Arts visuals / Llibres

El llibre d’artista: una contínua experimentació

Encara ara, a través de molts mitjans de comunicació, d’algunes galeries i de certes editorials, s’anomena “llibre d’artista” a un llibre luxós, generalment voluminós, de preu força elevat, d’edició limitada (per a col·leccionistes, diuen), que promociona i a la vegada s’aprofita de la marca d’un artista reconegut en el mercat internacional, un artista al qual hom li dona llibertat per a que faci una obra creativa que està entre el llibre-objecte il·lustrat i el llibre de regal.  Però la història del “llibre d’artista” és molt més variada, interessant i estimulant que aquesta opció comercialitzada i més o menys estandarditzada.

Marià Chancho ja fa anys que es dedica a cercar, perseguir, recollir i col·leccionar tots aquests altres llibres que s’interroguen sobre el mateix concepte de llibre, sobre cadascuna de les seves característiques i/o particularitats. Son llibres que sorgeixen a partir de les experimentacions, dels treballs i dels plantejaments dels anomenats artistes conceptuals, uns artistes que tenen sempre en compte la lliçó d’Un coup de dés jamais n’abolira le hasard, de Stéphane Mallarmé,

Diversos tipus de llibres i frases sobre el concepte de llibre.

Al Centre d’Art Tecla Sala de L’Hospitalet de Llobregat s’ha pogut veure recentment una esplèndida selecció d’aquesta excel·lent col·lecció; una tria que, de manera intel·ligent, laboriosa i molt ben documentada, ha dut a terme la comissària Antònia Vilà. L’exposició ocupava les nou sales de la primera planta d’aquest centre d’art que disposa d’un espai envejable i era, per tant, una mostra de grans dimensions.

Malgrat l’enorme heterogeneïtat, el nexe comú a tots els autors seleccionats és el fet que han triat el llibre com a concepte i com a camp d’experimentació, un lloc per assajar amb les seves idees i les seves inquietuds. Agrupar-los alhora d’exposar no és gens fàcil. Tal com s’indicava a la presentació, en aquesta ocasió s’ha optat per les “afinitats poètiques dels artistes, de manera que l’abstracció, la poesia, l’art conceptual, el land art i l’art pop enllacen amb la poesia sonora i la poesia visual”.

Llibres de Sol LeWitt de diferents formats i continguts.

L’exposició començava amb un paràgraf de Sol LeWitt i una publicació en una petita vitrina, el seu primer llibre editat, acompanyada d’un cartell. Sol LeWitt va jugar un paper central en el debat contemporani internacional dels anys seixanta i setanta del segle XX. Les seves Sentències sobre l’art conceptual van ser publicades a Art Language l’any 1969, i són un dels documents que va tenir més repercussió tan entre els artistes de la seva generació com entre els de les dècades posteriors.

La col·lecció de Marià Chancho compte amb altres obres del mateix artista a més de treballs de, per exemple, On Kawara, Hanne Darboven, Dieter Rot, Herman de Vries, Maurizio Nannucci, A.R. Penk, James Lee Byars i un llarg etcètera.

Diverses tipologies de llibres de Mario Merz, Robert Barry, Fred Sandback, Carl Andre i Giovanni Anselmo.

I am still alive (1978), d’On Kawara, per exemple, és un llibre d’artista que documenta els 400 telegrames on l’autor recordava als seus amics i coneguts que “encara estic viu”; un recull de telegrames que van ser enviats des del desembre del 1969 fins al 31 de desembre del 1977.  Sessanta verdi naturali. Da un’indagine/identificazione del colore in natura effettuata nel periodo luglio 1973 – ottobre 1974 (1977), de Maurizio Nannucci, és un llibre imprès i enquadernat en acordió que conté una classificació de 70 mostres de verds de la natura captats fotogràficament. I 16 dm2 (1979), d’Herman de Vries, sembla un herbari particular dividit en 16 parts. A l’anvers de les pàgines es reprodueixen 473 plantes i herbes fotocopiades.

