Arts visuals

Els mons submergits de Rossella Biscotti

Dues històries no coetànies i dues obres escultòriques es connecten respectivament a dos nivells de l’edifici de Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona. El conjunt de la mostra està dividit en dues parts, a la primera planta es pot veure en format multipantalla el procés de la troballa d’un jaciment arqueològic, acompanyat d’una sèrie de ceràmiques —Trees on Land—. Mentre que quan s’accedeix a la planta de dalt, el visitant es teletransporta als sons de la caiguda d’un bloc de marbre de vint tones, que l’autora va submergir en un punt simbòlic del mar Mediterrani. The City i The Journey es poden veure i escoltar a la gran exposició individual de la italiana Rossella Biscotti, qui presenta la seva gran monogràfica “Cable City Dance Cable City Sea”, fins al 25 de febrer de 2024. Una combinació de cinema, so, escultura i performance, unida de forma invisible per un cable reciclat d’una central nuclear de Lituània, A conductor.

Una comunitat neolítica va construir i va habitar de manera ininterrompuda un dels assentaments urbans més antics que es coneixen, durant gairebé dos mil anys (entre el 7500 i el 5700 aC). Çatalhöyük, ubicat a Konya (Turquia), és el jaciment arqueològic que es va excavar al llarg de vint-i-cinc anys (1993-2018). Amb la col·laboració de Ian Hodder, director del Projecte de Recerca de Çatalhöyük i un dels pensadors més destacats de l’escola postprocessual, Biscotti va fer nombroses visites a l’indret, i va analitzar exhaustivament els mètodes d’estudi implementats per part dels professionals i agents locals que hi van estar treballant durant tot aquell temps. L’artista va enregistrar una munió d’hores de metratge que havien de servir per fer una pel·lícula, però el 2016, després d’un fallit cop d’estat a Turquia, els plans es van tòrcer i la logística va canviar. El personal amb perplexitat i cert trasbals va haver d’abandonar les seves funcions i com a conseqüència també el jaciment. Aquesta clausura tan sobtada, però, no va ser pas un impediment per a Biscotti i ha acabat derivant en el resultat final, The City, que ens passeja per les profunditats dins la present exposició comissariada per Joana Hurtado. 

Videoinstal·lació "The City" dins l'exposició "CABLE CITY DANCE CABLE CITY SEA"
Videoinstal·lació “The City” dins l’exposició “Cable City Dance Cable City sea”.
Foto: Eva Carasol

Aquesta darrera peça, ubicada a la planta baixa de la Fabra i Coats, es projecta en forma de videoinstal·lació de diversos canals, on s’intercanvien imatges sobre el passat, la comunitat neolítica trobada sota terra; i sobre el present, l’equip que desenterra i investiga el descobriment albirat. Dos mons molt distanciats per diversos factors obvis i que es complementen amb imatges que documenten el procés burocràtic de catalogació i el cloïment del jaciment. 

Per altra banda, el conjunt escultòric que acompanya aquest moment són les diverses peces de ceràmiques repartides a un costat de l’espai, produïdes amb cendra i argila. Trees on Land vol posar de manifest un dels bacteris vegetals més perillosos del món, la Xylella fastidiosa, que l’any 2013 va infectar unes oliveres del sud de l’Apúlia (Itàlia), provocant uns sis milions i mig d’arbres morts i conseqüentment ocasionant un buit material i emocional. L’any següent, les autoritats van exigir que s’erradiquessin els arbres que havien emmalaltit de manera que es va procedir a la seva cremada. En els darrers anys, Rossella Biscotti va anar recollint les cendres de les oliveres, tot fent una classificació ben personal, i les va barrejar amb argila creant, així, unes grans urnes que porten inscrites les coordenades GPS de la seva localització aproximada.

