Hauser & Wirth New York presenta una obra inèdita, descoberta durant les recerques per a la redacció del catàleg raonat d’Arshile Gorky, una figura fonamental de l’expressionisme abstracte.
És possible que fins i tot hi hagi obres d’artistes consagrats de les quals ni tan sols es coneixia l’existència? Sembla impossible i sens dubte és molt improbable, però pot passar. Ho demostra “Arshile Gorky. Beyond The Limit”, que obre la temporada expositiva de Hauser & Wirth New York. L’exposició, que es pot visitar fins al 23 de desembre, presenta una obra de la qual ni tan sols es coneixia l’existència, apareguda durant els treballs de recerca per a la realització del catàleg raonat de Gorky , figura essencial de l’expressionisme abstracte que va transformar l’art estatunidenc del segle XX.

Sense títol (Virgínia Summer) es va descobrir l’any passat directament sota una de les seves obres més conegudes, The Limit. Les dues pintures estaven unides en el mateix bastidor original que Gorky va usar quan van sortir del seu estudi per primera vegada el 1947. Oculta durant més de setanta anys, l’obra no ha perdut gens la seva lluentor i textures, i és tan vibrant com si el temps no hagués passat.
L’exposició, titulada senzillament “Beyond The Limit”, presenta al públic totes dues pintures juntes per primera vegada, acompanyades per obres en paper directament relacionades amb la composició recentment descoberta.
Gorky va arribar als Estats Units el 1920, entre centenars de refugiats. Havia nascut el 1904 a Turquia, dins la comunitat armènia, una minoria perseguida i víctima d’un genocidi que es va cobrar també la vida de la seva mare. Amb vint-i-un anys es va traslladar a Nova York, va canviar el seu nom en homenatge al cèlebre poeta rus i va refusar totes les categories, siguin ètniques, polítiques o artístiques, com necessàriament reductives. Celebrant la seva individualitat i desenvolupant el seu llenguatge, va convertir-se en una figura central del mitjà cultural d’una ciutat que s’estava imposant al món.

L’artista, ja naturalitzat estatunidenc, va viure una fase de creativitat particularment explosiva a la dècada de 1940, quan va començar a experimentar amb noves tècniques. Barrejant oli amb trementina va aconseguir pintar línies més fluides, assolint una major llibertat expressiva i composicions cada vegada més animades. Aquests avenços es posen de manifest a The Limit, on denses superfícies de pigment es dissolen en vels transparents, generant camps de color que convergeixen i desapareixen. L’obra combina equilibradament surrealisme i abstracció, així com Gorky en la seva vida personal i professional combina la introspecció intel·lectual i els plaers sensorials.
Per la seva part, Sense títol (Virgínia Summer) fusiona moviment i fluïdesa amb records íntims de les seves vacances a Crooked Run Farm, la granja de Virgínia propietat dels pares de la seva esposa. Enamorat del seu entorn bucòlic, Gorky produeix desenes d’obres en plein air, experimentant amb el dibuix automàtic i l’associació lliure. El paisatge vibrant, ple de fullatge verd embolicat en una mar blava, suggereix pau i serenitat, però l’artista estava travessant el pitjor període de la seva vida. El seu estudi es va incendiar, va ser intervingut per un càncer de còlon i va tenir un accident automobilístic que el va deixar temporalment paralitzat el braç amb el qual pintava. Com si no fos prou, la seva esposa el va abandonar després de set anys de matrimoni i va anar-se’n amb els seus fills. Va ser la gota que va fer vessar el got, i el 1948, amb només quaranta-quatre anys, Gorky es va penjar a Sherman, Connecticut, envoltat per la naturalesa i els colors que tant estimava.

L’exposició es completa amb sis dibuixos directament relacionats amb l’obra inèdita, ja que Gorky solia utilitzar obres en paper com a estudis, canviant configuracions i colors abans de realitzar la composició definitiva al llenç. De fet, aquests dibuixos eren l’únic conjunt sense relació amb una pintura específica fins al recent descobriment, que es relata amb tots els detalls en una nova pel·lícula realitzada per la guardonada neta del pintor, Cosima Spender i el cineasta italià Valerio Bonelli.

Aquest descobriment i la mostra han impulsat la publicació d’un nou llibre editat per Hauser & Wirth Publishers amb assajos esclaridors de Parker Field, director de la Fundació Arshile Gorky i Pepe Karmel, professor associat d’Història de l’Art a la Universitat de Nova York, que recull una nova visió del desenvolupament de la pràctica artística de Gorky durant els últims anys de la seva vida, quan el seu estil i les seves imatges abstractes van aconseguir la plena maduresa. I d’altra banda, el llançament de l’Arshile Gorky Catalogue Raisonné, disponible gratuïtament en línia. La publicació, que va ser iniciada per la Fundació Gorky el desembre de 2006, encara no és exhaustiva, però proporciona la documentació més actualitzada, completa i autoritzada sobre les gairebé dues mil obres conegudes, creades per Gorky entre 1924, any en què es va mudar a Nova York, i 1948, any de la seva mort. La publicació, concebuda com un treball en procés, està disponible a www.gorkycatalogue.org.