Arts visuals

In Utero (IV) Syd Mostow i el grunge painting

Va haver-hi un moment en què el barri gòtic de Barcelona bullia amb activitats fabrils, laborals i culturals de tota mena, fins i tot amb tallers d’artista. Malgrat que ara – fins i tot en temps postpandèmics – sigui un decorat per a rutes turístiques, encara hi queda algun artista resistint l’embat de la gentrificació. Avui ens apropem al gòtic per entrar al taller d’en SydMostow (Toronto, 1959).

Comencem pel principi. Mostow, en un moment determinat decideix deixar enrere Toronto i creuar l’Atlàntic fugint del que ell descriu com “un paisatge pàl·lid i anodí on realment no passava res pictòricament parlant”. D’una manera o d’una altra, l’any 1988 el pintor s’acaba establint a una Barcelona on s’advenia el canvi, però encara no hi acabava d’arribar. Tanmateix, la cruesa d’una ciutat encara preolímpica, el “real stuff in your face” que podia ser entre inspirador i pertorbador, va acabar per convèncer al canadenc d’establir-se aquí i desenvolupar la seva carrera.

Mostow, s’ha interessat artísticament pel vessant més gràfic de la pintura: a les seves obres hi trobem multitud de referències tant a dibuixos animats com a personatges de còmic (menció especial a Mortadelo y Filemón de Francisco Ibáñez, que el va impactar en arribar a Barcelona). D’això en podríem deduir que l’obra del canadenc ha estat sempre dins l’espectre de la figuració, i malgrat això seria el més lògic, ens equivocaríem. L’any 1997, Mostow decideix que necessita un canvi d’aires i s’estableix a Nova York. Com ell mateix apunta, semblava lògic que un canvi de vida es traduís també en un canvi en la seva pintura. Un canvi radical; tabula rasa. Als Estats Units, deixà a una banda la figuració pop que havia estat treballant i es va concentrar en l’abstracció en una etapa que s’allarga fins a l’any 2000, moment en què torna a Barcelona definitivament. L’etapa abstracta de Mostow és interessant, però ell mateix apunta que “a vegades fas el que creus que has de fer en lloc de què sents que has de fer”; no n’està satisfet, i és per això que a partir dels 2000 l’obra del pintor canadenc torna a apropar-se a la figuració pop molt contundent.

Per entendre l’actualitat de què està succeint al taller de Syd Mostow, cal fer un salt endavant fins a l’any passat, moment en què va exposar a la Galeria Esther Montoriol juntament amb el també pintor Pere Llobera. Tots dos es van conèixer un temps enrere, de manera que la mostra, titulada “Ju Ja” en homenatge a l’extàtic ChimoBayo i la bogeria bakala dels noranta, va suposar la cristal·lització d’una relació profitosa entre ambdós creadors. Mostow apunta que “és poc freqüent que algú que et visita a l’estudi et digui alguna cosa que et resulti realment útil en termes de creixement com a pintor […] En Pere és un d’ells […], em va suggerir que abandonés els tensors, els llenços i els bastidors. El paper és un mitjà de treball molt menys compromès i molt més immediat.” Aquest suggeriment va resultar determinant pel canadenc, que porta des d’aquell moment treballant en paper.

La immediatesa que el paper de gran format permet és molt superior a la del llenç: si funciona, bé; si no, fora. Als papers, Mostow ha continuat treballant el llenguatge pictòric amb què va començar a finals dels vuitanta, que s’apropa a les imatges que circulen als mitjans, també referents culturals del pop americà, com l’ós Smokey1, que el pintor

canadenc ha tractat en repetides ocasions. Tot en un aiguabarreig de resignificació i dobles sentits que revela un sentit de l’humor càustic, però tendre a voltes, on es conciten els Thunderbirds, Popeye, imaginari de conte de fades à la Disney, o el ja citat Mortadelo.

El canvi de suport pictòric va suposar el salt endavant necessari per portar el seu llenguatge on és ara i sortir del darrer atzucac creatiu en què es trobava l’artista fa tres anys i escaig. Syd Mostow, malgrat les anades i vingudes – físiques i metafòriques – és un pintor que té coherència interna i que està profundament compromès amb la seva pintura. Sovint les seves obres poden basar-se en dobles sentits, acudits amb més o menys gràcia, però és el compromís i la dedicació a l’ofici el què dota la base gràfica de qualitat pictòrica. La barreja de mitjans – barres d’oli, esprais, retoladors, etc. – que Mostow porta a terme és pura experimentació pictòrica: cerca el que li és més útil per assolir el resultat necessari, siguin adorables conillets-coet o l’Smokey rebentant el cap d’un conill d’una perdigonada.

Com els Butthole Surfers, que combinaven punk, psicodèlia, rock, i el que fes falta; Syd Mostow combina el dibuix precís amb elements molt més estripats i salvatges, sovint relegant la filigrana al fons de la imatge i concentrant en primer terme el vessant més contundent. Seguint amb el símil musical, la pintura del canadenc em fa pensar en l’adjectiu grunge, no sé ben bé per què. És una pintura descarnada, bruta, que fuig el virtuosisme, i que coneix bé la pròpia història encara que sigui per negar-la o destruir-la; ben mirat, potser sí que el cas de Syd Mostow és grunge painting. Poc importa, però. La importància, com sempre, recau en el fet que és una pintura arriscada i viva (aquí divergeix del grunge), i per això mereix seguir-li la pista.

1 L’ós Smokey és la imatge d’una campanya del govern dels EUA per prevenir incendis forestals iniciada el 1944 i que encara dura actualment. Amb el pas de les dècades ha esdevingut una icona de la cultura popular nord-americana.

 

Jordi Garrido
Historiador i crític d’art. Escriu habitualment a diversos mitjans i ha participat en publicacions i llibres sobre art contemporani i segones avantguardes. Actualment és curador independent i col·laborador del Districte Cultural de l’Hospitalet i la Fundació Arranz-Bravo.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close