Arts visuals

La Fabra i Coats torna a convocar els creadors a habitar els seus espais

La Fabra i Coats: Fàbrica de Creació, ubicada al barri de Sant Andreu del Palomar a Barcelona, ha tornat a obrir la seva convocatòria de residències artístiques, després que la pandèmia i els canvis en la gestió de l’equipament aturessin durant més d’un any el procés de renovar els seus residents.

La Fabra i Coats és una de les fàbriques de creació capdavanteres a la ciutat, un equipament que compta amb espais de treball per a arts escèniques, música i recerca sonora, arts plàstiques i visuals, creació multimèdia o creació audiovisual. I precisament aquests espais són els que ara s’ofereixen de manera gratuïta a creadors, siguin individuals o col·lectius, en la nova convocatòria, oberta fins al 20 de setembre. L’actual convocatòria de la Fabra i Coats pot arribar a acceptar de 50 a 70 projectes, ja que està adreçada a creadors que facin estades amb una durada d’un mes a un any.

La convocatòria arriba en un moment “molt especial” per a la Fabra, segons explica Carles Sala, que com a coordinador executiu de la Fabra i Coats encapçala l’equip de gestió de la Fàbrica. “Des de que l’equipament es va obrir el 2009, el projecte s’ha anat redefinint i l’hem anat afinant. Just abans que arribés el desastre de la pandèmia, iniciàvem una nova etapa però va quedar tot aturat. Ara, en canvi, vivim un moment una mica fundacional del que suposa l’acabament de tot el projecte. L’equip de gestió ha passat de dues a vuit persones. I al setembre començarem obres de climatització de la zona de la Fàbrica i acabarem els espais que falten, de manera que es pot dir que acabarem la Fàbrica tal com hauria de ser”, explica Sala.

Carles Sala, Coordinador Executiu de la Fabra i Coats.

Segons Sala, la Fabra s’ha consolidat al llarg d’aquests anys com un espai allunyat d’allò “mainstream” i s’ha dotat d’una personalitat “alternativa”, que fa d’amfitriona, apart dels creadors que hi treballen, d’iniciatives diverses que al llarg de tot aquest temps han ajudat a la seva consolidació en en el teixit cultural de la ciutat, com el festival Mira d’arts digitals, per exemple.

Un dels trets de la Fabra és el seu tarannà interdisciplinar i la vocació d’interactuar amb el seu entorn més immediat. La sinèrgia amb aquest entorn és una de les condicions que es demana als residents del centre. “La Fabra no té una especialització concreta, com altres Fàbriques de la ciutat, però sí que té unes característiques especials. A Barcelona no hi ha una fàbrica de creació dedicada a la música, però en canvi tenim uns bucs d’assaig molts adequats per a projectes musicals, per exemple. D’altra banda, tenim un entorn especial, amb cinc centres educatius dins del recinte, uns veïns que hi viuen, una colla castellera que hi té la seva seu [La Colla Castellera Jove de Barcelona] i en aquest sentit per nosaltres és molt important que els projectes siguin capaços de relacionar-se amb tots aquests àmbits. Per tant els projectes que són capaços de relacionar-se amb tot aquest entorn, per nosaltres són més interessants”

Passadís de les sales d’assaig de Fabra i Coats

Amb les instal·lacions a punt, un cop acabin les obres, què faltaria a la Fabra i Coats? “Un cop arribats fins aquí hem de passar de la màgia de l’espai a una realitat molt més sòlida. Ara som un lloc clarament identificat com a suport al teixit cultural, un lloc de residència d’artistes. Fins ara podem obrir la persiana cada dia i oferir tot això. Les residències no comporten cap tipus de finançament als projectes dels creadors, només la cessió de l’espai. Molt bé, però si tinguéssim una mica més de recursos, podríem donar beques als residents, per exemple, perquè ajudar-los a la producció de projectes. A veure no ens fa falta un milió d’euros, perquè només existint ja estem fent molt però sí que ens faltaria poder dotar aspectes com el projecte pedagògic o que tinguéssim la possibilitat de tenir un projecte de comunicació per als artistes. Per exemple, ara iniciem un programa, l’Ara Art, a través del qual donem suport al projecte pedagògic de dos centres d’ensenyament de Sant Andreu, l’Institut del Vapor del Fil i l’Escola La Maquinista. Doncs, si en algun moment, volem engegar alguna activitat per complementar el projecte, potser necessitarem alguns recursos”.

Espai polivalent de Fabra i Coats

A més de les residències, fa poc es va portar a terme la convocatòria dels anomenats projectes associats, de la qual van sortir escollits nou projectes. En aquest cas, són iniciatives, que ja estaven vinculades a la Fàbrica des de fa dos anys, i que han generat un vincle amb la institució, i que “ens ajuden a nosaltres i a generar relació amb tots els residents i que ens projecten cap a l’exterior”. Aquests projectes es dediquen a àmbits molt diversos. Entre ells hi ha KònicClab, més artístic, però també Nadir, projecte educatiu relacionat l’audiovisual, o Makeatuvida, dedicat al reciclatge i i el disseny.

Als residents, d’altra banda, segons s’especifica a les bases de la convocatòria, se’ls demana que s’involucrin en la governança de l’equipament a través del Consell de la Fabra i Coats, un espai consultiu que, a més de plantejar necessitats i suggerències, ajuda a posar en relació tots les persones i entitats vinculades a la fàbrica.

La comissió de selecció dels projectes està formada per Oriol Martí Sambola, Eva Vila Purtí, Lola Armadàs Font, Anna Irina Russell, com a persona que ha estat resident artístic de la Fàbrica de Creació; i el mateix Carles Sala en representació de l’equip gestor.

Montse Frisach
Periodista i crítica especialitzada en arts visuals. Actualment escriu sobre temes artístics i musicals en diversos mitjans de comunicació culturals. Durant gairebé tres dècades, va ser redactora de la secció Cultura del diari Avui i després d’El Punt Avui. Realitza feines d’storyteller i redactora per a institucions museístiques i galeries d’art. Ha comissariat l’exposició en línia Una rapsòdia visual per a la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya; i les exposicions Convidats & Amfitrions al Museu Frederic Marès, i Visites inesperades, simultàniament al Museu d’Art de Cerdanyola i al Museu de l’Empordà de Figueres. Membre de l’Associació Catalana de Crítics d’Art, ha guanyat els premis GAC i ACCA a la crítica d’art.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close