Arts visuals / Exposicions

Els Huns del Senyor Rey

Lluny del que pot semblar el títol, els Huns que centren aquest escrit no són pas cap poble del mar, tribu del nord o poble bàrbar. Tampoc, també lluny del que pot semblar, no són cap conjunt d’agents secrets o malvats d’una pel·lícula de sèrie B o de cap sèrie de moda en alguna plataforma.
Els Huns, un total de 221, no són més que el format que el notari Marius Rey (Besiers, 1909 – Perpinyà, 1992) escollí per formar la seva col·lecció d’art contemporani. Un format, anomenat “Un” –22 x 16 cm-, que més tard fou batejat, amb to d’humor i rememorant una tribu, com els huns.

Visitants a la sala de la col·lecció Rey. MJR

Exposats en una de les sales del Museu Jacint Rigau, instal·lat als palaus Mailly i Lazerme, del barri de Sant Mateu, de la capital del Rosselló, les 211 obres de la col·lecció s’exposen en forma de gabinet –així s’indica que els tenia el notari a la seva llar de Canet- formen una constel·lació que uneix els primers museus, les “wunderkammer”, amb l’art del segle XX. Una forma d’exposar llunyana als nostres temps però que a la vegada ens provoca curiositat per saber quines estrelles formen part de la constel·lació i ens animen a saber més sobre l’astre rei de la col·lecció, en aquest cas el notari, senyor Rey.

Col·leccionista, mecenes, escriptor i notari, Marius Rey fou una de les personalitats intel·lectuals més actives de la segona meitat del segle XX a la Catalunya Nord. Una activitat cultural que fou recompensada amb el nomenament com a cavaller de l’Ordre de les Arts i les Lletres de França. 

Des de la seva joventut, Rey, ja mantenia amistat amb artistes com Pierre Fournel, Camille Descossy o François Desnoyer –tots ells nascuts o residents a Occitania-.

Més tard, gràcies a la seva etapa de formació i les constants anades i vingudes de París, el notari contactà amb artistes com Paul Éluard, André Breton, Henri Michaux, Marcelle Chan, Camille Bryen o Auvélie Nemours i els editors Guy Lévis Mano i Imre Pan. Amistats, totes elles ajudaren a configurar el gust de Rey i iniciaren el camí de la seva col·lecció.

Vista de la col·lecció Rey, atenció al cartell de sortida d’emergència.

Assessorat pels seus amics, artistes i editors, Marius Rey amplià la seva col·lecció, no només a la cerca d’una firma o d’una estampa per les parets del seu despatx, amb adquisicions d’artistes de les dues ribes dels Pirineus, amb noms com Miró, Tharrats o Clavé, que tenien una forta presència a la cultura francòfona, aconseguí aplegar una de les col·leccions més singulars i importants del seu temps.   

Lluny de quedar-se en un àmbit privat, la col·lecció ingressà al museu de Perpinyà l’any 1994. On l’any següent ja s’exposava i comptava amb el seu propi catàleg dins la col·lecció edicions del museu. Una acció de generositat que recorda a d’altres que podem trobar a casa nostra, com la donació de la col·lecció del notari Déu per la creació del museu homònim del Vendrell.

Vista de la col·lecció Rey. FP

Tot i esdevenir el nucli més important de la col·lecció d’art modern del museu de Perpinyà, s’ha mantingut la voluntat del donador, sortosament pel museu i pel visitant, de mantenir reunida la col·lecció en un sol espai, com ja dèiem, en format de gabinet. Una presentació que també juga amb la modernitat i les necessitats tècniques de l’espai. Resulta curiós la col·locació, premeditada o no, del cartell, verd, de la sortida d’emergència, extremadament proper a la composició d’una de les parets.

Un conjunt d’obres, una intencionada presentació trencadora però a la vegada extremadament clàssica, una història darrera cada adquisició i un enriquiment del patrimoni artístic de la ciutat que converteixen la col·lecció, el mecenes i els seus artistes en aquesta constel·lació, dins de quatre parets, al voltant del Rey instal·lada al centre de Perpinyà –on per alguns hi havia el centre del món-.

Damià Amorós Albareda
Historiador de l'art i museòleg, format a la Universitat de Barcelona i Universitat de Girona a més de la Real Acadèmia de Bellas Artes de San Fernado. Membre de la junta de l'Associació de Museòlegs de Catalunya i delegat territorial de l'AMC a la demarcació de Tarragona. He escrit a l'Ara, Diari de Tarragona, Nova Conca i la Segarrra, a més faig coses a l’Espluga FM Radio.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close