La videoinstal·lació "The City" va acompanyada de da d’una obra escultòrica 'Trees on Land' dins l'exposició "Cable City Dance Cable City sea".
Foto: Eva Carasol
La videoinstal·lació “The City” va acompanyada d’una obra escultòrica ‘Trees on Land’ dins l’exposició “Cable City Dance Cable City sea”. Foto: Eva Carasol

Si viatgem a la planta superior de l’antiga fàbrica, després d’un trajecte de tres dies navegant entre Itàlia, Malta, Tunísia i Líbia, l’artista ens capbussa de ple en la seva performance particular, la travessa d’un bloc de marbre de Carrara que ella mateixa va fer caure enmig del Mediterrani a través d’un vaixell mercant que tenia la missió d’arrossegar-ho. El filó d’aquesta segona instal·lació, The Journey, és una narració sense imatges amb prop d’una hora de durada que ens fa imaginar, tancant els ulls, el periple de la roca a través de la composició immersiva de sons que volen unir les pedreres de Carrara amb un dels punts de trànsit marins més crític entre Àfrica i Europa, per on passen i moren avui milers de migrants; a més, també es percep la remor dels motors del vaixell, l’onatge i altres sorolls vinculats a la temàtica marina de fons. En aquest concert sonor cal sumar les paraules d’activistes com Khayreddine Debaya, del moviment Stop Pollution Gabès, i Chamseddine Marzoug, qui va fundar el Cementiri dels desconeguts, fent de l’acció una reivindicació social, política i, a la vegada, mediambiental. 

Peça sonora"The Journey" dins l'exposició "Cable City Dance Cable City sea". Foto: Eva Carasol
Peça sonora”The Journey” dins l’exposició “Cable City Dance Cable City sea”.
Foto: Eva Carasol

En aquesta segona part de l’exhibició, encara hi trobem un element afegit, Drifting, una sèrie d’obres escultòriques creades amb vidre de Murano, que fan referència “al fet poc conegut que el plàncton és responsable d’entre el 50% i el 85% de l’oxigen alliberat a l’atmosfera cada any”, tal com explica la comissària Joana Hurtado en el seu text curatorial. 

El denominador comú de tot plegat el forma A conductor compost per cinc cables de coure i pom original, adquirits a la central nuclear clausurada d’Ignalina, a Lituània, quan el 31 de desembre de 2009 va haver de tancar per les pressions de les autoritats de la Unió Europea perquè el país entrava en aquesta institució. Rosselina Biscotti explicava durant la roda de premsa que va comprar els cables en dues subhastes i, tot seguit, va fondre’ls i depurar per produir 291 quilos de coure pur. Tot i el seu llarg recorregut, aquest portador d’energia elèctrica continua funcionant, ja que s’ha connectat al corrent principal de la cabina per a donar electricitat a la instal·lació de la Fabra i Coats. Amb aquesta obra, Biscotti vol destacar no només els motius ocults darrere de temes tan controvertits com la guerra energètica, sinó que també provoca un petit curtcircuit al centre d’art.

“Cable City Dance Cable City Sea” té un enfocament crític. Investiga i agermana l’art amb la història, l’arqueologia, l’antropologia, les ciències ambientals, la geopolítica i l’activisme; una pràctica personal i singular que ja sol ser freqüent en la trajectòria de Biscotti. L’exposició destapa temes que tenen cert paral·lelisme i que reiterades vegades han estat silenciats i invisibilitzats, allò que no pot o no és capaç de veure la societat. Llum i foscor. 

Laia Marín
Quan va acabar els estudis de Dret va fer un gir total en la seva carrera per dedicar-se al món digital. Postgrau en comunicació online i gestió de xarxes socials (UAB), màster en Transformació Digital (USAL) i especialitzada en l’àmbit de la comunicació cultural i patrimonial; ha treballat en el programa radiofònic “El Celobert” de Lluís Gavaldà, el Festival de Música Independent Altacústic, el Festival Internacional de Fotografia Scan Tarragona, el Festival Minipop o Tarraco Viva, entre altres. També ha exercit com a docent. Actualment forma part del planter d'El Temps de les Arts.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close