Arts visuals / Exposicions

Galeria Mayoral: ampliant horitzons envers l’art contemporani

Diuen que el progrés consisteix a renovar-se, però aquest principi no és pas una novetat per a la galeria Mayoral, que durant els seus 35 anys d’història l’ha continuat posant en pràctica de forma continuada, mantenint viu el seu esperit innovador en el món de l’art. 

Fundada el 1989 per Manel Mayoral, després d’una breu etapa al Bulevard dels Antiquaris de Barcelona, la galeria es va instal·lar al carrer Consell de Cent número 286, propera a l’icònic passeig de Gràcia, on la seva trajectòria artística s’ha centrat en els corrents de l’informalisme i l’art de postguerra, amb artistes com Cuixart, Tàpies, Brossa o Saura, entre altres, i amb figures claus del segle XX com Miró, Dalí i Picasso; fins a la contemporaneïtat amb noms com Rafael Macarrón, Marria Pratts i Ana Barriga

A finals de 2019, i després de trenta anys participant en fires internacionals, Jordi Mayoral es va aventurar amb l’obertura d’una nova seu a París. En aquesta ocasió, la intenció va ser la de projectar els artistes de casa a la capital francesa i donar-los així el reconeixement internacional que es mereixien.

Un nou pas enfocat en l’art contemporani 

Ara, la segona generació de la galeria, els tres fills de Manel Mayoral (Jordi, Eduard i Cristina) amb noves inquietuds i amb la voluntat de fer encara més gran la mirada en aquest sector, han fet una nova aposta: un nou espai vinculat amb l’art contemporani, just al costat de la galeria de Barcelona, un pas més amb el propòsit de complementar el que ja s’oferia i seguint els mateixos estàndards d’exigència i excel·lència de l’espai original. El nou projecte també comptarà amb la direcció artística de la crítica i comissària Joana Hurtado.

Amb la intenció de fomentar el creixement de l’art contemporani a la capital catalana i promoure les obres d’artistes consolidats i emergents d’aquesta expressió, el nou projecte a càrrec d’Eduard, Jordi i Cristina Mayoral ha arrancat amb la mostra “Mater”, posant el focus en artistes que exploren la connexió entre les creadores i els materials emprats. “Vam decidir fer un projecte que comencés amb una exposició, buscant artistes vinculades a una identitat, un interès estètic, però també un component de reflexió i un art que pugui traspassar el temps”, destaca el codirector Jordi Mayoral

La col·lectiva inaugural presenta una selecció d’obres de cinc artistes, majoritàriament iberoamericanes (Pia Camil, Carolina Caycedo, Catalina León i Cinthia Marcelle) i la catalana Marga Ximenez, totes elles vinculades en la materialitat, cadascuna amb una sensibilitat diferent connectada a la idea de transformació social.

El recorregut comença en majúscules amb la instal·lació que penja de l’alt el sostre Atarrayas (Esparvers) de Carolina Caycedo (Londres, 1978), que just ara està exposant al MoMA de Nova York, composta per un conjunt de xarxes de pesca fetes a mà, en col·laboració amb dos teixidors catalans que fa més de cinquanta anys que treballen a la indústria pesquera, i subjectades amb cèrcols metàl·lics pintats de colors. La voluntat de la peça és la de donar visibilitat a aquells que han estat silenciats al llarg de la història abordant temes com l’explotació de recursos naturals, la desigualtat i la lluita.

Si resseguim les parets d’aquest nou espai, dissenyat per Jorge Vidal STUDIO, observem dues peces relacionades amb la performance Na Batalha de Maria, de Cinthia Marcelle (Belo Horizonte, 1974). L’artista brasilera s’allibera de les pedres de Portugal, així es pot veure a través d’unes imatges que són el testimoni d’una coreografia de capoeira i a continuació, es troben els elements utilitzats per l’artista en aquesta acció (faldilla, calces i unes pedres). Cal destacar que l’obra de Marcelle s’ha pogut veure a Seül, Los Angeles i Sao Paulo, entre altres ciutats. També ha participat en diverses biennals i ha obtingut diversos reconeixements internacionals.

