Arts visuals / Exposicions

Kataezome o el valor de les col·leccions

Imaginem que estem preparant o travant un viatge al Japó per aquesta tardor o hivern. En les moltes hores de vídeos, pòdcasts, blogs, guies i converses que veurem, escoltarem, llegirem i tindrem, ens podrem fer una bona idea del país on anirem i la seva cultura, però ens faltarà poder-nos endinsar encara més. Com sempre ens acaba passant, només rasquem la superfície de les realitats paral·leles que ens envolten. Accentuat en el moment precís que canviem de continent, país i tradició.

Aquest sentiment de descoberta, però al mateix temps de desconeixement no és només nostra i tampoc de la nostra generació -segurament amb alemany hi ha una paraula per descriure aquesta sensació- Tot i això, sempre hi haurà algú, en algun lloc que ens pot ajudar, sempre!

Kataezome. El llegat artístic de Serizawa Keisuke
Comissari: Ricard Bru
Museu Etnològic i de les Cultures del Món de Barcelona – Seu del carrer Montcada
Fins al 7 de gener de 2023

Un bon exemple d’aquesta feina feta és la mostra del Museu Etnològic i de les Cultures del Món de Barcelona, a la seu del carrer Montcada, “Kataezome. El llegat artístic de Serizawa Keisuke”. Comissariada per Ricard Bru, un dels grans experts en l’art del Japó i la seva influència a Catalunya, l’exposició vol descobrir-nos a un dels grans artistes nipons del segle XX, Serizawa Keisuke (芹沢 銈介,  Shizuoka, Shizuoka, 1895 -Tòquio, 1984). Qui estampà els seus dissenys d’art popular nipó sobre kimono, impressions en paper, rotlles de paret, paravent, cortines, ventalls i calendaris.

Entrada a l’exposició Kataezome. El llegat artístic de Serizawa Keisuke amb les obres vinculades a l’Escola Massana de Barcelona

Però no ens quedem només en la superfície. A través del fons del MECMB, podem descobrir el llegat del dissenyador tèxtil japonès, però també la fascinació que aquest i el seu estil i escola causà a personatges com Eudald Serra i Güell (Barcelona, 1911-2002) o Cels Gomis i Serdañons (Barcelona, 1912 – 2000). Catalans que residiren al Japó algunes temporades, entrant en contacte amb els moviments artístics locals i adquirint peces i elements populars per a col·leccions privades o públiques -gairebé com un autor pop.

Moltes d’aquestes obres portades per Serra i Gomis, algunes conservades al mateix museu i altres en col·leccions particulars, formen, segons el comissari “una de les principals col·leccions d’obres de Serizawa Keisuke i els seus deixebles conservades fora del Japó.”

Tornant a Serizawa Keisuke, qui fou el primer artista en la categoria d’estampació kataezome a ser declarat Tresor Nacional Vivent del Japó l’any 1956, al llarg de la mostra descobrim la seva vida i obra. S’ha de considerar a l’artista com un dels testimonis més reeixits de l’impuls i els fruits del moviment de recuperació de l’art popular japonès (mingei) desenvolupat al Japó a partir de la dècada de 1920. Serizawa va renovar l’art de l’estampació amb uns dissenys únics i personals que van permetre preservar i actualitzar la tradició sense renunciar-hi; al contrari, la va prendre com a model i punt de partida.

Serizawa Keisuke, ventall uchiwa, c. 1956-1957. Museu Etnològic i de Cultures del Món. MEB 87-812. Foto: Pep Herrero. Reproduïda per cortesia de Serizawa Keiko

A banda de Serizawa, a la mostra també ens aproxima a l’obra d’alguns dels seus deixebles com Kojima Tokujirō, Mori Yoshitoshi o Okamura Kichiemon. Dissenyadors i estampadors sobre tèxtil, cadascú amb el seu estil propi però seguidors del moviment de Serizawa i perpetuadors de les tècniques tradicionals vinculades a les produccions més contemporànies i de postguerra.

Yoko Kataoka, Ratafia, 2012. Col·lecció particular. Fotos: Pep Herrero. Imatges reproduïdes per cortesia de les artistes.

La connexió amb el present o el fet contemporani també el trobem a l’exposició amb la presència d’obra de dues autores nipones establertes a Catalunya: Mako Artigas i Yoko Kataoka. Artistes que també dediquen la seva producció al disseny i estampació tèxtil o sobre paper. Però el camí constant i continu cap a la modernitat, i fins i tot passar-nos al futur, no acaba aquí.

Mako Artigas, Composició, c. 1990. Fundació J. Llorens Artigas

La primera, o darrera, part de la mostra ha comptat amb la complicitat i la col·laboració de l’Escola Massana, gràcies a la qual Sonia Benítez, Marieke Peyrounette, Marta Poca, Josep Safont i Moeki Yamada han creat expressament pel projecte cinc peces contemporànies, després d’aprendre la tècnica tradicional d’estampació tèxtil japonesa bingata sota el guiatge de Kataoka, per a reinterpretar-la en aquestes creacions realitzades a propòsit per a l’exposició.

Amb tot aquest recorregut, de la mà del comissari i guiats per un conjunt d’obres que segueixen les petjades de la tradició artística i ancestral: des de Serizawa Keisuke, als seus deixebles i les interpretacions presents i futures de les seves tècniques. Podem entrar una mica més en aquella primera rascada superficial del nostre futur viatge a la terra del sol naixent.

Ah! A la mateixa seu del museu al carrer Montcada, per seguir descobrint elements vinculats amb la cultura i tradició del Japó, només cal accedir a les plantes superiors, on trobem l’exposició permanent. Més de 250 peces ens aproximen a les expressions tradicions culturals i artístiques de l’Àsia. Una altra forma de viatjar!

Damià Amorós Albareda
Historiador de l'art i museòleg, format a la Universitat de Barcelona i Universitat de Girona a més de la Real Acadèmia de Bellas Artes de San Fernado. Membre de la junta de l'Associació de Museòlegs de Catalunya i delegat territorial de l'AMC a la demarcació de Tarragona. He escrit a l'Ara, Diari de Tarragona, Nova Conca i la Segarrra, a més faig coses a l’Espluga FM Radio.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close