Arts visuals

Lourdes Fisa. Gravats i pintures del silenci

La galeria Artèria. Un lloc de trobada dels amants de l’art i la literatura a Igualada

L’any 1989 es va produir la caiguda del mur de Berlín, moment que va coincidir amb l’estada a Alemanya de Lourdes Fisa que estava ampliant els seus estudis de gravat a la Hochschule für Bildende Künste de la ciutat de Braunschweig. Quan es va celebrar el 25è aniversari d’aquest esdeveniment l’artista va presentar una exposició a la galeria Artèria d’Igualada que portava com a títol Eingang Haus 11-17 l’any 2014. Ara, vuit anys després, hi torna per exhibir la seva obra més recent, que serveix també per presentar el llibre Cartes. Silencis, editat per Pagès editors, amb els poemes de Carles Duarte, els gravats d’ella mateixa i textos del que subscriu l’article. El títol de l’exposició és In-Certeses on es mostren, apart dels gravats provinents del llibre, una sèrie de pintures realitzades en diferents tècniques.

La galeria Artèria no només es dedica a fer exposicions, sinó que també és un lloc de trobada dels amants de la literatura, ja que funciona altrament com a llibreria. La tasca que du a terme Lluïsa Avante, la seva directora, és digna d’elogi, ja que simultaniejar ambdues activitats és complex però per sort sempre hi ha algú que estima la cultura, sobretot en moments difícils com els actuals.

Lourdes Fisa. In-Certeses
Presentació llibre Cartes.Silencis de Lourdes Fisa, Carles Duarte i Ramon Casalé
Galeria Artèria
Carrer Argent, 33 –  Igualada
Fins al 30 de juliol 2022

Lourdes Fisa. Tota una vida dedicada a l’art

Lourdes Fisa va néixer a Corbera de Llobregat l’any 1964, però resideix a Manresa des de fa tres dècades. Es va formar  a la Facultat de Belles Arts de Barcelona en l’especialitat de gravat i estampació. A banda d’Alemanya també va realitzar tallers de gravat al Wilkey’s Moor Print Workshop de la ciutat anglesa d’Yvidridge i a la The School of the Art Institute of Chicago; a més, també va fer un curs de fotografia a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya. La seva primera exposició va tenir lloc a la Sala Lola Anglada de Barcelona el 1988. Ha mostrat la seva obra en diferents localitats catalanes i espanyoles. A nivell internacional cal destacar la mostra Camins de descoberta. Camôes dels Mediterrani, que va viatjar a Luxemburg i Lisboa, finalitzant el seu periple a Manresa; una altra exposició itinerant va ser Aqva sobre Água que es va poder veure a Lisboa i Bragança. Altres exposicions importants han estat les de Laberints a Chicago, que va ser la seva primera experiència internacional. Al Canadà i a París també han pogut veure els seus treballs. Possiblement l’exposició més important que ha realitzat al nostre país sigui Atlas al Tinglado 1 del Port de Tarragona, que vaig tenir l’oportunitat de veure, principalment pel lloc on es mostrava, una nau enorme que permetia l’exhibició de peces de grans dimensions, amb la dificultat que això comportava però que l’artista va saber enfrontar amb valentia. A Lourdes Fisa els  gran espais no li produeixen cap temor, ans el contrari, per a ella és un repte que sap i entén que s’ha d’assolir, tenint en compte que cada nova exposició en aquest tipus d’espais -una església, un castell, un museu, instal·lacions a l’exterior…- li serveix per anar més enllà en les seves propostes plàstiques.

Ha obtingut diversos premis i reconeixements al llarg de la seva trajectòria artística, entre els que destaquem: Premi de Gravat d’Art Jove de la Generalitat de Catalunya, Premi Obra Gràfica Enciclopèdia Catalana, Premi Donart i el Projecte Art Vigent al Museu Arxiu Tomàs Balvey de Cardedeu.

