Arts visuals / Exposicions

Enric Maurí. Reflexions sobre la societat de consum a través de l’art

El treball d’Enric Maurí no deixa mai indiferent a ningú, ja que des dels seus inicis artístics, fa quatre dècades, s’interessava per l’art conceptual des d’un vessant reivindicatiu i de denúncia social. Per això les seves instal·lacions, vídeos i performances aborden diverses temàtiques en què apareixen objectes d’ús quotidià que per a qualsevol espectador que els observi sentirà curiositat i alhora interès perquè les seves propostes tenen com a missió provocar i conscienciar la societat. Ara a través de “Tik Tak. L’impacte de l’economia global en els cossos”, que s’exhibeix al Centre d’Art Tecla Sala, s’endinsa de nou en una temàtica que afecta tothom com és l’anacronisme tecnològic i la fragilitat urbanística, entre altres qüestions que planteja.

Observatori Tecla Sala. Una porta oberta als artistes del nostre país

El Centre d’Art Tecla Sala ens té acostumats a oferir exposicions de gran qualitat, que juntament amb el fet de disposar de diversos espais de grans dimensions, permet que els artistes puguin mostrar adequadament i amb tota llibertat els seus treballs. Un d’aquests espais és l’Observatori que té com a funció ajudar a fer visible la tasca creativa d’artistes del nostre país, que per unes circumstàncies determinades no tenen l’oportunitat de mostrar el que fan, ja que aquesta iniciativa “neix amb la idea de donar suport a aquests creadors i divulgar els seus treballs més recents”. Aquest projecte va néixer l’any passat i s’exposa a l’annex de l’Espai del centre d’art.

Enric Maurí. Instal·lació Desastre. 2023 (c) Guillem FH (ArtWorkPhoto.eu)

Enric Maurí. Una trajectòria sense concessions a la galeria

La primera vegada que vaig veure l’obra d’Enric Maurí (El Foc, Cardedeu, 1957) va ser amb motiu d’una exposició que va fer a la galeria Artual de Barcelona l’any 1989, on presentava una sèrie de pintures de caràcter informalista i a la vegada minimalista, sobretot per la nuesa d’algunes de les teles i també per la incorporació d’elements provinents del món rural com les pedres.

A la mateixa galeria exposà en diferents ocasions fins a mitjans dels noranta on la pintura ja no era l’única protagonista, sinó que la instal·lació ja ocupava un paper preponderant, tal com es va poder comprovar a El so de l’interval, de la que Teresa Blanch al catàleg assenyalava que l’artista “camina per les vores llibertines de l’oblit per retornar de nou a l’origen”. A partir d’aquell moment el seu treball s’endinsa plenament en el terreny de la crítica contestatària amb la idea d’enfrontar-se a la realitat. Una realitat que observa al seu entorn i que li produeix una sensació incòmoda davant del que s’entén com creació artística a més d’un desassossec i una certa frustració; per això les seves obres cerquen noves vies d’experimentació.

El 1999 va exposar al Centre d’Art Santa Mònica en una mostra comissariada per la galerista Marisa Díez de la Fuente, responsable del cicle “Espai Vau”. Segons ella, es tractava d’un “artista inclassificable, un creador nat que utilitza l’abstracció com a concepte i s’expressa en diferents mitjans, pintura, vídeo, foto, instal·lacions, body art… Assimila tot el que el rodeja fent-ho seu per treure-ho després i manifestar-ho al seu treball”. O sigui, que la comissària ja s’adonava de la diferència de les propostes que feia Enric Maurí respecte de les diferents maneres d’expressar-se en l’àmbit personal tenint en compte que l’artista també és espectador de la seva pròpia obra.

La darrera exposició que vaig veure d’ell va ser el 2020 a la galeria H2O, on ja havia mostrat els seus treballs anteriorment. Es tractava d’un conjunt d’instal·lacions que feien referència a la bogeria dins d’un entorn minimalista, conceptual i d’art pobre, on reflexionava sobre aspectes de la vida quotidiana en un moment delicat, condicionat per la pandèmia. La majoria de les peces es van crear a partir d’objectes trobats al carrer o bé que li eren donats. Encara que a priori semblés que totes les peces no tinguessin relació entre elles, en realitat no era així, ja que la idea del que és absurd i del que és incomprensible era ben evident.

