World Arts / Art & Science
Píndoles d'art i ciència

Felipe César Londoño: «Art i artistes són vectors de comunicació»

Read it in English

Autor de diversos llibres, Felipe César Londoño és actualment degà de la Facultat d’Arts i Disseny de la Universitat Jorge Tadeo Lozano, editor honorífic de la revista Leonardo (The MIT Press), membre col·laborador d’Hexagram Canadà (Network for Research-Creation in Arts, Cultures and Technologies ) i director del Festival Internacional de la Imagen, esdeveniment especialitzat en creació digital i arts electròniques que es fa des de 1997.

Contingut no disponible.
Si us plau, heu d'acceptar les galetes prement el butó del banner

Arquitecte, PhD en Enginyeria Multimèdia per la Universitat Politècnica de Catalunya, i investigador en creació digital, indústries creatives, disseny, educació i noves tecnologies, és també director del grup de recerques DICOVI, membre del consell editorial de la revista Kepes, coordinador del ClusterLab – Indústrias Creatives del Eje Cafetero i de la Incubadora de Empresas Culturales.

Com a delegat de la ministra de Cultura de Colòmbia, Felipe César Londoño és membre del Consell Nacional de les Arts i la Cultura en la Cinematografia. Cofundador del programa de disseny visual de la Universitat de Caldas i professor titular d’aquesta institució, va ser rector d’aquesta universitat entre  2014 i 2018, director del Departament de Disseny Visual, degà de la Facultat d’Arts i Humanitats, creador i director dels estudis de màster i doctorat en Disseny i Creació, director del Postgrau en línia en Arts Medials, consultor de la Comissió Econòmica per a l’Amèrica Llatina i el Carib de les Nacions Unides per qüestions relacionades amb les Indústries Creatives, gestor i primer gerent del Centre Cultural Universitari Rogelio Salmona de Manizales i del Centre de Ciència Francisco José de Caldas, espais de referència capdavanters en l’apropiació social de la ciència, la tecnologia i la innovació, per mitjans de l’art i del disseny.

Felipe César Londoño ens recorda que, tradicionalment, els científics i els artistes es caracteritzen per la passió pel coneixement, la innovació, el descobriment, per mirar més enllà del que observem des de la perspectiva de la quotidianitat. Pren com a referència per a aquesta comparació, la recent sèrie d’articles de la revista Nature, que revisa les valoracions i consideracions mútues entre les comunitats científica i artística.

Segons el nostre convidat, molts científics, més enllà de la concepció banal i generalitzada de l’art i els artistes com a vectors de comunicació de llurs experiències i descobriments, pensen que art i ciència comparteixen interessos. En virtut d’aquesta situació cada vegada més assumida, participen de manera directa amb el suport de la tecnologia, que fa possible pensar qüestions comunes, com ara l’aplicació de la  performativitat algorísmica o la intel·ligència artificial. El camp de recerca és extraordinàriament plural i actiu, de manera que el creixement de la xarxa internacional de professionals de les arts, les ciències i les tecnologies ha esdevingut un element fonamental de la revolució industrial 5.0.

Com a especialista en disseny, Felipe César Londoño ens fa veure que aquesta disciplina té presència extraordinàriament rellevant en els debats que tracten les relacions entre art i ciència, si més no des de les contribucions de la Bauhaus, ara fa ja més de cent anys, que sintetitzen el pensament de dècades anteriors en una nova manera de concebre el món, a la recerca de la transformació dels descobriments de l’art i la ciència en fets usables i tangibles d’aplicació a la vida quotidiana.

