Arts visuals

Mèdol Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona: més enllà dels espais museístics habituals

El nou programa de Mèdol 2024 reunirà més de 25 artistes a través d’exposicions individuals i col·lectives, amb la realització d’actuacions o accions performatives. A més, es desenvoluparà una àmplia gamma d’activitats i tallers, com ara classes magistrals, xerrades, debats, sessions pràctiques i taules rodones participatives, entre altres.

La nova intervenció de l’artista urbà Kenor, realitzada recentment a l’escala que condueix cap a Les golfes de Casa Canals, seu principal de Mèdol Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona, ens endinsa cap al programa complet d’aquest 2024. La nova agenda del centre d’art tarragoní vol continuar provocant i accentuant el paper transformador de la creació artística, destacant les propostes de caràcter interdisciplinari i que van més enllà dels espais museístics habituals.

Tot i que l’epicentre de Mèdol acostuma a ser Les golfes de Casa Canals, el nou programa també destaca per les accions que passen en altres espais de la ciutat i que, des d’El Temps de les Arts, ens centrem a remarcar. Tal com assenyala el seu director Vicent Fibla, “el plantejament de Mèdol Centre d’Arts Contemporànies passa per no tenir un espai fix propi”, aquest fet, que es converteix en oportunitat, ha permès que el programa es desplegui més enllà dels llocs expositius tradicionals, ocupant dos edificis emblemàtics de Tarragona, actualment en desús, que són testimonis rics del passat i, gràcies a aquesta visió particular de Mèdol, esdevindran espais dedicats a l’art contemporani: La Tabacalera, antiga fàbrica de tabacs, i l’Antic Banc d’Espanya.

En aquest sentit, se’n destaca la mostra col·lectiva “Digital After All” (del 25 al 28 d’abril), una experiència d’art i disseny que juga entre el fet tangible i el virtual, formada per peces que són obra de Field (Londres), els estudis creatius Domestic Data Streamers (Barcelona) i Alba G. Corral (La Ràpita), les quals es van exposar al Museu del Disseny de Barcelona en el marc del darrer “Digital Impact”. També es podran veure els treballs de l’artista new media Marnix de Nijs (Rotterdam), l’artista i programadora creativa Mònica Rikić (Barcelona) i de l’artista audiovisual nddr3 (Barcelona). Tot plegat en un format de festival que es produirà a algunes de les naus de La Tabacalera, “lloc ideal tant per la dimensió de les peces com pel contrast que suposa exposar en un espai com aquest”, assegura Fibla. 

Així mateix, tot jugant com si fos l’espai museístic de la rambla Nova, a l’edifici de l’Antic Banc d’Espanya es presentarà “Zoocosis” (del 3 al 26 de maig), una exposició fotogràfica de la retratista Estela de Castro centrada en el maltractament animal. Un nou projecte d’enfocament crític on de Castro aborda les conductes patològiques i repetitives que es desenvolupen en els animals que viuen en captivitat als zoològics. “Durant tres anys vaig recórrer diversos zoos per a donar-los veu a través de les meves fotografies i en tots vaig veure el mateix”, explica l’autora. Qui també afegeix que “la zoocosis genera en els animals danys mentals que porta a l’automutilació, a deambular seguint sempre el mateix recorregut, llepar repetidament parets o barrots de les seves gàbies, menjar-se els seus propis excrements o tornar-se agressius”.

Una altra manera de portar l’art en espais no tan habituals són les residències artístiques al canal TikTok de Mèdol, un espai virtual on els creadors i les creadores, prèviament seleccionats, prenen les claus del perfil d’aquesta xarxa social durant un període de deu dies, i hi viuen dins mostrant el seu treball com si es tractés d’un format expositiu. Aquesta iniciativa amplia perspectives i posa l’atenció en projectes creats de manera intrínseca a aquest entorn sota una temàtica concreta. Ja en la primera residència, titulada “3 cases que has de veure abans de dissenyar la teva”, se cercaven peces on domesticar llocs, temps, sons o imatges. I així ho van mostrar les seleccionades Clàudia del Barrio a “Life diàries”, amb un projecte que partia de la quotidianitat d’una protagonista que barrejava vida real i digital, i Andrea Badia a “La meva intel·ligència no entén què llegeix”, que investigava com la tecnologia interpretava allò que no comprèn utilitzant la llar com a espai creatiu.

La segona convocatòria, que ara es mostrarà en aquesta edició, porta per títol ‘Delulu is the solulu: Diaris Delirants’, una expressió que resumeix la convicció a mantenir pensaments positius, fonamental per atraure coses bones a la nostra vida. Les tres propostes seleccionades d’Antolín Murcia, Julia C. Parodi i Elsa Casanova, i Diana Millán es presentaran a TikTok durant els mesos de febrer i març de 2024.

