Exposicions

Els ecosistemes hipertecnològics de teamLab

Provocar tempestes, matar llangardaixos, crear animals amb colors únics, accelerar la floració d’una planta… Els visitants canvien contínuament el flux del que passa a les instal·lacions artístiques del col·lectiu japonès teamLab, que ara per primer cop es poden veure a Barcelona amb dues obres fetes expressament per a CaixaForum per a l’exposició teamLab. Art, tecnologia, natura. Aquesta és una mostra que en els set mesos en què estarà oberta mai serà igual, ni un segon, el flux de possibilitats és infinit. Un joc addictiu però de gran bellesa i que ofereix una atmosfera de calma que contrasta amb els convulsos temps que vivim.

teamLab. Art, tecnologia, natura
Comissariat: teamLab
CaixaForum Barcelona
Fins al 9 de gener del 2022

En un moment que les experiències dites immersives aplicades a l’art i a l’arquitectura estan d’actualitat a Barcelona amb, per exemple, la bona acollida de les exposicions que es presenten al centre d’arts digitals Ideal, o amb el nou producte que s’ha afegit a la visita de la Casa Batlló, arriba a CaixaForum l’exposició de teamLab, grup interdisciplinari que des del 2001 crea instal·lacions artístiques digitals arreu del món. Al llarg de les darreres dues dècades, teamLab ha esdevingut tota una referència internacional de l’art digital, amb obres que es mouen en la confluència entre l’art, la tecnologia, el disseny i el món natural. Tenen un museu monogràfic a Tòquio però aquí l’autoria de tots aquests atraients muntatges es dilueix en un equip que compta amb 600 persones, format per artistes, programadors, enginyers, animadors, matemàtics i arquitectes. L’exposició de Barcelona, concebuda totalment durant la pandèmia, s’ha organitzat a distància i es controla en remot des de Tòquio, des d’on se supervisa tot el procés i des d’on, si cal, s’arreglaran les incidències que es produeixin. Una prova més del món hiperconnectat en el què vivim.

Exposició teamLab. Art, tecnologia, natura. © Fundació ”la Caixa”.

Des dels seus inicis, en la filosofia del col·lectiu ja hi ha implícita la idea d’un “món sense fronteres”, aplicat sobretot a la noció de no separació entre l’ésser humà, els animals i la natura. L’art és el llenguatge per a crear mons que funcionen com a ecosistemes naturals, en una contínua interrelació entre tots els elements que formen part de la instal·lació, incloent el propi visitant. Les obres de teamLab es conceben com a metàfores dels sistemes connectats que ens envolten, deixant al descobert tant els mecanismes de col·laboració com els de destrucció. Takashi Kudo, director de comunicació del col·lectiu, explica un exemple que posa de manifest aquests mecanismes. En una de les exposicions del grup a Nova York, en un moment determinat, hi havia tanta gent a les sales que les pantalles van quedar pràcticament apagades i semblava que no funcionaven. La “massificació” de la sala d’exposicions va bloquejar el sistema, en un símil fantàstic del que succeeix en tants àmbits de la vida i la societat contemporànies.

L’exposició teamLab. Art, tecnologia, natura. CaixaForum Barcelona. © Fundació ”la Caixa”.

La interactivitat és la qualitat principal de l’art digital de teamLab. Només amb la presència i el caminar del visitant per l’espai, l’obra s’activa amb més o menys intensitat però si a sobre s’interactua amb intenció amb d’altres accions, la història visual de les obres guanya en complexitat. L’exposició de CaixaForum inclou dues instal·lacions a gran escala, amb pantalles que ocupen tot l’espai, amb 60 projectors i 50 altaveus que emeten una música tranquil·la.

La instal·lació que es troba primerament el visitant és Born From the Darkness a Loving, and Beautiful World, que és de fet un gran paisatge, en el què a partir de la foscor es van despertant diverses situacions meteorològiques i geològiques i van apareixent flors, ocells… Una manera d’activar l’obra és acostar la mà a les grafies d’origen xinès que literalment plouen des de dalt de la pantalla. Cada grafia correspon a un concepte -flor, aigua, vent, ocell…- que literalment esclaten davant dels nostres ulls. Els diversos elements interactuen entre ells com ho farien a la natura: el vent arrossega les flors, la tempesta acaba amb un arc de Sant Martí…

Graffiti Nature: Lost, Immersed and Reborn, teamLab , 2021, CaixaForum Barcelona © teamLab, courtesy Pace Gallery.

En canvi, la segona instal·lació, Graffiti nature: Lost Immersed and Reborn, totalment immersiva, evoca un ecosistema natural en el qual vegetals i animals conviuen però també es devoren entre ells. Tot plegat imita els hàbitats de la Terra, en els quals qualsevol desequilibri, afecta a tots els éssers que l’habiten. En aquest cas, la més o menys presència de persones a la sala provoca transformacions importants -com va passar el dia de la sobresaturació a Nova York- però l’espectador pot decidir anar “matant” animalons mentre camina o sense voler. Una altra manera activa d’intervenir a l’exposició és dibuixar animals -en una plantilla concreta disponible a una sala annexa- que, un cop escanejats, entren literalment a l’ecosistema i interactuen amb tot el que hi ha.

L’art digital de teamLab es mou per territoris diversos que evoquen tant un gènere clàssic de la pintura, com el paisatge, com els escenaris dels videojocs. L’experiència de la visita, amb el curt preludi del passadís fosc que condueix a la primera instal·lació, fa pensar en l’emoció que van sentir els espectadors que van assistir a les primeres sessions de cinema de la història. Al·ludeix a la innocència dels infants, a aquella primera mirada sense prejudicis, i a la necessitat de tothom de jugar. Al contrari de les experiències digitals que reprodueixen obres d’art, que massa cops banalitzen els continguts amb simples reproduccions, els teamLab produeixen obres originals, com ho fa per exemple la també artista japonesa Yayoi Kusama, on allò digital és una eina més, com l’oli, la fusta, el pinzell, la càmera fotogràfica o el paper, per aconseguir provocar emocions.

Periodista i crítica especialitzada en arts visuals. Durant gairebé tres dècades, va ser redactora de la secció Cultura del diari Avui i després d’El Punt Avui. Actualment és col.laboradora freelance de temes artístics i musicals en mitjans com El Mirador de les Arts, Catorze i El Temps de les Arts. També realitza feines d’storyteller i redactora per a institucions museístiques com el Museu Picasso i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, entre d’altres. Membre de l’Associació Catalana de Crítics d’Art, ha guanyat els premis GAC i ACCA a la crítica d’art.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close