Lourdes Fisa. Cartes obertes. Fragilitat Gravat

El seu treball es caracteritza per l’ús de tècniques i materials diferents, la qual cosa la converteix en una artista pluridisciplinar. Per a Lourdes Fisa “l’art s’ha d’entendre des de quatre vessants: la matèria, el color, l’espai i la llum”. L’acte de crear no se circumscriu només al fet de pintar, gravar o dibuixar, sinó que va més enllà, per això també conrea l’escultura, l’esmalt,  la instal·lació, el vídeo, la fotografia, i ara, recentment l’ArtLiving, un nou projecte que serveix per establir un diàleg entre l’art i l’espai personal que, segons ella mateixa, és una forma de contemplar l’art. El projecte, basat en que “l’art que pot ser funcional, i és art per viure’l”, consisteix en incorporar els quatre elements de la natura en una sola peça, com són l’aigua, l’aire, el foc i la terra. És un projecte personalitzat per conviure-hi, on empra diverses tècniques, suports i materials, fusionant en un sol àmbit l’arquitectura, el disseny i l’interiorisme.

Els materials més emprats per l’artista són el metacrilat, la fusta, el vidre gravat a l’àcid i pintat amb pintura d’esmalt vitrificada, la tela, la resina, la cera, el paper i el cartró, per aconseguir veladures i transparències, que, juntament amb el color, el gest, la paraula, i principalment, la imaginació, formen part del seu ideari. També el moviment a través de determinades formes helicoidals, regalims, textos, símbols i imatges i el ritme compositiu accentuen més la idea de retrobament vital i temporal. Això no significa que en un sola obra hi apareguin tots aquest materials o formes de representació, sinó que depenent del tipus d’obra o de temàtica els inclou. En les seves obres hi trobem referències a viatges, cartografies, camins,  cruïlles o cartes -com per exemple a l’exposició actual-, laberints, figures humanes esquemàtiques i tot el que pugui significar el descobriment de nous camins estètics, així com experiències i situacions que li permetin ampliar els seus objectius. Aquests viatges i descobriments, entre utòpics i reals, són una mena d’excusa per donar a conèixer la veritable raó de l’existència humana.

La memòria històrica, la poesia de la paraula i del signe, la integració de noves maneres d’expressió artística -com ara mateix succeeix amb el projecte ArtLiving-, configuren una obra viva, lliure i, sobretot, el concepte com a font d’inspiració allunyada de qualsevol estereotip.

In-Certeses. Pintures i gravats

Després de l’exposició que ha realitzat al Castell de Benedormiens a Castell d’Aro, ara presenta In-Certeses, un conjunt de pintures i gravats, a la galeria Artèria. És la primera vegada que els gravats de la sèrie Cartes. Silencis s’exhibeixen en una galeria, ja que anteriorment només s’havien mostrat a la Biblioteca del Casino de Manresa. Aquests gravats, com hem mencionat abans, formen part del llibre del mateix nom i que es va engendrar com un intercanvi epistolar entre l’artista i el poeta mentre durava el període de reclusió de la pandèmia de la covid-19. El resultat és la creació de deu poemes i deu gravats, partint d’un procés d’execució basat en cadascun dels poemes elaborats per Carles Duarte i un conjunt de gravats realitzats per l’artista en diverses tècniques: aiguafort, punta seca, xilografia, gofrat, tècniques additives i la monotípia com a tècnica versàtil relacionada amb la pintura.

Els gravats tenen com a finalitat establir un diàleg entre l’obra poètica i l’obra plàstica de la que sorgeixen aspectes relacionats amb la natura, on el concepte de silenci és notori i que serveix per definir la noesi, on l’ésser humà també és protagonista a través del seu propi cos. La motivació de generar una sèrie de coneixements i experiències viscudes ha originat la creació d’aquestes obres, on la noció de natura agrupa un conjunt de sensacions que projecten imatges reals o imaginaries.

Com s’exposen 10 gravats, només en comentaren alguns, com Mirall/Laberint. Es tracta d’un gravat calcogràfic a la punta seca, tècniques additives i monotípia, on hi apareix un laberint  que recorda el del Minotaure, encara que en realitat a Creta no s’ha trobat en l’àmbit arqueològic aquest espai.

“El silenci és una porta que travesses sense sortir de tu;

en fas un mirall des d’on reprendre els laberints,

els continents de la memòria, l’ambre del temps

les illes dels records que ressorgeixen de la boira

que a poc a poc v embolcallant els dies del passat”

A Mar/Desert d’onades II, empra la xilografia i tècniques additives, on s’endinsa en el moviment de les ones que es despleguen pels mars i oceans o qualsevol tipus d’oscil·lació on hi hagi aigua, però l’artista ho representa des de la perspectiva del desert com un àrea poc habitada, on òbviament predomina el silenci.