Altres accions que també es desenvoluparan fora de la seu de Mèdol seran la nova experiència performativa presentada en el marc del cicle El que queda després, un conjunt d’accions independents que ja es van estrenar l’any passat amb la participació de Susana Solano, Daniel García Andújar, Fernando Sánchez Castillo i Laia Estruch, i que aquesta vegada serà dirigida per Núria Güell i Rosa Casado, programada pel 21 d’abril al Port de Tarragona; a més, la intervenció col·laborativa Alçar una planta tindrà lloc a Ca la Garsa amb el veïnat de la Part Alta on Jaume Vidal proposa una nova utilització dels vestigis històrics del barri que demanant plantes vol mostrar aquelles tasques que aparentment no són productives; i també ExtincióFast, un derivat de l’ExtincióFest, que planteja un projecte participatiu al barri del Serrallo al començament del mes de maig.

Altres coses que també passaran dins la seu principal de Mèdol Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona

Però, això no és tot. Si resseguim l’agenda a Les Golfes, no es pot passar per alt la primera exposició col·lectiva de l’any, “Antibiografia”, comissariada per Alexandra Laudo amb la finalitat de generar una reflexió crítica entorn de la construcció de la identitat individual i la sobreexposició del jo en l’era digital. A banda, la seguiran la de l’artista visual Vanessa Pey i el treball d’un altre artista visual tarragoní, Jorge Conde, amb el projecte conceptual “A World-Size House”. Per acabar, així com es va fer l’any passat, la Casa Canals acomiadarà el 2024 amb una exposició col·lectiva del Festival Internacional de Fotografia SCAN Tarragona, del 28 de novembre al 12 de gener.

Les exposicions a l’espai Les Golfes compartiran protagonisme durant bona part de l’any a la mateixa Casa Canals amb diferents intervencions i instal·lacions a l’Espai L. Aquí hi haurà artistes destacats com Gelo, la tortosina Aura Roig, i una innovadora proposta videogràfica del col·lectiu DIS, establert a Nova York, que convergiran per explorar les fronteres entre cultura i crítica institucional a través de diversos formats artístics.

Guardonada amb el Premi Artiga a la Nova Creació 2023, Aura Roig ocuparà l’Espai L des del 16 de febrer fins al 17 de març de 2024 amb l’exposició “Sobre ella en descansen més”

Per acabar d’arrodonir, altres activitats i intervencions previstes durant el 2024 són l’exhibició el mes de març d’“Anòxia. Un preludi constant”, de Fito Conesa, un projecte premiat a la 9a edició del Premi de Videocreació; la segona edició del Premi Radar Mèdol, dirigida a alumnes de Batxillerat Artístic; les ja habituals jornades de tardor amb Cultura Verda o una nova edició de ‘Posthumanamente Hablando’, en col·laboració amb l’Aula de Cinema de la URV.

I finalment, en l’àmbit formatiu, una proposta nova pensada per al territori, a cavall entre la formació, el debat i donar eines a artistes i gestors culturals és MED Institut. Amb la finalitat d’explicar com funciona el món fora de l’esfera acadèmica d’una forma més pragmàtica, dotze ponents (galeries, equipaments, festivals, centres d’art, etc.) oferiran converses que analitzaran diferents maneres de treballar i brindant diverses visions amb l’objectiu de veure com es complementen, així com les maneres de fer i la seva posada en comú. El passat mes de gener, la iniciativa ja va comptar amb la presència del director d’Azkuna Zentroa – Alhóndiga Bilbao, Fernando Pérez, i la directora Elvira Dyangani Ose, que ha esdevingut la primera dona a dirigir el Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

Programació Mèdol Centre d’Arts Contemporànies 2024

Laia Marín
Desenvolupa la seva tasca professional entre Tarragona, la seva ciutat, i Barcelona. Especialitzada en l’àmbit de la comunicació cultural i patrimonial, ha treballat en el programa radiofònic “El Celobert” de Lluís Gavaldà, el Festival de Música Independent Altacústic, el Festival Internacional de Fotografia SCAN Tarragona o Tarraco Viva, entre altres. També ha exercit com a docent. Actualment, forma part del planter d'El Temps de les Arts.
També és llicenciada en Dret, Postgrau en comunicació online i gestió de xarxes socials (UAB) i màster en Transformació Digital (USAL).

Aquest lloc web utilitza galetes («cookies») per diferenciar-vos d'altres usuaris i activar diverses funcions d'acord amb la informació i els serveis que El Temps de les Arts us vol oferir, però heu de donar el vostre consentiment per acceptar-les. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close