Tot seguit, a l’altre extrem de la paret de la sala, l’argentina Catalina León (Buenos Aires, 1985) experimenta amb una àmplia varietat de materials com ara teles de cotó, acrílic de làtex o altres elements de la naturalesa. A través de la instal·lació sobre una estructura de fusta, Capibara, solo aparecés cuando estoy sola, deixa que la vida faci el seu curs, fent valdre els rastres entre els vincles dels humans i els processos de transformació.

Sens dubte, la instal·lació que més crida l’atenció és Bara, Bara, Bara (Divisor Pirata Groc), de Pia Camil (Ciutat de Mèxic, 1980), l’artista mexicana crítica amb el consum i la globalització. Una gran quantitat de samarretes de segona mà del mercat Las Torres (Mèxic) s’enfilen al sostre posant l’accent en la interconnexió entre les persones i el seu entorn, fusionant l’estètica amb una perspectiva de crítica social.

Finalment, Marga Ximenez (Barcelona, 1950), l’artista catalana de l’exposició que prové d’una generació diferent de les seves companyes de sala i, per tant, tal com indica Jordi Mayoral “cal fer el reconeixement quan toca a una artista que ens ajuda a entendre la societat del segle passat, igual que ho van fer Tàpies o Miró, culturalment és igual de rellevant”. La tria artística d’aquesta barcelonina, anomenada De Família i Famílies (2001), és una escultura en forma de retrat renaixentista, formada per tres matalassos antics que fan referència a les tres generacions de les dones de la família que l’han precedit: la besàvia, l’àvia i la mare. Clavats a una fusta coberta de pa d’or, els matalassos són un retrat matriarcal de la família. Ximenez, també ens mostra un tòtem elaborat amb una acumulació de material tèxtil domèstic, draps de cuina i baietes, apilades en una columna, ens comparteix un enfocament molt femení de la seva època. I darrere, trobem la peça L’interrogatori (2002) on amb un palet de fusta, una tauleta de ferro, uns coixins de cotó, una vaixella trencada i un llum d’escriptori vol reivindicar el que és íntim i el fet públic en una sola obra: la violència domèstica també és a casa, però també pot estar a una comissaria de policia.

En total són 9 les peces de grans dimensions que conformen “Mater” amb un text comissarial elaborat per Chus Martínez, una de les comissàries clau de la contemporaneïtat, i juntament amb la feina de l’equip de la galeria s’ha pogut desenvolupar aquesta primera exposició vinculada a les cinc artistes dones sobre les materialitats. Pia Camil, Carolina Caycedo, Catalina León, Cinthia Marcelle i Marga Ximenez, totes referents de l’art actual, desafien els límits establerts i qüestionen els conceptes arrelats a la nostra societat a través de diverses disciplines artístiques.

Així és com la galeria Mayoral dona el tret de sortida a una nova etapa, consolidant la seva presència en el seu àmbit i obrint pas a l’art contemporani a la seva ciutat natal. Així ho remarca Jordi Mayoral: “Tenir una perspectiva de temps ajuda a desxifrar les coses, en directe es tracta de rodejar-se de gent amb talent i capacitat i amb coneixement”.

Mater
Galeria Mayoral. Consell de Cent 286, Barcelona
Fins al 9 de maig de 2024

Laia Marín
Desenvolupa la seva tasca professional entre Barcelona i Tarragona, la seva ciutat. Especialitzada en l'àmbit de la comunicació cultural i patrimonial, ha gestionat l'estratègia de comunicació global de diversos projectes culturals institucionals d'organitzacions com el Patronat de Turisme de Tarragona, Ajuntament de Tarragona o Ag Planning. També ha treballat al programa radiofònic "El Celobert" de Lluís Gavaldà, el Festival de Música Independent Altacústic, el Festival Internacional de Fotografia SCAN Tarragona o Tarraco Viva, entre altres. A més, ha exercit com a docent. Actualment, forma part del planter d'El Temps de les Arts.
És llicenciada en Dret, Postgrau en comunicació online i gestió de xarxes socials (UAB) i màster en Transformació Digital (USAL).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close