Arts visuals / Exposicions

Els encerts del present entranyen els problemes del futur

Eduard Escoffet presenta la seva primera exposició individual a Barcelona a Chiquita Room i The Green Parrot.

Eduard Escoffet. Creixement i decreixement de Howard Roark
Chiquita Room (Villarroel, 25)
The Green Parrot (Vilamarí, 57)
Fins a l’11 de març de 2023

Eduard Escoffet (by Alessio Campo)
Exposició “Creixement i decreixement de Howard Roark” de l’artista Eduard Escoffett a Chiquita Room

Poeta, performer i artista sonor i visual, Eduard Escoffet (Barcelona, 1976) és tan present a la vida cultural de Barcelona, que resulta estrany constatar que la que acaba d’inaugurar és la primera exposició individual a la seva ciutat. Es tracta de Creixement i decreixement de Howard Roark i ocupa dos espais expositius, Chiquita Room i The Green Parrot, que han destacat (especialment el primer) pels seus projectes heterodoxos i arriscats. En aquest cas presenten els resultats d’una investigació sobre l’arquitectura racionalista i el creixement desbocat que condueix el nostre món a un col·lapse ràpid, duta a terme per Escoffet en els darrers dos anys, que es plasma en tres instal·lacions: una a Chiquita Room, Faula i tres a The Green Parrot, Esdeveniments. “L’ordre del present és el desordre del futur” la frase de Saint-Just (1767-1794), que el poeta i artista escocès Ian Hamilton Finlay va tallar en un bloc de pedra, serveix com a fil conductor de l’abordatge més atemporal del tema que Escoffet planteja a Faula. “Aquesta instal·lació està concebuda com una mena de temple o altar per abordar els mites del creixement infinit enfront de la realitat de la vida humana. Entre els dos elements principals, les espatlleres i els prestatges, es crea un espai físic i sonor suspès en el temps en què ressona allò que ens fa humans, així com la necessitat de construir edificis i la disciplina autoimposada que ens tenalla” explica Escoffet que com de costum persegueix estetitzar els objectes quotidians i valorar els elements senzills, així com ho fa a les seves poesies.

“En efecte tant les espatlleres, una de les moltes referències a la disciplina del gimnàs i l’autosuperació com els prestatges es poden entendre com una pauta per a l’escriptura. Sobre aquests dos elements quotidians i sense cap intervenció s’escriu tota la instal·lació a partir d’objectes trobats o comprats en ferreteries i merceries” continua l’artista. En aquest discurs d’al·lusions i detalls és especialment suggeridor el perfil urbà creat per l’ombra de contenidors de vidre amb aigua, acompanyat de la frase “Sobreviure al diluvi per sobreviure a la sequera”, una referència al capítol bíblic de la torre de Babel que van voler construir els set descendents de Noè sobreviscuts al diluvi. “Els excessos dels desigs humans no és un fet de la modernitat, ens acompanya des de sempre” assegura Escoffet.

Exposició “Creixement i decreixement de Howard Roark” de l’artista Eduard Escoffett a Chiquita Room

Per altra banda, les cadenes i les cintes mètriques conformen un perfil urbà construït sobre l’esforç humà per assolir sempre noves conquistes, que en molts casos es revelen negatives per a la mateixa supervivència de l’ésser humà i del planeta. La instal·lació es completa amb una banda sonora que s’activa a través de tres cintes sense fi, un dels recursos recurrents en aquesta exposició, que permet que el so no s’aturi mai i alhora remet a la idea de cercle i continuïtat que plana en tot el projecte, per oposició a la recta i la columna. Junt amb la veu d’Escoffet que declama breus versos, les cintes reprodueixen diversos acúfens com a petites interferències que representen les presències latents a la vida.

Les instal·lacions que es presenten a The Green Parrot, en canvi, aborden més concretament la figura de Howard Roark, personatge de ficció interpretat per Gary Cooper, protagonista del film The Fountainhead de King Vidor (1949). Basada en la novel·la homònima d’Ayn Rand, la pel·lícula se serveix de la història d’aquest arquitecte ambiciós que vol deixar la seva empremta al món per condemnar el comunisme i lloar l’individualisme i la competitivitat capitalista.

L’artista Eduard Escoffett a Chiquita Room

“Les quatre intervencions a The Green Parrot funcionen per separat però també en conjunt. Aborden els fets històrics que ens han portat fins a l’atzucac actual. Parteixen de la figura de Howard Roark i l’exaltació capitalista de l’individu per acabar convidant l’espectador a un espai més habitable. De fet, el recorregut va d’una idea de ciutat en què la persona ha de mirar cap amunt, en què la veu queda supeditada a una estructura que s’enlaira fins al sostre, i acaba en una instal·lació immersiva d’escala humana, en què la vida és possible i reconfigurable” explica Escoffet. Entremig estan la resistència política al capitalisme salvatge (Our resistance) i la crítica de la cursa per arribar més lluny (Course Navette).

Les dues exposicions es clausuraran l’11 de març, però el 25 de febrer Escoffet presentarà a l’espectacular amfiteatre de dissecció anatòmica de la Reial Acadèmia de Medicina la performance, Utopia i Esclavatge, formada per 25 canals de veu activats per cassets, que tot i ser autònoma, manté nombrosos enllaços amb l’exposició. “Un cop més l’amfiteatre remet al cercle i al panòptic en contrast amb la columna, element que serveix tant per exposar l’obsessió pel creixement i la conquesta del cel com la necessitat de pensar l’arquitectura i els ecosistemes com a conjunts complexos en els quals els elements aïllats no funcionen: una columna necessita sostenir alguna cosa” conclou Escoffet, que acaba de celebrar l’edició en italià de Cuciture, una antologia que recull una selecció dels tres llibres de poemes publicats en català.

Roberta Bosco
Periodista d'origen italià especialitzada en art contemporani i cultura digital, comissària d'exposicions i docent. https://arteedadsilicio.com

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close