Arts visuals

La representació dels animals a ulls dels humans

En el marc del programa Barcelona Producció 2021-2022, La Capella presenta “Otherly Seers”; un projecte d’Oscar Holloway que mostra diverses vies de recerca centrades en l’imaginari que creem entorn del món animal. Basant-se en quatre llibres, i servint-se de la hipèrbole, el joc, la repetició i l’absurd, la mostra reflexiona sobre com els límits de la percepció humana donen peu a la conjectura i la suposició. L’artista ens convida a meditar sobre els hàbits de la nostra mirada envers la natura i la seva interpretació.

Oscar Holloway. Otherly Seers
La Capella
Carrer de l’Hospital, 56. Barcelona
Fins al 16 de gener de 2022

Animalitat de l’ésser humà o humanitat de l’animal? Home i animal han conviscut des dels seus orígens en un mateix territori, i sovint l’home ha intentat imposar la seva superioritat i dominació, fins i tot l’ha apartat del seu hàbitat natural. Al llarg de la història l’home ha sentit la necessitat de representar el món animal; una semblança que ha anat canviant i evolucionant paral·lelament amb el discurs filosòfic. En la tradició artística, des de l’art prehistòric fins als nous llenguatges actuals, l’animàlia ha estat present en tota mena de representació, adequant-se a les necessitats i als plantejaments formals regnants en cada moment.

Ancestralment s’ha utilitzat la iconografia animal com a símbol, metàfora o analogia per prefigurar diferents significats. Per la seva banda, l’artista contemporani vol deixar testimoniatge del seu moment històric i assumeix el paper de denúncia de la societat per evidenciar la ruptura que existeix entre home i medi ambient, així com per evidenciar l’extermini de la natura. Aquest és el cas d’Oscar Holloway (Barcelona, 1989) que porta treballant en diferents recerques sobre la construcció de la història natural. És artista, investigador i llicenciat en Belles Arts i ha centrat el seu quefer en la representació d’animals no-humans i en la circulació de la seva imatge en cultures d’Internet.

Per exemple, a l’exposició “Habitats” (Centre d’Art Maristany, 2021), l’artista partia de la troballa d’un petit àlbum de fotografies familiars on observa dues instantànies en què apareixia retratat de petit al Zoo de Barcelona posant davant del famós goril·la albí Floquet de Neu. Aquestes instantànies li resulten especialment significatives per l’actitud gestual del goril·la que sembla denotar infelicitat o sotmetiment, i ens parla de l’experiència de decepció que ens produeix observar animals en captivitat. A la mostra “Captures: the shooting of the future” (Centre Cívic Can Felipa, 2019) investigà sobre dues pràctiques que aparentment estan allunyades, però que històricament s’han vinculat: la captura fotogràfica i la presa de bestioles salvatges. El que Holloway analitzava era la utilització de la imatge de l’animal salvatge i de quina manera s’han aplicat tècniques de la caça en el camp fotogràfic i han conformat el nostre imaginari visual.

Oscar Holloway. Exposició “OtherlySeers”. © Pep Herrero.

A partir de llibres, manuals d’història natural i faules, actualment presenta a La Capella el projecte “Otherly Seers” en el qual reflexiona sobre com els humans representem els altres animals i qüestiona com s’ha construït la història natural. Explora com hem investigat i teoritzat sobre les altres espècies, convertint-les en la nostra alteralitat. L’artista defensa que la representació d’un animal mai és gratuïta, perquè quan creem l’imaginari visual d’una espècie el que fem és definir-la, com si per ella sola no tingués sentit. La mostra que ha comptat amb l’assessorament de l’artista Luz Broto aplega un total de dotze peces en formats diferents com ara vídeo, instal·lació, fotografia, escultura i impressions en paper que giren envers la construcció de la mirada humana vers els animals. 

Holloway ha gestat l’exposició inspirat en quatre llibres a través dels quals ha aconseguit establir noves claus relacionals: Physica Sacra (1731-1735), considerat una obra de teologia que explica el món natural a partir de l’Antic Testament; Histoire Naturelle (1748-1804), referent de les ciències naturals modernes; The Expression of the Emotions in Man and Animals, de Charles Darwin (1782), i Streifzüge durch die Umwelten von Tieren und Menschen (1934), en el qual el pioner de l’etologia, Jakob von Uexküll, ens parla sobre les limitacions perceptives humanes. A partir d’aquestes publicacions, i especialment de les il·lustracions que en formen part, i fent servir diferents estratègies de manipulació, l’artista s’interroga per aquelles fantasies i especulacions nascudes al voltant dels sentiments dels animals. Igualment, examina de quina manera les limitacions de la percepció humana han influït en la idea que ens hem creat de l’univers animal i com el representem.

Oscar Holloway. Vista exposició “OtherlySeers”. © Pep Herrero.

