Arts visuals / Exposicions

Estrada. Refinament i equilibiri de l’abstracció

La darrera exposició que vaig veure d’Estrada va ser fa dos anys a la galeria Eude, on mostrava una sèrie de serigrafies i litografies  de petit i gran format de diferents moments creatius. S’hi apreciava el seu interès en una mateixa temàtica aplicant-hi diferents gammes cromàtiques dins de l’apartat abstracte, on la geometria i el constructivisme són sempre presents en les seves composicions.

Estrada
Galeria A/34
Aribau,34. Barcelona
Fins al 27 de novembre de 2021

Ara tenim l’oportunitat de contemplar a la galeria A/34 una nova exposició dels seus treballs. En aquesta ocasió es tracta d’olis sobre taula, collages sobre paper, escultures i relleus, pertanyents al període 2018-2021, encara que la majoria de les peces corresponen al 2020. De fet, no hi ha gaire variacions respecte de la seva obra habitual, només Pintura 1843 (2018), Collage 2117 (2021)  i Relieve 1867 (2018). Són les úniques peces que podríem considerar diferents de les que coneixem. Les dues primeres són formes romboïdals, allunyades dels seus habituals quadrats i rectangles, mentre la tercera sobresurt per seu caràcter monocrom, ja que només és de color blanc. A la galeria hi ha un apartat infantil, on s’exhibeix un “tepee” que l’artista va construir per al seu fill a finals dels 60, així com unes repliques de joguines dissenyades per membres de la Bauhaus.

Estrada. Collage 2027. 2020. Collage sobre paper

Adolfo Estrada (Buenos Aires, 1942) va arribar al nostre país als 17 anys i s’instal·là a Madrid. Més tard, el 1975, residí  a la localitat empordanesa de Sant Martí Vell, encara que passa llargues temporades a la capital d’Espanya. Va freqüentar el taller del pintor expressionista argentí Ignacio Colombres i també va estudiar a la Real Academia de Bellas Artes de Madrid. Prové d’un entorn relacionat amb el món de l’arquitectura, ja que tota la seva família, des de l’avi i fins als seus germans són arquitectes. El mateix artista senyala que “va aprendre a dibuixar mentre copiava detalls d’arquitectura de dissenys del seu pare”. És obvi, doncs, que s’hagi interessat per construir superfícies a partir de la pintura i l’escultura.

L’any 1958 va veure dues exposicions que li produiren un gran impacte: la de Sergio Poliakoff i la que organitzava el British Council, on hi participava Ben Nicholson. Va ser en aquest moment que es va decantar per l’abstracció. Ha estat un dels impulsors de l’art concret a l’Estat Espanyol, on predomina la forma respecte del color, principalment els colors plans. Tanmateix, se l’identifica  amb el moviment Hard Edge sorgit a Califòrnia als anys 60, que tractava la pintura mitjançant contorns molt nítids.

La seva primera exposició individual va tenir lloc a la galeria Pizarro de Buenos Aires l’any 1962. El 1975 ja mostra la seva obra a Catalunya, concretament a la galeria Cadaqués, dirigida per Lanfranco Bombelli. Ha mostrat els seus treballs a Europa i Amèrica Llatina. Entre els anys 1997 i 2010 va exposar a la galeria Alejandro Sales, i des del 2014 a la galeria A/34. Ha participat en fires d’art internacional, com ARCO i Sao Paulo. Ha col·laborat amb arquitectes en diversos projectes, i amb mateix Bombelli i Peter Hardnen, entre altres.

Estrada. Pintura 1934. 2019. Oli sobre tela

Estrada

A l’anterior exposició d’Estrada a la A/34, Sònia Hernández comentava que la seva obra té una “tendència al despullament, fa les seves obres en sèries, amb estructures i colors que proposen un diàleg en què una lleu alteració provoca una peça completament diferent”. I això és precisament el que veiem en la present exposició, on a través del volum, la forma i el color va creant el seu propi imaginari, encara que també el buit és essencial en les seves composicions geomètriques.

Hi ha una sèrie d’olis sobre fusta, tots ells pertanyents al 2020, on només apareixen unes línies verticals molt primes, on la del mig encara ho és més, actuant a mode de separació, però no perquè el color aplicat sigui diferent, ja que tant un costat com l’altre tenen la mateixa tonalitat, sinó el que succeeix realment és que visualment donen sensació d’equilibri compositiu.

En canvi, quan treballa el collage s’endinsa més en el món de l’abstracció geomètrica. Gràcies a la llum –com una mena de joc de transparències- que desprenen aquestes obres, provoca en l’espectador serenor i assossec. Per això Maria Lluïsa Borràs quan veia un collage de l’artista senyalava que “és un dels mes refinats i poètics representants de tot el geometrisme mundial”. És ben cert, degut a que la simetria i l’equilibri que desprenen les seves creacions abstractes poden induir l’espectador a entreveure una certa fredor compositiva. Ara bé, es tracta del contrari, ja que els colors que hi apareixen els va depurant fins trobar els matisos més adients.  A la part central del quadre sorgeix el blanc,  com si l’artista volgués mostrar el buit amb la idea que  l’obra respiri.

Estrada. Pintura 2035. 2020. Oli sobre taula

Respecte de la resta d’olis, sovintegen els quadrats i els rectangles. És on trobem l’Estrada més subtil i harmoniós, amb l’aparició de tonalitats blaves i grogues que li donen més vitalitat i lluminositat. Finalment, hi ha algunes construccions i relleus  de fusta pintats a l’oli en diferents colors que s’aproximen al terreny escultòric per la seva evident tridimensionalitat.

Ramon Casalé Soler
Llicenciat en Geografia i Història, especialitzat en Història de l’art, per la Universitat de Barcelona (1985). Màster de Museologia i Gestió de Patrimoni (1998). Diplomat en Taxació, Catalogació i Expertització d’obres d’art, per l’Escuela Superior de Anticuarios (2006). Membre de l’ACCA, AICA i ICOM. Cap de secció d’art de Las nueve musas (Madrid), crític de Arteporexcelencias (La Habana), Bonart (Girona), L’Independent de Gràcia (Barcelona, Butlletí Soc. Cat. d’arqueologia (Barcelona) i El temps de les arts (València).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close