Arts visuals / Exposicions

La poderosa fragilitat de Susy Gómez

L’artista mallorquina crea una instal·lació pictòrica monumental per al museu Es Baluard de Palma i inaugura una exposició a Itàlia, mentre prepara les obres que presentarà en la fira ARCO.

SUSY GÓMEZ. GEST CONTRA L’OBLIT
Comissària: Imma Prieto
Es Baluard Museu
Porta de Santa Catalina,10. Palma
Fins al 4 de juny de 2023

Fa un any, Imma Prieto, directora de Es Baluard, el Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma, va veure casualment una foto de Claude Monet envoltat per les teles dels nenúfars, que cultivava en l’estany de la seva propietat en Giverny. De les més de 250 obres de nenúfars que estan disseminades per museus i col·leccions de mig món, l’obra mestra són les vuit composicions que es presenten en les dues cèlebres parets corbes del Museu de l’Orangerie de París. “Va ser veure la foto i pensar en Susy Gómez” recorda la directora, que va proposar a l’artista mallorquina el repte de fer alguna cosa en aquesta línia.

Susy Gomez presentant l’exposicó a Es Baluard. Foto Pedro Medina


El resultat d’aquell desafiament és una impressionant instal·lació pictòrica que acaba d’inaugurar-se en Es Baluard amb el títol Gest contra l’oblit. Des que Susy Gómez (Pollença, 1964) va rebre i va acceptar aquell encàrrec, la seva vida es va veure sacsejada per la imprevista i prematura defunció del seu company, el galerista Juan Antonio Horrach Moyà. El dolor no li va impedir seguir amb el treball, sinó que la va empènyer a submergir-se fins i tot més en el seu cataclisme interior per a reflectir en aquelles pintures blaves fosc, on les espirals es persegueixen, una memòria individual que es fa col·lectiva i universal. Un univers pictòric esglaiador que en la presentació l’artista recorria en el silenci general amb el rostre solcat de llàgrimes.

Presentació de l’exposició de Susy Gómez a Es Baluard. Foto: Foto Pedro Medina


“No és el primer exercici d’aquesta naturalesa. A més dels nenúfars de Monet, està la Capella de Rothko a Houston i Lepant de Cy Twombly en el Museu Branhorst de Munic, entre altres. Tots responen a la voluntat d’anar més enllà de l’espai pictòric i, no obstant això, tots fan referència a un element concret: la naturalesa, la religió o la història mateixa” explica Prieto, recordant que es tracta de la primera vegada que una dona duu a terme un treball d’aquesta índole. “Susy Gómez mira dins del món i ens ofereix l’oportunitat de parar i veure, endinsant-nos en el col·lectiu i en el privat, per a recordar qui i com som i com hauríem de ser. Aquest Gest contra l’oblit és una ofrena, una invitació a recuperar allò que a tots ens fa ser” continua la directora.
Des del punt de vista iconogràfic, les pintures que Gómez va realitzar per a la mostra Quàntum en la galeria mallorquina Horrach Moyà el maig de 2022 (i que exposarà en la fira ARCOmadrid) constitueixen una sort de preludi d’aquesta instal·lació, si bé les formes que l’habiten representen molt més que un canvi d’escala. Com els nenúfars de Monet, també les espirals de Gómez es troben suspeses en un paisatge metafísic sense horitzons i sense límitis, i recobreixen les parets (encara que estan pintades sobre enormes llenços) embolicant l’espectador en un espai que convida a la meditació, la introspecció i el record. És, com ho defineix la mateixa artista, “un lloc per reconnectar amb l’energia matricial ancestral, que no té punts de vista o perspectiva, sinó una simultaneïtat de temps i espais”.

SUSY GÓMEZ. VIA NUOVA
Galeria Giorgio Persano
Via Stampatori, 4. Torí (Itàlia)
Fins al 11 de març de 2023

Una simultaneïtat que es plasma també en l’exposició Via Nuova que Gómez va inaugurar en la galeria Giorgio Persano di Torí a la fi de gener. L’artista que treballa amb la prestigiosa galeria italiana des de 1995 ha col·locat en el centre del muntatge expositiu una escultura, que va exposar en la seva primera mostra amb Persano: dos cossos daurats que busquen un acostament impossible, encara que ple de dinamisme.

L’artista Susy Gómez presentant la seva exposicó a la Galeria Persano de Torí

L’obra és fruit d’una acció performativa en la qual va recobrir el seu propi cos d’una pasta ceràmica, romanent en un estat meditatiu fins que es va solidificar, obrint-se com una closca, que després va recobrir amb una pàtina d’or. D’aquesta manera, la peça materialitza la unió entre l’art del passat i del present, la matèria i l’esperit, la realitat i el desig. “Esperar que la ceràmica s’assequés va ser dur, va ser un exercici de control” recorda l’artista. L’envolten imatges de gran format que Gómez sol trobar en revistes de moda i que intervé pictòricament i després fotografia i àmplia fins a convertir-les en un híbrid que transcendeix la condició d’imatge fotogràfica. “Són peces que parlen dels estereotips del món de la moda, obres que sorgeixen de l’instintiu i emocional, encara que tenen una intenció conceptual molt clara i fort” assegura l’artista, que exhibeix també una sèrie de gouaches i dibuixos, que conformen una espècie de diari d’anotacions íntimes en imatges. També en aquestes com en totes les seves obres afloren particulars que a vegades ni tan sols notem i altres ens impacten en el més profund. És a partir d’aquests detalls que l’artista construeix una reflexió sobre la identitat individual i sobre la representació de les dones. En equilibri entre cos i ànima, matèria i esperit, revelen la mateixa poderosa fragilitat que caracteritza totes les seves obres.

Imatge de sala de l’exposicó a la Galeria Persano de Torí
Roberta Bosco
Periodista d'origen italià especialitzada en art contemporani i cultura digital, comissària d'exposicions i docent. https://arteedadsilicio.com

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close