. És evident que cal un control, que els concursos són necessaris per donar oportunitats a tothom, però quan tots aquests passos serveixen d’escut per treure el protagonisme a la cultura i el donen als qui busquen altres objectius perden tot el sentit.

El cas de Can Manyé és un exemple flagrant d’allò que no hauria de ser.

Fina Duran
Llicenciada en Història de l’Art a l'Universitat Autònoma de Barcelona. Membre de l’ Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA) i de l’Associació Internacional de Crítics d’Art(AICA)
Tècnica especialista en Patrimoni i Arts Plàstiques de la Generalitat de Catalunya.

Coordinadora general d’exposicions a Arts Santa Mònica fins 2017, comissariat d’exposicions, coordinadora centres d’art territorials (2005-2008) col.laboradora revistes d’art, autora de llibres d’art infantils.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close