Arts visuals / Exposicions

La paradoxa de les emocions

El Palazzo Grassi presenta una extraordinària mostra de l’artista sud-africana Marlene Dumas considerada una de les veus més personals i influents de la pintura contemporània.

Encara són a temps, fins al 8 de gener, de visitar al Palazzo Grassi de Venècia una de les millors exposicions que han acompanyat la primera Biennale d’Art postpandèmia. Es tracta de Marlene Dumas open-end, una àmplia mostra de l’artista sud-africana, la primera d’aquesta envergadura a Europa, que des de la seva inauguració, a finals de març, està collint un èxit espectacular tant per la crítica com per al públic.

“Voldria que els meus quadres semblin poemes. Els poemes són frases que s’han tret la roba. El significat d’un poema està donat per la cadència, pels ritmes, per com es mouen les paraules a la pàgina. La poesia és escriptura que respira i salta i deixa espais oberts, permetent llegir entre línies”, assegura Dumas a propòsit de les seves obres, més de cent peces instal·lades al llarg de 33 sales, que articulen una visió descarnada de l’ésser humà i les seves debilitats físiques, psíquiques i emocionals.

Marlene Dumas, Betrayal, 1994. Private collection, Courtesy David Zwirner Ph: Emma Estwic, New York © Marlene Dumas

Impossible quedar-se indiferent davant de pintures que aborden la realitat de manera tan directa i sincera, des del poder pletòric de la maternitat fins a la decadència de la vellesa i la malaltia, passant per les pulsions sexuals i les dependències de tota mena. A les seves obres, l’amor i la passió, l’homosexualitat i l’heterosexualitat, el decaïment físic i els tabús, es barregen amb qüestions polítiques i socials, l’apartheid, el racisme i els grans mites de l’art, la història i les ciències.

El format no importa, Dumas abasta des del més diminut fins al més imponent, 3 metres o 30 centímetres no modifiquen l’impacte visual de representacions que plasmen el patiment, l’èxtasi, la por i l’esperança d’éssers humans bregant amb les paradoxes de les emocions més intenses. Dumas no tem abordar tot l’espectre de les pulsions humanes, alternant violència i tendresa, innocència i culpa, amor i mort, però alhora tampoc no refusa implicar-se en reflexions i comentaris sobre l’acte mateix de pintar. És el cas de The making of, una obra sobre l’ambigüitat de la creació entesa com a experiència física, emotiva i intel·lectual.

“Soc una artista que fa servir imatges de segona mà i experiències de primer ordre”, afirma Dumas, que per inspirar-se utilitza imatges procedents de diaris, pel·lícules (Hierarchy es basa en un fotograma de L’imperi dels sentits de Nagasi Ōshima) o pàgines web i també del seu entorn d’amics i familiars, com la filla Helena (The Painter) o la seva parella Jan Andriesse (The Particularity of Nakedness). “Realment no represento, més aviat presento, fins i tot quan m’inspiro en fotografies precises. M’agrada el llenguatge de les imatges, però no la tridimensionalitat de la gent real ni la presència de persones quan pinto, per mi és fonamental estar sola a l’estudi”, revela Dumas i afegeix “Pinto figures nues perquè no puc imaginar el que és sublim amb un vestit posat”.

La seva producció se sustenta en la consciència que el flux incessant d’imatges que ens bombardegen diàriament, interfereix en la percepció de nosaltres mateixos i en la nostra manera de llegir el món. En els darrers anys, la seva obra s’ha inspirat també en la literatura i la poesia, des de Shakespeare fins al seu estimat Baudelaire. Els retrats de Dumas, inclosos els de personatges com Pasolini, Fassbinder o Almodóvar, no són còpies del subjecte, sinó més aviat evocacions del seu caràcter, estat d’ànim i identitat.

Dumas, que s’ha involucrat personalment en el muntatge de la mostra, també ha escollit el títol open-end, final obert. “He pensat molt en allò que uneix les meves obres i, alhora, en un títol que reflectís el meu estat d’ànim i la meva percepció del món actual. Durant el confinament vaig pensar en el fet d’estar tancats dins de la casa, els museus tancats al públic i el Palazzo Grassi que tornaria a obrir les portes per albergar aquesta exposició. Aleshores vaig pensar que les meves pintures estan obertes a diferents interpretacions. L’espectador veu immediatament el que he pintat, però encara no en coneix el significat. On comença el treball no és on acaba i així va sortir open-end”, explica Dumas que ha col·laborat estretament amb la comissària Caroline Bourgeois a la selecció de les obres. Procedents de la Col·lecció Pinault, museus internacionals i col·leccions privades, les pintures i dibuixos tracen un recorregut centrat en la producció recent de l’artista, amb una selecció que van des del 1984 fins a l’actualitat, incloent-hi un nucli de peces creades amb motiu de l’exposició veneciana.

Nascuda a Ciutat del Cap el 1953, Dumas va passar la seva infància i adolescència a la Sud-àfrica de l’apartheid i el 1976 es va traslladar a Amsterdam, on resideix des de llavors. “L’art i la vida són inseparables per a mi: open-end és una exposició d’obres sobre la vida, les històries d’amor i els diferents tipus de parelles, la joventut i la vellesa, l’erotisme, la traïció, l’alienació, el dol, les tensions entre l’esperit i el cos, les paraules i les imatges, el principi i el final” afirmava en una entrevista recent. La mostra s’emmarca en el programa monogràfic dedicat als grans artistes contemporanis que, des del 2012 fins avui, Palazzo Grassi alterna amb exposicions temàtiques de la Col·lecció Pinault.

Roberta Bosco
Periodista d'origen italià especialitzada en art contemporani i cultura digital, comissària d'exposicions i docent. https://arteedadsilicio.com

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close