El discurs i la interrogació sobre el temps és compartit per diverses publicacions i enregistraments sonors de l’art conceptual. On Kawara, Stanley Brouwn, Douglas Huebler, Marcel Broodthaers, Kristján Guðmundsson i Isidoro Valcárcel Medina, amb les seves produccions visuals, textuals i sonores, han especulat sobre el temps, el llenguatge i la durada.  La transcripció del temps és també el tema central en l’obra d’Opalka; la idea principal dels seus projectes és, precisament, materialitzar i fer visible el pas del temps.

Llibres sobre la temàtica del color de diversos autors sota una cita de Bruno Munari.

El grup ZAJ, fundat l’any 1964 i format per Ramón Barce, Juan Hidalgo i Walter Marchetti, va rebre una important influència del neodadaisme i del zen, així com del pensament del compositor estatunidenc John Cage.  Els llibres de ZAJ contenen textos, esquemes, repeticions de paraules, la seva versió de l’art postal així com referències a l’activitat performativa.

La caída del avión en el terreno baldío (1967)  o The book of i’s (1969 i 1976), de José Luis Castillejo, són obres purament experimentals. Representen un punt culminant en l’art conceptual espanyol. A The book of i’s, Castillejo va convertir la “i” minúscula en una fita on el signe i l’espai són els únics elements de llenguatge que utilitza.

A la col·lecció també es poden veure diversos treballs d’Eugen Gomringer, Hansjörg Mayer, Heinz Gappmayr, Jiří Valoch, Ludwig Gosewitz, Reinhard Döhl, Günther C. Kirchberger, Emmett Williams, Diter Rot o Herman de Vries.

Llibre visual d’Eugen Gomringer on es pot veure com les lletres van conformant el seu propi rostre a la pantalla.

Hansjörg Mayer, poeta concret, editor, tipògraf i impressor, va fundar el 1956 la revista Futura, una publicació composta amb els tipus del mateix nom, “dedicada a la literatura experimental, la gràfica i la tipografia”. Ha estat considerada una revista emblemàtica dels poetes concrets Mathias Goeritz, Max Bense, Reinhard Döhl, Ian Hamilton Finlay, Claus Bremer, Edward Lucie Smith, però també ha aplegat diversos membres de Fluxus.  La característica principal de Futura és que té la forma d’un gran full plegat, imprès només per un costat, que es pot desplegar fins assolir l’aspecte d’un pòster. 

Cal destacar també els diversos llibres d’experimentació amb el color de Nannucci, Spalletti, Lee Byars i Bruno Munari, el gran dissenyador, artista i teòric italià que ens recordava que els seus llibres “comuniquen qualsevol cosa a través de la naturalesa del paper, el gruix, la textura, la transparència, el format de la pàgina, el color del paper, la suavitat o la duresa, la llum o l’opacitat, l’enquadernació o el plegatge”.

Repassant els treballs recollits en aquesta gran col·lecció ens adonem que aquests són “llibres” que especulen amb el contingut i/o amb el continent, amb el text i/o amb la imatge, amb la paraula, amb el concepte. Són publicacions que replantegen de dalt a baix cadascun dels elements que poden constituir un llibre: el suport, el material, l’enquadernació, el plegat, el format, la impressió, la tipografia, el cos i la forma de la lletra, les imatges, les fotografies, el color, la distribució dels espais, la pàgina, la lectura, el so, etcètera.

Aleshores, ens adonem també, que es tracta d’una col·lecció esplèndida, interessant, complexa, suggeridora, que demana curiositat, temps i paciència, que ens obre tota mena de nous horitzons, que ens captiva i, alhora, ens fa pensar.  Esperem que es pugui tornar a veure ben aviat en un espai públic. Veure-la i conèixer-la és indispensable per a tots els qui els interessi el llibre des de “tots” els punts de vista possibles i a través de tota mena de mirades.

Abel Figueres
Llicenciat en Belles Arts (especialitats en escultura i gravat). Ha estat catedràtic d’Ensenyament Secundari i professor del Batxillerat d’Arts Plàstiques, Imatge i Disseny des de 1977 fins al 2016. S'ha dedicat a l'ensenyament de l’art, del dibuix i/o del disseny en diversos llocs i a diferents nivells. Interessat per les relacions entre la teoria, la pràctica, l'educació i la crítica de l'art i del disseny, ha publicat nombrosos articles i textos a diaris, revistes i catàlegs.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close