Tik Tak. L’impacte de l’economia global en els cossos. La societat de consum

Enric Maurí. “Tik Tak. L’impacte de l’economia global en els cossos”
Comissària: Teresa Blanch
Centre d’Art Tecla Sala
Av. Josep Tarradellas i Joan, 44
L’Hospitalet de Llobregat
Fins al 9 de juliol de 2023

La instal·lació “Tik Tak. L’impacte de l’economia global en els cossos” està comissariada per Teresa Blanch, i té com a fil conductor la societat de consum que a tots ens afecta d’una manera o altra, sobretot perquè no sabem en realitat quina destinació final tenen els objectes de rebuig d’ús diari que cada vegada més sovintegen. El dia de la inauguració es va presentar la performance Desastre protagonitzada pel mateix artista.

L’exposició es divideix en quatre apartats. El primer es titula Desastre (2023), que ocupa la part central de la sala, on apareixen infinitat d’objectes i materials recuperats, principalment electrodomèstics, a més d’una taula, un neumàtic, una cadira, un matalàs, sabates, una butaca, una escala… La majoria d’ells estan col·locats l’un sobre l’altre, com si es tractés d’un tòtem, però en lloc de representar un ésser diví és un homenatge al món del reciclatge.

Enric Maurí Desastre (detall) 2023 (c) Enric Maurí

El següent àmbit està situat al voltant de dues parets de la sala. La instal·lació porta el nom de Darrere les tanques o a tot arreu (2020-2022), que consisteix a mostrar 14 fotografies de grans dimensions que estan col·locades al darrere d’una malla de construcció de plàstic vermell i taronja, on ha anat posant a sobre mitges, sostenidors, mitjons, calces, mocadors…

Estrès: cossos i coses (2023) és un vídeo d’un minut i mig que es troba en una de les parets de Sala d’espera, on es veu un personatge femení a qui li estan fent diverses intervencions quirúrgiques al rostre.

I la darrera instal·lació l’ha creat a mode de barraca utilitzant materials recuperats com és Sala d’espera (2023), que disposa de dues parets on l’artista ha anat pintant i dibuixant infinitat de grafismes, com si es tractés de les pintades que sovint apareixen als murs i portes de qualsevol ciutat, com per exemple “No a la guerra, sí a la vida”, “Les nostres vides valen més que els seus BENEFICIS”, “Rebel·lió és justícia”… També hi ha cartrons, ampolles de plàstic buides i una sabata —on al damunt es pot llegir: “SABATES, AKI” i una fletxa que indica on es troba la sabata, entre altres objectes.

Enric Maurí. Instal·lació Desastre. 2023 (c) Guillem FH (ArtWorkPhoto.eu)

Segons Teresa Blanch, l’artista “trasllada al terreny de l’art la crua realitat de la pressió provocada per l’imparable rebuig dels objectes, la constant substitució dels productes d’ús quotidià i les deixalles impossible de reaprofitar…”. És ben certa aquesta apreciació de la comissària, ja que el què pretén Enric Maurí és conscienciar-nos davant d’una problemàtica que ens afecta a tots nosaltres, i que sigui per desídia o per diferents motius, no es fa prou esforç per resoldre-la.

Ramon Casalé Soler
Llicenciat en Geografia i Història, especialitzat en Història de l’art, per la Universitat de Barcelona (1985). Màster de Museologia i Gestió de Patrimoni (1998). Diplomat en Taxació, Catalogació i Expertització d’obres d’art, per l’Escuela Superior de Anticuarios (2006). Membre de l’ACCA, AICA i ICOM. Cap de secció d’art de Las nueve musas (Madrid), crític de Arteporexcelencias (La Habana), Bonart (Girona), L’Independent de Gràcia (Barcelona, Butlletí Soc. Cat. d’arqueologia (Barcelona) i El temps de les arts (València).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close