“Dins la foscor, la Lluna

que torna del passat

-llàgrima encesa

del foc de cada absència-,

esquinça desert d’onades

el gest darrer de l’horitzó,

silenci en el silenci”.

Al gravat calcogràfic a la punta seca, gofrat i chine collé Cartes represes/Somnis, veiem un sobre tancat vist des del darrere i dues taques daurades a dalt i a baix, com si fos una carta a punt de lacrar. De fet, la carta és una manera de comunicar-se mitjançant un escrit entre un emissor i un receptor.

“T’endinses des dels ulls en la matèria

que amb mans escrius cisellant-la dins l’aire

perceps i ressegueixes amb els dits

cristalls precisos, encesos de la llum,

volves suspeses que dansen invisibles

i que un raig, en inclinar-se, et mostra”.

La resta de gravats són Cartes/Mirada, Pètals/Pluja de pètals, Ombres/Llavis, Mar/Desert d’onades I, Màscares/Protecció, Cartes obertes/Fragilitat, Fronteres/Anhels silents i Arbres/Boscos. La poètica de Carles Duarte beu de les fonts mediterrànies -món hebreu, grec i romà-, cas de l’èpica d’Homer, de la mitologia d’Ovidi i del cosmos estructurat i ordenat de Plotí. La seva poesia té connotacions amb el paisatge, encara que ell afirma que és més aviat tel·lúrica que paisatgística, sigui d’una manera o altra el que es tracta és que hi ha un marc geogràfic que la projecta.

Lourdes Fisa. Exposició In-Certeses

Pintures

Les pintures que s’exposen són de diferents formats. Fan referència al mar, la terra, les construccions, la metamorfosi, així com d’altres temàtiques més intimes. A Construccions empra la tècnica mixta sobre fusta, on sobre un fons enteranyinat apareixen una sèrie  de construccions, així com altres elements geomètrics que estan units per unes línies molt primes. Les tonalitats neutres ocupen tot l’espai compositiu. Dins d’aquesta mateixa línia hi ha Matisos, on es percep un conjunt de grafismes que denota la intenció de l’artista per crear un ambient especial, on el moviment dels elements que sorgeixen resten equilibrats per uns rectangles a cadascun dels costats.

En canvi, quan fa referència al món marí, òbviament el color blau és el protagonista, com s’esdevé en la monotípia i collage sobre paper Dones d’aigua, on apareixen en primer pla unes fulles d’arbre que semblen surar en l’aigua, encara que sembli paradoxal. Les fulles compleixen la funció de peixos. Les dones d’aigua formen part de l’ideari mitològic català, degut a que vivien en un indret on l’aigua era la seva font de subsistència. La referència  a l’aigua destil·la la idea de mobilitat, de transparència, de fluïditat per demostrar l’existència d’un generador de vida que per a ella significa la relació entre la natura i l’ésser humà.

Respecte a la metamorfosi hi ha dos gravats calcogràfics que hi fan referència com són Dona/Arbre Metamorfosi-Cos II i V, on només representa una part del cos femení, mentre uns peixos semblen moure-s’hi. Al fons es poden observar unes línies entrecreuades com si fossin les enervacions del propi arbre. Aquesta dualitat entre dona-arbre recorden  les escultures d’Apel·les Fenosa.

Ramon Casalé Soler
Llicenciat en Geografia i Història, especialitzat en Història de l’art, per la Universitat de Barcelona (1985). Màster de Museologia i Gestió de Patrimoni (1998). Diplomat en Taxació, Catalogació i Expertització d’obres d’art, per l’Escuela Superior de Anticuarios (2006). Membre de l’ACCA, AICA i ICOM. Cap de secció d’art de Las nueve musas (Madrid), crític de Arteporexcelencias (La Habana), Bonart (Girona), L’Independent de Gràcia (Barcelona, Butlletí Soc. Cat. d’arqueologia (Barcelona) i El temps de les arts (València).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close