Arts visuals / Exposicions

“El camí no és l’itinerari”. Le Cabanon de Pere Bellès

Una instal·lació que transita entre l’escultura i l’arquitectura és la darrera proposta que Pere Bellès presenta a les Bernardes de Salt. Davant el repte llençat pel director d’aquest centre de cultura contemporània, Robert Fàbregas, per repensar, des d’avui, el concepte de cabana, Bellès ha construït el seu particular recés del món.

Pere Bellès. «La cabana» (fins al 30 de desembre)
Les Bernardes, espai de cultura contemporània
Salt (Girona)

“Estic tan satisfet de la meva cabana que segurament decideixi morir aquí”, diuen que va dir Le Corbusier a l’amic fotògraf Brassai quan, l’estiu de 1952, va acabar la construcció del seu habitacle de fusta a Roquebrune-Cap-Martin, a la Costa Blava, com un regal d’aniversari a l’esposa. El resultat va ser un cub de 3,66 x 3,66 m. (i 2,26 d’alçada) amb els objectes mínims disposats estratègicament i amb intencionada modèstia per complir les funcions de dormitori i estudi, amb un petit rentamans, un vàter i una mampara per on s’hi accedia. Punt d’arribada de la seva recerca de simplicitat i modularitat a l’espai, Le Cabanon de Le Corbusier enllaça alhora amb l’arquetipus universal de la cabana.

Pere Bellès. La cabana. Les Bernardes.

Però Le Cabanon no és l´única cabana moderna que ha fet fortuna. La història ha projectat altres espais de recés del món com la caseta de fusta propietat de Heidegger a Todtnauberg, prop de Friburg, a la Selva Negra; el refugi que Wittgenstein va habitar a Skjolden, al mar de Noruega; i per descomptat, la caseta que Thoreau es va construir prop del llac Walden, a Concord, a l’estat de Massachusetts, un lloc on “viure deliberadament”. Manllevant el concepte utilitzat per Adam Sharr en el seu assaig sobre Heidegger, són “cabanes per pensar” o habitacles imbuïts d’una sobrietat i una soledat que tenen a veure amb allò que requereix l’exercici del pensament o la creació intel·lectual: el silenci. Són, per tant, espais acotats pel seu ús i en aquest sentit, no es troben tan lluny de les precioses cabanes de pedra seca que uneixen generacions d’avis i besavis –qui sap si fins al neolític– i que han complert la funció bàsica i uterina per a la qual van ser pensades: l’aixopluc i la protecció, i amb ells, un cert aïllament.

Pere Bellès no vincula la seva cabana particular a la funcionalitat, sinó a l’exploració formal i a la indagació d’un volum a l’espai. El seu és un treball artístic emmarcat dins del cicle dedicat a la natura com a refugi programat aquesta tardor a Les Bernardes de Salt. La seva és una de les tres mostres vinculades a aquesta temàtica que s’hi poden veure: la natura nua i daurada de les excel·lents fotografies de Jordi Ortiz, els elements bellament recuperats de la natura de la Mònica Campdepadrós i l’homenatge corbusià de Pere Bellès, un treball que ha partit d’un diàleg amb el director del centre i amb altres persones convidades a unes converses a porta tancada a l’entorn de la idea de cabana.

Pere Bellès. La cabana. Les Bernardes. ® Martí Artalejo.

“Un camí no és un itinerari”, assegurava Pere Bellès mentre explicava el procés que ha seguit per arribar a construir l’espai indispensable associat a la noció de cabana. Si bé reprodueix les mides de Le Cabanon de Le Corbusier i la seva disposició cúbica, la seva realització s’ha convertit en un procés personal. Bellès hi aboca el cromatisme i el minimalisme que caracteritza el seu treball, obrint les parets de la cabana cap enfora a través d’un sistema de làmines encaixades al mil·límetre durant setmanes pel mateix artista. Unes làmines amb un vers i un revers de diferent color creant un acusat cinetisme: a mesura que envoltes el seu exterior cúbic, el seu color va mutant creant un potent efecte de joc de llum. “Aquest verd és el primer color amb què vaig pintar un armari d’adolescència on guardava les meves coses; el groc és el color que m’equilibra, el lila clar és un bon color per acomiadar-te de la vida…”, explica Bellès, compartint una privacitat cromàtica que només la professionalitat de l’artista ha sabut convertir en un brillant exercici de colorisme arquitectònic. “Tot i que algú l’ha interpretat com una peça arquitectònica, per a mi no ho és: és l’espai on jo estaria bé per retirar-me. Al capdavall, Le Corbusier només és una referència; l’arquitecte va marcar un camí que jo he transitat a la meva manera. Perquè el camí no és l’itinerari.”

Pere Bellès. La cabana. Les Bernardes. ® Martí Artalejo.

Bellès ha deixat buit el seu refugi perquè hi entris i el transitis. Dins, únicament hi ha situat dos elements: una làmpada i una cadira per meditar o descansar. Han estat dissenyades i executades també per ell amb un llenguatge visual ja propi que ha refermat i depurat durant anys. I a fora, en dues peanyes, els objectes personals que s’emportaria a una cabana. En aquest cas, llibres, roba per caminar i un wifi per seguir connectat al món. I és que, més enllà de la seva eficàcia visual, impecable i d’una gran elegància, la proposta de l’artista a Les Bernardes convida a pensar sobre la nostra relació amb el món i la necessitat de protegir-nos de les seves urgències i requeriments. No deixeu d’anar-hi, hi és fins a finals d’any. Entreu a la cabana, ni que sigui per preguntar-vos quin seria el vostre resguard particular, el lloc on viuríeu deliberadament.

Cristina Masanés Casaponsa
Formada en filosofia a la Universitat de Barcelona i en estudis de gènere a la Universitat de València, escriu per a diferents institucions culturals i ha estat curadora de projectes expositius per a diversos museus. Col·labora amb articles d’opinió, art, divulgació històrica i territori a Sàpiens, Descobrir, Revista de Girona, Alberes i Mirador de les Arts. És autora de llibres d’assaig biogràfic.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close