En entrar a La Capella ens reben dues ampliacions de les il·lustracions del llibre The expression of the Emotions in Man and Animals, en el qual Charles Darwin fa una lectura de les emocions dels animals des d’una perspectiva dominant. És per això que l’artista ha volgut introduir un canvi de perspectives i de proporcions. Un altre concepte que explora Oscar Holloway és la recreació que genera l’ombra. Ho fa mitjançant diverses propostes, entre elles la faula d’una gallina que es confon amb la seva pròpia ombra o amb la relectura d’uns gravats de Joan Brossa i  Marcel Broosthaers, dos artistes que van treballar la simbologia animal a través de l’efecte òptic de les ombres xineses. Al seu costat, hi situa dues fotografies alterades que mostren, a la manera humana, les emocions d’un gos i un gat, comparant-les amb escenes religioses d’èxtasi i de revelació. A la part central de la sala, hi trobem un conjunt de gravats del llibre Physica Sacra Historie Naturelle; unes imatges a les quals ha suprimit les escenes dels animals per deixar només les orles que els emmarcaven o els pedestals que els exhibien. Aquesta tècnica de neteja permet desplaçar la percepció i demostrar com el maneig d’una escena desvetlla la càrrega conceptual de la nostra tradició iconogràfica.  L’exposició finalitza amb unes fotografies complementàries entre elles que connecten de nou amb la publicació Streifzüge durch die Umwelten von Tieren und Menschen. D’una banda, el joc de transgressió d’uns caçadors que han canviat les aus que carreguen a l’esquena per banyadors de colors cridaners per atrapar l’atenció dels ocells. Però, no acaba aquí, ja que al sostre de la sala hi ha un cablejat que penetra al cimbori fins a accedir a l’exterior on s’hissa un banyador col·locat estratègicament per als ocells de la ciutat que s’hi acostin. Una continuació del joc que proposa Holloway.

El programa Barcelona Producció va néixer l’any 2006 amb l’objectiu d’incentivar la producció en l’àmbit de les pràctiques artístiques contemporànies. Els projectes seleccionats obren un seguit de reflexions que aborden temàtiques de forta rellevància actual. Promou la participació d’artistes, comissaris, crítics, investigadors i altres professionals centrats en l’art i la cultura contemporània a través d’una convocatòria oberta i una selecció de projectes efectuada per un jurat independent. Amb aquesta iniciativa, La Capella ofereix suport a necessitats econòmiques i de producció de la comunitat artística de Barcelona i de la seva àrea d’influència.  Per a l’edició 2021-2022 han estat seleccionats quinze projectes: Teresa Rubio, Lucía C. Pino, Gerard Ortín, Oscar Holloway, Christian Alonso, Jaume Ferrete, Mercè Ortega, Julián Pacomio, NeuroDungeon, Cristian Herrera, Mario Santamaría, DuDa (Sarai Garcia, Belén Soto, Sonia G Villar i Clara Piazuelo), Martín Vitaliti, Anna Pascó i Ariadna Parreu.

Presentació del nou projecte directiu de La Capella a càrrec de David Armengol. © Pep Herrero.

La proposta de la nova direcció de La Capella per als pròxims quatre anys per part de David Armengol té com a principal objectiu consolidar-la com a centre d’art i en el seu programa planteja aquest objectiu a partir de tres eixos principals: incorporar modificacions a la convocatòria pública de Barcelona Producció; engegar cinc línies de programació noves i adaptar els espais de l’equipament a aquests objectius.

Conxita Oliver
Llicenciada en Història de l’art per la UB. Membre de l’Associació Internacional de Crítics d’Art (AICA) i de l’Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA), de la qual formà part de la Junta Directiva entre els anys 1987 i 1995. Ha desenvolupat la crítica d’art a: revista Batik (1980-1982) -on fou cap de redacció-; revista Arte Omega (1992-1996); diari Avui, suplement Cultura (1982-1997) i a les emissores radiofòniques Catalunya Cultura (1999–2002) i Ona Catalana (2000–2004). Col·labora actualment en mitjans especialitzats (Bonart i El Temps de les Arts). Ha publicat el llibre “Discurs crític. 25 anys d’escrits” (novembre 2009), Ed. Mediterrània. Ha estat conservadora del Fons d’Art de la Generalitat de Catalunya (1987-2002); membre de la Junta de Qualificació, Valoració i Exportació de Bens del Patrimoni Històric i Artístic de Catalunya (1993-1996); responsable de la Xarxa Pública de Centres i Espais d’Arts Visuals de Catalunya del Departament de Cultura (2012- 2016); Directora de l’Arts Santa Mònica (2012-2014) i Coordinadora del Pla Integral de les Arts Visuals de Catalunya (2014-2021). Ha comissariat una cinquantena d’exposicions i ha coordinat més d’un centenar de mostres. És autora de llibres i monografies sobre temes d’art contemporani. Forma part de jurats de premis d’art, assessora programacions i col·leccions i ha catalogat diferents col·leccions públiques i privades.

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close