Arts visuals

Interpel·lar amb la mirada

La Galeria RocíoSantaCruz exhibeix de manera simultània dues sèries de Toni Amengual. A l’espai central s’exposa Flowers For Franco; un projecte fotogràfic que es va presentar per primera vegada a Es Baluard, Museu d’Art Contemporani de Palma, el 2021. Un inquietant passeig pel Valle de los Caídos que ha estat el mausoleu del dictador Francisco Franco des de la seva mort el 1975 fins a l’any 2019, any en què la mòmia es va traslladar al cementiri de Mingorrubio perquè no compartís el mateix lloc amb les trenta-tres mil víctimes de la Guerra Civil espanyola que hi continuen enterrades. Va ser precisament el 2019, quan va donar a conèixer aquesta sèrie fotogràfica en format de fotollibre, que va ser seleccionat per Time Magazine entre els trenta millors fotollibres de l’any. D’altra banda, mostra a la zona de la llibreria una segona sèrie, Ornamento, feta durant la seva estada a l’Acadèmia d’Espanya a Roma (2021), que aplega nou fotografies dels genitals trencats d’estàtues clàssiques. Aquests dos conjunts que semblen allunyats entre si comparteixen el fet que a través de la visió de l’autor es genera un qüestionament sobre com les imatges acaben funcionant com a sistemes de control social.

Toni Amengual. Flowers for Franco/Ornamento
Galeria RocioSantaCruz
Gran Via de les Corts Catalanes, 627. Barcelona
Fins al 3 de setembre de 2022

El mite de la fotografia com a representació de la realitat no existeix, tot i que paradoxalment la fotografia per assemblar-se, en la seva forma final, al que creiem anomenar realitat. El fotògraf Toni Amengual (Mallorca, 1980) utilitza la fotografia com a eina per investigar la vinculació de les persones amb el món i l’entén com una disciplina científica que evoluciona i cerca respostes adaptades al seu temps. Inicialment, va treballar com a reporter de diaris espanyols, però constatà que el relat visual és un important generador de consciència i d’opinió i decidí que el volia investigar. Des d’aleshores, la fotografia es va convertir en l’eina perfecta per a les seves indagacions i ha treballat amb les seves estructures de poder i la seva relació amb el sotmetiment. L’entén com un instrument d’exploració i per això, l’autor creu que recuperar i renovar els relats sobre la memorització té a veure a revisitar i rellegir els llocs de la Guerra Civil espanyola.

Toni Amengual. Flowers for Franco, 2011-2014. Fotografia

L’escenari del mausoleu de Franco a Cuelgamuros, va suscitar l’atenció del fotògraf per tal de posar en la recapitulació històrica el seu ull crític i fotografiar la seva particular representació de la realitat. Flowers for Franco és un projecte que reflexiona sobre com s’ha construït la història d’Espanya a partir de l’oblit voluntari de l’episodi recent més traumàtic. Per diversos motius, la política de la memòria no ha abordat la Guerra Civil i no ha volgut posar el focus en la veritat, la justícia i en la reparació de les víctimes. Amengual, s’endinsa en el Valle de los Caídos, ancorat en plena serra del Guadarrama, i retrata l’enclavament amb una mirada personal; com la icona d’un paratge espectral, ple de fantasmes, que enalteix la figura d’un dictador més de quaranta anys després de la seva mort.

Mitjançant una aproximació al monument franquista, l’artista concentra el seu esguard en les clivelles que creuen els discursos dominants sobre la relació entre història i memòria. La percepció de l’artista, tot i semblar imparcial i desapassionada i que es limita a mostrar el que passa al seu voltant, està llaurada a partir d’indicis i particularitats per evocar una atmosfera amenaçadora, feta de d’inquietud i mort. S’hi va submergir per primera vegada el 2011, i Amengual tornaria moltes vegades al Valle de los Caídos entre aquesta data i el 2014 per anar modelant el seu projecte. Tenia la voluntat de fer una certa arqueologia visual i entendre allò que no se’ns ha explicat o allò que s’ha narrat de forma partidista, segons el bàndol. Al llarg dels anys, recorre a la recerca dels elements més característics de la seva iconografia i capta aspectes que passen desapercebuts. Retrata l’atmosfera de l’emplaçament i l’aura de l’ambient, així com les persones que li surten al seu pas per potenciar la funesta singularitat. Es va trobar amb dos tipus de personatges: els curiosos, aliens al paratge, que hi acudeixen per interès turístic i atrets per la monumentalitat i els que senten vinculació i hi pelegrinen per la connexió sentimental que estableixen amb el règim passat. Però la seva càmera es deté en imatges que esdevenen metàfores i símbols: un toll d’aigua on es reflecteix invertida la creu de pedra de 150 metres d’alçada, exemple del nacional catolicisme que va cisellar a foc la dictadura; un tronc tallat; una planta espinosa o una esquerda profunda a un mur de pedra. Igualment, capta l’interior de l’hostatgeria on el fotògraf es va allotjar a la major part de les visites.