Al llarg de l’argumentació i en relació amb el deteriorament evident del medi ambient, fa seva una idea essencial del pintor, dissenyador i teòric hongarès György Kepes, fundador del Center for Advanced Visual Studies al MIT: “El disseny és clau en la reconciliació de l’ésser humà amb l’entorn”. Considera, doncs, que entendre els éssers humans com a part d’un món habitat per altres éssers no necessàriament humans. Forma part dels crítics, pensadors i dissenyadors que, més enllà de la funció d’utilitat per als sistemes econòmics dominants, veuen el disseny com a pensament del món; un disseny que integra en un únic procés conceptual les capacitats científiques de descobrir i de desenvolupar, les capacitats artístiques d’explorar i d’expressar amb la de creació de prototips i dispositius orientats al plantejament de solucions significatives com a perspectives de col·laboració i convivència entre les diverses cultures i espècies que habitem el planeta Terra.

Un disseny, doncs, capaç de transformar el món, a condició que oblidi les falses solucions de la dinàmica del consum que, entre altres errors, ens du a l’ús pervers dels recursos limitats que tenim a l’abast. Segons Felipe César Londoño, la triada de disseny, art i ciència ens proporciona, des d’una perspectiva tecnològica i multidisciplinària, les eines perfectes per a l’exploració de les complexitats d’un món que mai no podríem abastar des de formulacions conceptuals aïllades. 

La superació de les crisis requereix solucions noves, escriu Bonaventura Souza; i és justament això el que el nostre convidat prescriu:  de la incertesa, component distingit dels actes creatius, en diàleg amb la passió per l’exploració i el coneixement que condueix el desenvolupament de l’art i la ciència, hi emergeixen rutes no vinculades als processos tradicionals de recerca clàssica.

Cal canviar el significat del que entenem per coneixement. Haurem d’aprendre de les cultures que hem arraconat, com les precolombines, models de formes de veure el món des de la incertesa i amb el respecte dels altres éssers vius. No hi ha tensió entre recerca i creació. Al contrari: són complementàries. No existeixen separades i això ha de guiar la preparació dels nostres joves en l’enfrontament de la incertesa i les preguntes sobre el que sorgirà i sobre el que desconeixem. També, en la generació de mecanismes d’obertura de la ment, a fi de preparar la humanitat per entendre i assumir la complexitat de les problemàtiques de les amenaces que comprometen el nostre planeta.

Josep Manuel Berenguer
Josep Manuel Berenguer és coordinador i professor de Psicoacústica i Música experimental del Màster en Art Sonor de la UB i director l'Orquestra del Caos. President d'Honor de la International Conference of Electroacoustic Music del CIM / UNESCO, President de Quantum Art Lab, membre del Patronat de la Fundació Phonos i del grup MISAME. El seu treball inicialment electroacústic s'ha orientat a la instal·lació, al temps real i a la interactivitat. Les temàtiques desenvolupades inclouen qüestions relacionades amb la filosofia i la història de la ciència, els límits de llenguatge, l'ètica, la vida i la intel·ligència artificial, la robòtica, el metabolisme de la informació, així com els límits mateixos de la comprensió i la percepció humanes del món. Luci, que explora els comportaments complexos emergents de superposicions d'elements simples, va rebre el Premi ARCO-Beep d'Art Electrònic.
Ebe Giovannini
Etnoantropóloga audiovisual, especialitzada en documentals radiofònics. Col·labora amb RAI3 Ràdio i Radio Svizzera Italiana. També, amb la Superintendència d'Etruria Sud i el Museu de Vila Giulia, Roma.
Es realitzadora de documentals antropològico-arqueològics, sovint seleccionats en nombrosos festivals a itàlia, Espanya, França, Croàcia, Moldàvia i Sèrbia.
A partir de l'exploració del món de les imatges i la reflexió sobre la seva significació, es va centrar en els aspectes paisagístics del so, en la memòria de les veus, l'oralitat i l'experimentació amb noves formes de contar històries. Des de 2007, la perquisició s'ha convertit en el camp de proves habitual des d'on elabora els resultats de les seves produccions.
D'ençà de la seva participació al Màster en Art Sonor, els seus interessos se centren en l'ecologia acústica i les instal·lacions sonores.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close