Arts visuals / Exposicions

Martí Anson convida a no entendre la seva exposició a la Fabra i Coats

Incerta, imprevisible, en procés, variable, oberta a les sorpreses agradables i als obstacles. Així és com l’artista Martí Anson (Mataró, 1967) ha concebut “Una exposició de debó”, que fins al 23 de maig es pot veure al Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Una exposició de debò. Martí Anson
Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani
Fins al 23 de maig de 2021

La mostra engega el seu camí sense saber molt bé com s’anirà desenvolupant, construint o deconstruint ja que obre les seves portes sense cap premissa fixa, sense normes ni explicacions, oberta a que el públic pugui fer o desfer, jugar-hi, estar-s’hi, tocar o simplement no fer res. Davant el fet que “no entenc res del que passa al meu voltant”, Anson ha decidit que ell també ara faria “coses que no s’entenguin”. Ell, que durant la seva trajectòria s’ha dedicat a construïr cases, un vaixell, a pintar i muntar exposicions a galeries i fins i tot a crear una botiga de mobles efímera, ara es defineix simplement com a “incitador” d’una proposta que anima a la participació i a l’acció principalment dels altres. Anson parla d’apropar-se a l’exposició amb ànima infantil: “Qualsevol nen petit pot construir una cabana, encara que ningú li hagi explicat com es fa, simplement perquè n’ha vist alguna”. I defineix la mostra, en aquest estadi inicial, com “un descampat d’una ciutat on només hi ha porqueria”. A partir d’aquí tot és possible per passar a l’acció. Els nens pensen poc i actuen molt.

© Imatge: Eva Carasol.

De fet, per jugar completament a la proposta de Martí Anson, aquesta cronista no hauria de de continuar escrivint sobre l’exposició per no condicionar el visitant. “No hi ha res a entendre i no entendre també té un valor”, diu l’incitador d’aquesta moguda al Fabra i Coats. Hi ha un camió ple de taulons de fusta a l’entrada del centre. És la matèria primera principal de l’exposició, la fusta, la que sempre ha fet servir Anson en els seus treballs. Amb taulons, Anson i un grup dels seus estudiants de Belles Arts han començat a treballar en la versió inicial de l’exposició. D’entrada, les circumstàncies de la Covid-19 ja els ha obligat a canviar els plans ja que estava previst que havien de muntar durant 15 dies. Ja que el Fabra i Coats va acabar sent seu electoral el passat 14 de febrer, han hagut de muntar només en quatre dies finalment: “Això ens ha provocat una exaltació tal que crec que hem acabat construïnt molt més del que ho haguéssim fet si haguéssim disposat de dues setmanes per davant”.

Repartida en tres plantes del centre, a la planta baixa el visitant troba taulons i taulons, cadires de vímet, i algunes construccions curioses amb formes que recorden un trampolí de salt d’esquí, per exemple. Al costat una piscina gran de plàstic, amb aigua, i les carteles flotant per dins. Una mena d’estructura semblant a un altre trampolí. A la primera planta, una xarxa i una raqueta, inciten a qualsevol joc de pilota. A la segona planta, hi sobresurt una continuació del trampolí de la piscina de la planta baixa i aquí sí que Anson dóna una explicació: és una al·lusió al rècord Guinness del trampolí de més de 12 metres d’alçada des del qual un home es va tirar a una piscina de plàstic. Tot això anirà transformant-se, és clar.

Martí Anson, “Una exposició de debó”, Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona. © Imatge: Eva Carasol.

Mentre l’exposició estigui oberta, Anson i alguns dels seus estudiants de Belles Arts hi faran mitja vida a l’exposició i portarà al Fabra i Coats les seves classes del dimarts. Construiran i deconstruiran, mouran de lloc coses, n’afegiran. O no. Qui sap. Hi haurà accions també per a tots els públics però l’artista prefereix no desvetllar-les. Tota l’exposició és procés i tota l’exposició és també paròdia de com es fan i es munten habitualment les exposicions. La profusió de carteles que hi trobem a tot l’espai és un acudit sobre el “dirigisme” dels museus a l’hora de presentar les obres d’art, que Anson critica especialment.

Martí Anson, “Una exposició de debó”, Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona. © Imatge: Eva Carasol.

L’exposició de Martí Anson instal·la la incertesa, la no permanència de la vida, que s’han fet tan evident en temps de pandèmia, en el primer pla de la construcció i concepte d’una mostra. És una exposició “sense normes”, que evidentment no se salvarà de les normes que tot espai públic ha de complir per llei. Els límits hi són, admeten Anson i la directora de la Fabra i Coats, Joana Hurtado. Però aquest és un exercici experimental que “posa en qüestió el paper de la institució artística” i la manera com aquesta institució deixa entrar “la vida de fora” a dins. No és casualitat, a més, que l’exposició de Martí Anson coincideixi amb la del duet Broomberg & Chanarin, una parella artística dissolta recentment. L’exposició anirà desplegant-se poc a poc a mida que tot el seu llegat, arribat a Barcelona sencer, es vagi desembalant i catalogant. Una altra exposició en procés, en aquest cas d’unes obres d’una autoria que ja ha passat a la història.

Montse Frisach
Periodista i crítica especialitzada en arts visuals. Durant gairebé tres dècades, va ser redactora de la secció Cultura del diari Avui i després d’El Punt Avui. Actualment és col.laboradora freelance de temes artístics i musicals en mitjans com El Mirador de les Arts, Catorze i El Temps de les Arts. També realitza feines d’storyteller i redactora per a institucions museístiques com el Museu Picasso i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, entre d’altres. Membre de l’Associació Catalana de Crítics d’Art, ha guanyat els premis GAC i ACCA a la crítica d’art.

Articles relacionats amb Fabra i Coats. Centre d’Art Contemporani de Barcelona

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close