El títol, Flowers for Franco, és un homenatge a Flowers for Hitler, un poemari del cantautor canadenc Leonard Cohen i s’emmarca dins d’una trilogia de fotollibres sobre la història recent d’Espanya la primera part de la qual, Pain, es publicà 2014 i que continuà amb Devotos, publicada el 2015. Flowers for Franco s’edità el 2019 i el seu disseny s’inspira en els missals romans, per això les cobertes en cuir vermell i el títol gravat en or. Quaranta-set fotografies se succeeixen en un relat tenebrós i complex, inspirat en un missal, en el qual ha intervingut l’escriptora Llúcia Ramis Laloux. La publicació està realitzada deliberadament en un paper prim, per tal que, en imprimir les imatges únicament a les pàgines parells, s’entreveu a les imparells l’espectre de la imatge següent. Com si l’única manera d’acostar-se a aquest episodi silenciat fos mitjançant efígies situades a mig camí entre presència i absència.

Toni Amengual. Flowers for Franco, 2011-2014. Fotografia

L’exposició tradueix a l’espai aquest joc d’ocultacions i revelacions que posa en escena el llibre i que, alhora, reprodueix el funcionament dels discursos sobre els anys més negres d’Espanya. Les fotografies estan situades en perpendicular a la paret i d’esquena a l’espectador, per la qual cosa, només es comencen a fer visibles quan, pas a pas, es recorre i es transita la sala. El disseny de l’exposició és de Lucía Peluffo i amb aquest muntatge ens convida a pensar de com veure allò que se’ns amaga, com ens relacionem amb el nostre passat i amb el que representa el franquisme en la nostra societat.

Toni Amengual. Flowers for Franco, 2011-2014. Fotografia

D’altra banda, s’exposa a la zona de llibreria una segona sèrie d’Amengual, Ornamento, feta durant la seva estada a l’Acadèmia d’Espanya a Roma (2021) i en la qual es mostren nou fotografies dels genitals trencats d’estàtues clàssiques. Una vegada més, juga amb el tabú, amb allò que pot resultar incòmode de veure. Amb aquesta suite l’autor planteja una reflexió sobre les masculinitats heretades, establertes per un relat creat des de la puixança i la superioritat. De com s’ha construït l’imaginari del que és i ha de ser un home, molt vinculada al model de la virilitat, materialitzat en les perfeccions estètiques de cossos que representaven déus, herois, atletes o guerrers.  Serà en el període clàssic que es fixarà la imatge d’un nu masculí arquetípic que ha estat el patró en l’evolució de l’art occidental. No és casual que l’amputació dels penis de les estàtues clàssiques fos ordenada per part dels emperadors romans convertits al cristianisme.

Toni Amengual és llicenciat en Biologia per la Universitat de Barcelona, va estudiar fotografia a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya i va cursar un postgrau en fotoperiodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona. El seu treball ha estat guardonat amb el Premi Art Jove de Fotografia de Balears (2005), Descubrimientos PhotoEspaña (2010), el Premi Nou Documentalisme de la Fàbrica (2013), Premi CREART (2016) o el Premi de Fotografia Contemporània de Mallorca (2018), entre d’altres. A més, Pain (2014) va ser distingit amb el premi al millor fotollibre autoeditat a PhotoEspaña (2015), Devotos (2015) va rebre el premi ArtLibris Banc de Sabadell i Flowers for Franco (2019) va ser seleccionat per la revista Time com un dels millors fotollibres de l’any. El 2021 va rebre la beca de la Reial Acadèmia d’Espanya a Roma, on va desenvolupar els seus dos últimes propostes, Icona i Ornamento.

Conxita Oliver
Llicenciada en Història de l’art per la UB. Membre de l’Associació Internacional de Crítics d’Art (AICA) i de l’Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA), de la qual formà part de la Junta Directiva entre els anys 1987 i 1995. Ha desenvolupat la crítica d’art a: revista Batik (1980-1982) -on fou cap de redacció-; revista Arte Omega (1992-1996); diari Avui, suplement Cultura (1982-1997) i a les emissores radiofòniques Catalunya Cultura (1999–2002) i Ona Catalana (2000–2004). Col·labora actualment en mitjans especialitzats (Bonart i El Temps de les Arts). Ha publicat el llibre “Discurs crític. 25 anys d’escrits” (novembre 2009), Ed. Mediterrània. Ha estat conservadora del Fons d’Art de la Generalitat de Catalunya (1987-2002); membre de la Junta de Qualificació, Valoració i Exportació de Bens del Patrimoni Històric i Artístic de Catalunya (1993-1996); responsable de la Xarxa Pública de Centres i Espais d’Arts Visuals de Catalunya del Departament de Cultura (2012- 2016); Directora de l’Arts Santa Mònica (2012-2014) i Coordinadora del Pla Integral de les Arts Visuals de Catalunya (2014-2021). Ha comissariat una cinquantena d’exposicions i ha coordinat més d’un centenar de mostres. És autora de llibres i monografies sobre temes d’art contemporani. Forma part de jurats de premis d’art, assessora programacions i col·leccions i ha catalogat diferents col·leccions públiques i privades.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close